Asteroid City (2023)

Poster

Ένα Σαββατοκύριακο του 1955 κάπου στην έρημο των νοτιοδυτικών ΗΠΑ: Στην Asteroid City, γνωστή για έναν γιγάντιο κρατήρα από μετεωρίτη και ένα παρατηρητήριο ουράνιων σωμάτων, στρατός και αστρονόμοι υποδέχονται πέντε νεαρούς βραβευμένους εφευρέτες. Όχι πολύ μακριά, πέρα από τους λόφους, διακρίνονται «μανιτάρια» από ατομικές δοκιμές. Αυτό που ξεκινάει ως ένας φόρος τιμής στα επιτεύγματα των νεαρών αστεροσκόπων θα εξελιχθεί στην υποδοχή ενός απρόσμενου εξωγήινου επισκέπτη. Η Asteroid City βρίσκεται αποκλεισμένη και ο στρατός ανακοινώνει μία επίσημη ιστορία συγκάλυψης. Όμως, οι πολύ ώριμες για την ηλικία τους ιδιοφυίες έχουν ένα σχέδιο ώστε τα πραγματικά συμβάντα να διαρρεύσουν στον υπόλοιπο κόσμο. Με τον αμίμητο τρόπο του Άντερσον, η Asteroid City απλώνεται ως την ανατολική ακτή με έναν θεατρικό θίασο που κάνει πρόβες για το ομώνυμο θεατρικό έργο, ενώ εμείς περιπλανιόμαστε στα παρασκήνια και στις ζωές των ηθοποιών της εποχής.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Φαίνεται ο Wes Anderson, χρόνια τώρα να προσπαθεί να κάνει ταινίες ισορροπώντας χαριτωμενιά, παστέλ χρώματα, χορταστικές παλέτες, συμμετρικά πλάνα και υπαρξιακές αναζητήσεις. Ελάχιστες φορές τα έχει καταφέρει στη μέχρι τώρα καριέρα του και τις ταινίες που (δε λέω) δημιουργούν εντύπωση ακόμα και σε casual θεατές που θα πάνε τυχαία θερινό να δουν απλά μια ταινία να περάσει ευχάριστα το βράδυ τους. Στο φανταστικό κόσμο του Asteroid City ο Anderson χρησιμοποιεί το meta του meta ό meta, μια ταινία μέσα σε ένα θεατρικό μέσα σε ένα τηλεσόου με παρουσιαστή τον σκληρό Bryan Cranston, συγγραφέα τον Edward Norton και σκηνοθέτη το alter ego του Wes, διανοούμενο Adrien Brody, οι πρωταγωνιστές βασανισμένοι από βαθιά κατάθλιψη, οι ελπίδες για το μέλλον μηδαμινές, μόνο τα παιδιά με iq 150 θα μπορέσουν να προχωρήσουν, ίσως γιατί ξέρουν να κοιτάνε μπροστά, ίσως γιατί οι γονείς τους μεγάλωσαν με ένα φόβο, το φόβο τον οποίο έθρεψαν γενιές και γενιές Αμερικάνων, μας απειλούν οι ναζί, μας απειλούν οι Ιάπωνες, μας απειλούν οι Κορεάτες και τώρα η άγνωστη σε όλους τους κατοίκους εξωγήινη απειλή, η οποία φανερώνει με κωμικοτραγικό τρόπο την απώλεια γνώσης και την δυσκολία αποδοχής των καταστάσεων, της σχέσης δηλαδή του ατόμου με το κοινωνικό σύνολο και κατ’ επέκταση το συλλογικό τρόμο για την απώλεια και κυρίως για το άγνωστο μέλλον, μήπως μετά από τις ανασφάλειες έρχεται η ομαδική συνειδητοποίηση;

