Τέτοια εποχή κάθε χρόνου, διανύουμε την περίοδο των κινηματογραφικών βραβείων. Δημιουργοί καρπώνονται τους κόπους της προηγούμενης χρονιάς και… σέρνονται από βράβευση σε βράβευση κι από δεξίωση σε πάρτι, με έναν και μόνο τελικό σκοπό: Ένα χρυσό αγαλματίδιο.
Δυστυχώς η ευτυχώς τα βραβεία Όσκαρ αποτελούν την παγκόσμια αναγνώριση στα κινηματογραφικό δρώμενα και εκτοξεύουν την δημοφιλία (και το πορτοφόλι) των ανθρώπων που βρίσκονται μπροστά και πίσω από τις κάμερες.
Έχουμε γράψει αρκετές φορές εδώ στο filmakias.gr πως είναι πραγματικά δύσκολο να δώσεις βραβεία σε δημιουργίες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, σε projects που στοχεύουν σε διαφορετικό κοινό και να επιλέξεις τους καλύτερους στις “ειδικές” κατηγορίες που απαιτούν αντίστοιχα “ειδικές” γνώσεις για να κριθούν.
Τα βραβεία λοιπόν για την συντακτική ομάδα της παρούσας διαδικτυακής γωνιάς δεν έχουν ηττημένους, ούτε νικητές με ταμπέλα “καλύτερου”. Εμείς παρακολουθούμε ταινίες ως θεατές και προσθέτουμε σε αυτές ταμπέλες “αγαπημένου” με αποκλειστικά υποκειμενικά κριτήρια (αυτός είναι και ο λόγος που στα reviews που διαβάζεις εδώ, αναφέρουμε λόγους “Γιατί να δεις” μια ταινία κι όχι το ανάποδο).
Η συντακτική ομάδα απομονώθηκε στα ενδότερα του οίκου της, έζησε αγωνιώδης στιγμές με ελάχιστο φαγητό και αυστηρή προσευχή και με περίσσια περηφάνια έβγαλε από την καμινάδα άσπρο καπνό, αναφωνώντας συγχρονισμένο το… “HABEMUS AWARDS, FILMAKIAS AWARDS”
Κάποιοι αναγκαίοι κανόνες:
– Κάθε βραβείο/κατηγορία δημιουργήθηκε ως “εναλλακτικό” και σκοπό έχει την αποτύπωση της κινηματογραφικής χρονιάς που πέρασε.
– Τα βραβεία αφορούν ταινίες που έχουν ως έτος πρώτης προβολής το 2019, με (ιαματική) πηγή επικύρωσης την βάση δεδομένων του IMDb.
– Κάθε συντάκτης για κάθε βραβείο κατέγραψε 3 επιλογές του με σειρά “προτεραιότητας”, με την πρώτη να παίρνει 3 βαθμούς, την δεύτερη 2 και την τελευταία 1 βαθμό.
– Σε περίπτωση που κάποιος δεν ήθελε να δώσει 3 επιλογές αλλά 2, η πρώτη του (σε προτεραιότητα) έπαιρνε 2 βαθμούς και η δεύτερη 1 βαθμό. Αντίστοιχα αν ήθελε να δώσει μόνο 1 επιλογή.
– Η ταινία με τους περισσότερους βαθμούς κερδίζει την κατηγορία
– Σε περίπτωση ισοβαθμίας, κερδίζει την κατηγορία η ταινία που βρισκόταν ως επιλογή σε περισσότερους συντάκτες.
– Σε κάθε βραβείο θα βρείτε διαθέσιμη την επεξήγηση του (προσοχή στην λεπτομέρεια) και τις αναλυτικές λίστες των συντακτών του filmakias.gr
Τα περισσότερα βραβεία επιλέγουν την “καλύτερη” ταινία της χρονιάς, σε μία προσπάθεια σύγκρισης μεταξύ των υποψήφιων ταινιών. Εμείς επιλέγουμε τρεις που αγαπήσαμε περισσότερο (με σειρά προτεραιότητας) και είναι οι πρώτες που έρχονται στην σκέψη μας όταν αναφερόμαστε στο 2019.
Νικητής: PARASITE του Bong Joon Ho
Διαβάστε την κριτική για το Parasite από την Αντιγόνη Γρηγοριάδου
Υπήρχαν σίγουρα ταινίες που δεν ήταν κατ’ ανάγκη “κακές”, αλλά τις περιμέναμε ως δημιουργίες με κάτι “παραπάνω” ή σαν κάτι διαφορετικό. Η αναμονή για αυτές τον προηγούμενο χρόνο είχε δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες, οι οποίες εξανεμίστηκαν μετά την προβολή τους.
Νικητής: Χ-ΜΕΝ: DARK PHOENIX του Simon Kinberg
Οι ταινίες που αγαπήσαμε περισσότερο το 2019 και είτε πρόκειται για συνέχειες προηγούμενων (sequels), είτε ανήκουν σε κάποιο κινηματογραφικό σύμπαν ή αφορούν καινούριες εκδοχές παλαιότερων δημιουργιών (remakes)
Νικητής: Avengers: Endgame των Anthony Russo & Joe Russo
Η αίσθηση του να βλέπεις μια ταινία στην σκοτεινή αίθουσα δεν μπορεί να συγκριθεί με οτιδήποτε άλλο. Σε αυτό το βραβείο καταγράφουμε τις ταινίες που απολαύσαμε ως εμπειρία στην μεγάλη οθόνη.
Νικητής: 1917 του Sam Mendes
Διαβάστε την κριτική για το 1917 από την Ελένη Ουλάνη
Μη ξανακούσω για “παιδικά”, “κινούμενα σχέδια” και “μικιμάου”. Η κατηγορία του Animation εκτός από τις “κλασικές” ταινίες για μικρούς και μεγάλους, προσφέρει κάθε χρόνο στον θεατή ιστορίες για ώριμη σκέψη, σενάρια που δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε μια live-action εκδοχή και πολλές φορές δημιουργίες αποκλειστικά για ενήλικους.
Νικητής: Spiderman: Into the Spiderverse των Bob Persichetti & Peter Ramsey
Πολλές ταινίες ανήκουν σε περισσότερα από ένα genres, εμείς όμως καταγράφουμε τις επιλογές μας για “καθαρές” ταινίες τρόμου/θρίλερ, που κατατάσσονται αποκλειστικά σε αυτή την ειδική κατηγορία.
Νικητής: Midsommar του Ari Aster
Διαβάστε την κριτική για το Midsommar από τον Δημήτρη Νταβανά
Νικητής: Marriage Story του Noah Baumbach
Διαβάστε την κριτική για το Marriage Story από τον Δημήτρη Μπαμπούλη
Νικητής: When They See Us
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ο χαρακτηρισμός “υπερεκτιμημένη” ταινία αποδίδεται χωρίς κάποια συγκεκριμένα κριτήρια και αφορά ταινίες που είχαν μεγαλύτερη δημοσιότητα/αντίκτυπο από αυτήν που πραγματικά άξιζαν κατά τη γνώμη μας.
Νικητής: The Irishman του Martin Scorsese
Διαβάστε την κριτική για το The Irishman από την Δημήτρη Νταβανά