Θέλοντας να αποφύγουν από την αιώνια οικογενειακή κατάρα που πιστεύουν ότι έχουν, δύο αδέρφια αποφασίζουν να ληστέψουν το Charlotte Motor Speedway, κατά τη διάρκεια ενός αγώνα ταχύτητας NASCAR.
TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ
Όταν ασκούμε κριτική σε ένα φιλμ, τι προσέχουμε; Το σενάριο, τη σκηνοθεσία, την μουσική, τις υποκριτικές και πολλά άλλα (τα οποία θα σχολιάσω παρακάτω). Τι είναι αυτό όμως που μένει και ίσως θα έπρεπε να ασχοληθούμε εδώ; Ίσως η γενναιοδωρία του πνεύματος. Ποιες κινήσεις κάνει, και ποιες αποφάσεις παίρνει ένας δημιουργός, με τους χαρακτήρες του. Και ίσως αυτό είναι το σημείο στο οποίο θριαμβεύει το Logan Lucky. Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή.
Δύο αδέρφια, ο Jimmy και ο Clyde αποφασίζουν να δράσουν στις ζωές τους και να αφήσουν πίσω τους την κατάρα που όλοι πιστεύουν ότι έχουν ως οικογένεια. Σχεδιάζουν μία πολύ έξυπνη ληστεία και με τη βοήθεια της αδερφής τους Mellie, αποφασίζουν να καταφέρουν το ακατόρθωτο. Με τη βοήθεια του γνωστού βομβιστή Joe Bang (προφανώς και θα τον έλεγαν Μπανγκ), θα προσπαθήσουν να μεταφέρουν τα χρήματα των στοιχημάτων, από ένα ιδιόκτητο δίκτυο μεταφοράς, στην δική τους τσέπη.
Η ταινία μας βάζει στο κλίμα σιγά σιγά, αλλά η εισαγωγή των χαρακτήρων γίνεται με άψογο τρόπο. Μαθαίνουμε όσα θέλουμε πολύ γρήγορα, έτσι ώστε να προχωρήσουμε με το σχέδιο της ληστείας. Κάθε σημείο που βλέπουμε έχει σημασία και χρησιμοποιείται έξυπνα λίγο αργότερα. Το εύστοχο κλειδί, είναι η εισαγωγή νέων χαρακτήρων κατά τη διάρκεια της ταινίας, ακόμη και στην 3η πράξη.
Τι έχουμε λοιπόν; Μία ταινία στιβαρή, με σωστή δόση χιούμορ, τόσο έξυπνα τοποθετημένο που περνάει στο υποσυνείδητο σου ύπουλα και σε κάνει να χαμογελάσεις στην αρχή και να γελάσεις δυνατά δευτερόλεπτα μετά. Χαρακτήρες βουτηγμένους στην αμερικανική νοοτροπία, έχοντας την τοπική βλαχιά να κυλάει στις φλέβες τους η οποία εξωτερικεύεται σε κάθε σκηνή και σε όλα τα επίπεδα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Το σημείο που ήθελα να φτάσω γιατί έχω πολλά να πω.
Η ταινία αυτή σηματοδοτεί την επιστροφή του Steven Soderbergh, μιας και είχε ανακοινώσει πιο παλιά ότι κατεβαίνει από τον βάθρο του κινηματογράφου. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την σκηνοθεσία και την παραγωγή στην μικρή οθόνη και δήλωνε ότι ήταν πολύ ευχαριστημένος από τη ζωή του. Λογικό μας ακούγεται, διότι η μεγάλη οθόνη έχει πολύ πίεση και ο ίδιος παραμένει ένα μεγάλο όνομα στο Hollywood, έχοντας στο βιογραφικό του οσκαρικές ταινίες όπως τα Erin Brockovich και Traffic καθώς και το πιο εμπορικό Ocean’s 11. Βέβαια μετά ακολούθησαν πολλές μέτριες ταινίες, όπως το Ocean’s 12, 13, Magic Mike, Haywire κ.α. ανακυκλώνοντας τους ίδιους ηθοποιούς.
Εδώ όμως έδωσε μαθήματα production design για τους νέους στον χώρο. Δεν ανέλαβε μόνο την παραγωγή της ταινίας, με μόλις 24 εκατ. δολάρια αλλά και τη διανομή. Καθώς κατάφερε να παρακάμψει κάθε εταιρεία διανομής, πωλώντας τα ξένα και διαδικτυακά δικαιώματα, κερδίζοντας χρήματα για να ανεβάσει την παραγωγή του και να έχει γνώμη για τα πάντα. Ακόμη και για τις αφίσες της ταινίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, όταν έχεις προπληρώσει τα πάντα ο πήχης της οικονομικής επιτυχίας είναι μικρός. Διότι η ταινία αν μη τι άλλο θα κατάφερνε να ξεπεράσει το συνολικό της budget. Όπως και έγινε.