Δυστυχώς ο Anderson όπως πάντα με το εκκεντρικό του στιλ καπελώνει το οτιδήποτε ήθελε να πει, τα ενδιαφέροντα setup αφήνονται στην τύχη τους και τα payoff δεν έρχονται ποτέ πραγματικά, πέρα από μια υπαρξιστική παραδοχή όσον αφορά το ρόλο του έργου στην πραγματική ζωή των ηρώων, η αλκοολική Midge ερωτεύτηκε τον καταθλιπτικό Augie την ώρα που η καραντίνα βαθαίνει λόγω της άγνωστης απειλής, άραγε ο άνθρωπος θέλει τον εγκλεισμό του για να καταλάβει τι γίνεται γύρω του; μας ενοχλεί ότι μάλλον ο αγαπημένος μας Γάλλος-Αμερικανός δεν είχε σκοπό να εξερευνήσει ούτε να στοχαστεί πάνω σε έννοιες όπως η απομόνωση, η απώλεια, ο έρωτας και το άγνωστο, τα τόσο γρήγορα και κοφτά πλάνα δεν μας βοηθούν στο να νιώσουμε τι στο καλό συμβαίνει τελικά και μας οδηγούν στο συμπέρασμα αυτό. Εδώ που τα λέμε δεν το έκανε και ποτέ.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Όπως πάντα σε επίπεδο αισθητικής έχουμε έναν εικαστικό θρίαμβο, για μια ακόμη φορά ο Wes Anderson μαζί με το Robert Yeoman κάνουν θαύματα με την κάμερα, τα καδραρίσματα απίστευτα, ο τρόπος που σκηνοθετούνται τα sets αποτελούν το παράδειγμα για εκείνους που λένε ότι δε γίνεται να κάνεις θέατρο στο σινεμά, ο Anderson απαντάει με αισθητικά πανέξυπνο και εμφατικό τρόπο, κάθε ταινία του αξίζει να τη δεις μόνο και μόνο για την φωτογραφία, τις παλέτες και το unface σκηνοθετικό του στιλ που δεν μοιάζει με κανέναν.

Στις ερμηνείες ξεχωρίζουν οι δύο πρωταγωνιστές, ο κολλητός του Anderson, Jason Schwartzman, ο οποίος 25 χρόνια μετά το “Rushmore” παραμένει το ίδιο ανασφαλής μα έχει χάσει την όρεξη του για ζωή, η Scarlett Johansson παίζει τη μοιραία γυναίκα που έχει κρυμμένα μυστικά, μα είναι έτοιμη να καλύψει το κενό που έχει στη ζωή της με τον ερχομό του Augie. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί τρώνε τρικλοποδιά απ’ τον σκηνοθέτη, δεν τους αφήνει πάνω από 5 λεπτά συνολικά στον καθένα να αναπτύξουν το χαρακτήρα τους με αποτέλεσμα να μην βγαίνουν αξιομνημόνευτοί.

Απογοητευτικό έως και ανύπαρκτο ήταν επίσης και το score του Alexander Desplat, βγήκαμε απ’ το σινεμά και δεν θυμόμασταν κανένα κομμάτι, κάτι που κατά Anderson συνήθεια είναι ανεπίτρεπτο.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Συνοψίζοντας, το “Asteroid city” είναι μια αισθητικά ακαταμάχητη μα άνιση θεματικά κινηματογραφική φάρσα που δεν δίνει ποτέ ανάσα στα τεκταινόμενα της, γουστάρει να παίρνει ναρκωτικά και να τρέχει χωρίς σταματημό, με ένα γενικότερο υπαρξιακό τόνο φροντίζει να κρατάει το θεατή με μια περιέργεια στο βλέμμα, όμως ποτέ δεν τον κερδίζει πραγματικά. Ελπίζω ο Wes Anderson να μην άφησε την ψυχή του στο Μεγκασάκι, να επιστρέψει με κάτι λιγότερο ανούσιο.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
5
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
9
ΜΟΥΣΙΚΗ
3
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
7
6