Ready Player One (Βιβλίο)

Το έτος 2044, ο πραγματικός κόσμος έχει γίνει ένα πολύ άσχημο μέρος για να ζει κανείς. Όπως οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη, έτσι κι ο Wade Watts δραπετεύει από τη ζοφερή καθημερινότητά του περνώντας τις περισσότερες ώρες του συνδεδεμένος με το OASIS – μία ευρύτατα διαδεδομένη εικονική ουτοπία που σου επιτρέπει να είσαι αυτός που θέλεις να είσαι και να ζήσεις, να παίξεις και να ερωτευτείς σε έναν από τους δέκα χιλιάδες πλανήτες που περιέχει.

Σε κάποιο σημείο στο εσωτερικό αυτής της γιγαντιαίας διαδικτυακής εικονικής πραγματικότητας, ο δημιουργός του OASIS James Halliday, έχει κρύψει μια σειρά από παράξενους γρίφους που θα χαρίσουν αμύθητη περιουσία -και μεγάλη ισχύ- σε όποιον καταφέρει να τους λύσει. Ο Wade αφιέρωσε τη ζωή του στην μελέτη αυτών των γρίφων, που βασίζονται στην εμμονή του δημιουργού τους με την ποπ κουλτούρα των περασμένων δεκαετιών.

Όταν ο Wade ανακαλύπτει την πρώτη ένδειξη, βρίσκει τον εαυτό του κυνηγημένο από τους υπόλοιπους “παίκτες” που είναι πρόθυμοι ακόμα και να σκοτώσουν για να πάρουν αυτοί το τελικό έπαθλο. Ο αγώνας ξεκινά κι αν ο Wade θέλει να επιβιώσει, πρέπει να αντιμετωπίσει παράλληλα τα προβλήματά του στον πραγματικό κόσμο, πράγμα που πάντα απεγνωσμένα ήθελε να αποφύγει.

 

Being human totally sucks most of the time. Videogames are the only thing that make life bearable.

Τη νουβέλα του Ernest Cline μπορείς να την χαρακτηρίσεις ως μια ουτοπία για την “nerd” κοινότητα, απευθυνόμενη ταυτόχρονα στο κοινό που ενδιαφέρεται για τις επιπτώσεις στην κοινωνία των social networks σε συνδυασμό με την εικονική πραγματικότητα.

Σαν γενική ιδέα, μας παρουσιάζει μια διαλυμένη κοινωνία, με χαρακτήρες κρυμμένους πίσω από τα διαδικτυακά τους προσωπεία (avatars), ανθρώπους που περνούν τις περισσότερες ώρες της ζωής τους καλωδιωμένοι σ’ ένα παγκόσμιο δίκτυο που οπτικά δεν διαφέρει και πολύ από την πραγματικότητα (για κάποιους είναι και καλύτερη). Οι ανισότητες, οι κοινωνικές αδικίες, η ανάγκη για ψυχαγωγική διέξοδο αλλά και πολλές φορές η προσφορά δουλειάς (έναντι μικρής αμοιβής) στον “ψεύτικο” κόσμο του OASIS, φέρνει ολόκληρη την ανθρωπότητα στους αχανείς εικονικούς του πλανήτες, καταλήγοντας στην απόλυτη αδιαφορία για την “αληθινή” ζωή.

ready_player_one_book_1

Όταν ο εμπνευστής και προγραμματιστής του OASIS πεθάνει, αφήνει τρεις αποστολές-γρίφους καλά κρυμμένους στον απέραντο κόσμο της εικονικής πραγματικότητας (σε μορφή easter eggs για τους μυημένους), με έπαθλο την περιουσία του. Μοναδική απαίτηση για να ανακαλύψεις (αρχικά) και να λύσεις τις τρεις αυτές αποστολές, είναι να γνωρίζεις με κάθε λεπτομέρεια, σχεδόν τα πάντα για την δεκαετία των 80s όπου μεγάλωσε ο δημιουργός.

Οι επιπτώσεις αυτής της πρόκλησης, είναι εν έτη 2044 σχεδόν όλος ο πλανήτης να ενστερνίζεται την τεχνολογία, την μουσική, το σινεμά, την τηλεόραση και τον τρόπο ζωής της συγκεκριμένης δεκαετίας, παρέχοντας στον αναγνώστη μια γεύση από απόλυτη cult αίσθηση του δικού μας γίγνεσθαι στο μέλλον.

Την ίδια στιγμή ο συγγραφέας δημιουργεί εικόνες από ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, όπου οι ισορροπίες της κοινωνίας έχουν διαφοροποιηθεί. Οι πηγές ενέργειας έχουν πλέον εξαντληθεί, οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν σε γκέτο μεγαλουπόλεων (τα λεγόμενα stacks όπου ουσιαστικά στοιβάζονται τροχόσπιτα που φιλοξενούν φτωχούς ενοικιαστές), με τους περισσότερους να δέχονται το μοιραίο της “επιβίωσης χωρίς μέλλον”.

No one in the world gets what they want and that is beautiful.

Το Ready Player One αποτελεί μια ιστορία φαντασίας για όλων των ειδών geeks εκεί έξω, καθώς δεν περιορίζεται στο Gaming, τη μουσική και το σινεμά. Παραμένει όμως μια ενδιαφέρουσα επιλογή και για όλους τους υπόλοιπους ως μία κινηματογραφικά δουλεμένη post-apocalyptic περιπέτεια εικονικής πραγματικότητας. Δεν προλαβαίνει σε καμία περίπτωση να κάνει κοιλιά στις 374 σελίδες της, ενώ σου προσφέρει την αίσθηση πως “τερμάτισες ένα βιντεοπαιχνίδι” όταν τελειώσεις το διάβασμά του. Τέλος, το βιβλίο είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο (κάτι σαν ημερολόγιο του ίδιου του πρωταγωνιστή), προσφέροντας προσομοίωση των σκέψεων και των συναισθημάτων του κεντρικού του ήρωα.

ready_player_one_book_2

Προτείνω την ανάγνωσή του στα αγγλικά καθώς η ορολογία του δεν μεταφράζεται επαρκώς στη γλώσσα μας, όπως η θεματολογία των παιχνιδιών και της εικονικής πραγματικότητας. Επίσης μία πολύ καλή επιλογή είναι η ανάγνωση ακρόαση του σε AudioBook (ψάξτε οπωσδήποτε την έκδοση με τον Wil Wheaton).

Αν είσαι λάτρης των 80s ή ακόμα καλύτερα αν μεγάλωσες στην συγκεκριμένη δεκαετία, αν θέλεις να μάθεις μικρές ιστορίες για την απαρχή των video games, αν λατρεύεις τα RPGs και θεωρείς τον εαυτό σου οπαδό της ποπ κουλτούρας, τότε αυτή η ιστορία θα προστεθεί στη λίστα με τις αγαπημένες σου!

90