Τα πλάνα του όμορφα και στρωτά, με τυπικό καδράρισα και γεύση από old school μεθόδους, όπου τα αστεία έρχονται καθαρά από την κινησιολογία των ηθοποιών.
Το σενάριο είναι τόσο έξυπνα γραμμένο με όμορφες ατάκες, χωρίς υπερβολές και φυσικά με αποκορύφωμα στην 3η πράξη, όπως κάθε ταινία με ληστεία που σέβεται τον εαυτό της. Ποιος, ή μάλλον ποια είναι υπεύθυνη για το σενάριο; Στα credits εμφανίζεται ως Rebecca Blunt, αλλά πρόκειται για ψευδώνυμο που κάποιος χρησιμοποιεί. Η εν λόγω καλλιτέχνης παραμένει ένα μυστήριο, διότι δεν έχει εμφανιστεί σε καμία συνέντευξη και δεν έχει κάποια άλλη ταινία στο βιογραφικό της. Φήμες λένε, ότι το σενάριο ανήκει στον ίδιο τον Soderbergh και πως χρησιμοποιεί αυτός το εν λόγω ψευδώνυμο.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι επιλογές ήταν άριστες. Ο Channing Tatum (Kingsman: The Golden Circle) με φανερά περισσότερα κιλά στον ρόλο του Jimmy, ο οποίος σχεδιάζει σχεδόν όλο το κόλπο. Ο Tatum, έχει πλασαριστεί ίσως όχι άδικα, ως ένας ωραίος νέος που δεν ξέρει να παίζει. Θα διαφωνήσω. Θεωρώ πως τέτοιοι ρόλοι του ταιριάζουν γάντι και μπορείτε να δείτε την ταινία για να πειστείτε. Βέβαια, τα χοντρά λεφτά δεν είναι εκεί αλλά σε άλλες ταινίες.
Φανερά καλύτερος όμως, ο Adam Driver (Star Wars: The Last Jedi). Η βλάχικη προφορά και το χαζό βλέμμα είναι αυτά που μας κερδίζουν και φυσικά σκεφτόμαστε πως το Hollywood έχει την δύναμη να σε ανεβάσει στα ουράνια, όταν ο ίδιος πριν γίνει ηθοποιός ήταν στρατιώτης.
Αυτός που θα κλέψει την παράσταση είναι ο κύριος θα-είμαι-James-Bond-μέχρι-να-σβήσει-ο-ήλιος Daniel Craig στον ρόλο του Joe Bang (πιο στερεοτυπικό όνομα πεθαίνεις). Με ξανθό μαλλί και ένα αυγό στο χέρι, είναι ο βομβιστής με τα κρύα αστεία και κρυμμένη εξυπνάδα. (Ναι είναι αλήθεια έκανε cameo ως Trooper στο Star Wars: The Force Awakens).
Από εκεί και πέρα, εμφανίζεται αρκετός κόσμος όπως η Riley Keough (Mad Max: Fury Road), η Katie Holmes (Batman Begins), o Seth MacFarlane (A million ways to die in the west), ο Sebastian Stan (Captain America: Civil War) και πολλοί άλλοι.
Τέλος να πούμε πως η μουσική ανήκει στον David Holmes, μουσικό που έχει συνεργαστεί πολλές φορές με τον Soderbergh, όπως στην τριλογία Ocean’s. Αρκετά καλή, με έντονο country χρώμα που τόνιζε τα σημεία κλειδιά της ταινίας.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Το Logan Lucky, μπορώ άνετα να το κατατάξω στις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες της χρονιάς, όχι μόνο για το πολύ καλό σενάριο του, τις άψογες υποκριτικές και τα έξυπνα αστεία αλλά και για την κινηματογράφηση που σηματοδότησε την επιστροφή του Soderbergh;
Πρόκειται για μια ανάλαφρη ταινία, που δεν σκοπεύει να σας βάλει σε σκέψεις, ούτε όμως να σας αφήσει ανικανοποίητους. Σίγουρα είναι ένα ευχάριστο δίωρο, με μία ληστεία και ένα plot twist, πράγματα που ο Soderbergh ξέρει να χειρίζεται καλά.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕ ΞΥΛΟ «ΟΙ ΚΑΛΕΣ»