Η τρίτη μέρα των Καννών έφτασε στο τέλος της με πολλή φαντασία, λίγες εντάσεις, έναν τιμητικό φοίνικα και ένα…Όσκαρ! Προβλήθηκαν δύο ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος με το «Okja» του Κορεάτη Bong Joon Ho, να αποσπά πολύ καλές κριτικές, ενώ το «Jupiter’s Moon» του Ούγγρου Kornel Mundruczo να αφήνει τους κριτικούς κάπως μουδιασμένους μετά την πρωινή δημοσιογραφική προβολή του.

Πιο αναλυτικά, ο Bong Joon Ho έφτασε το πρωί στο Photocall των Καννών με το εντυπωσιακό καστ της ταινίας του που, πέρα από την 13χρονη Κορεάτισσα πρωταγωνίστριά του Seo Hyun Ahn, περιλαμβάνει τους: Tilda Swinton, Jake Gylenhaal, Lily Colins και Paul Dano. Το «Okja» είναι η ιστορία της μικρής Mija που, με τη συνεργασία των ακτιβιστών του Animal Liberation Front, προσπαθεί να προστατεύσει το Okja, ένα τεράστιο πλάσμα κατασκευασμένο από μια πολυεθνική που το προορίζει για μαζική παραγωγή τροφής. Ο κεντρικός άξονας της ταινίας, σύμφωνα με τους συντελεστές της, είναι η σχέση του ανθρώπου με τη φύση και πώς αυτή συχνά παρεμποδίζεται από τον σύγχρονο καπιταλισμό. Στις επιρροές τους για την ταινία ο Bong Joon Ho ανέφερε τόσο τον σπουδαίο Hayao Miyazaki (το Okja φαίνεται να έχει στοιχεία που θυμίζουν το Spirited Away) αλλά και τον αμερικάνικο οικογενειακό κινηματογράφο και ιδιαίτερα τον Steven Spielberg. Πράγματι, στην ταινία συνδυάζονται αρμονικά οι δύο αυτές διαφορετικές κουλτούρες καθώς και διαφορετικά κινηματογραφικά είδη.

Το πιο «καυτό» θέμα της συνέντευξης τύπου του «Okja» όμως ήταν η περιβόητη δυσαρέσκεια που εξέφρασε ο Pedro Almodovar για το γεγονός ότι η ταινία (όπως και αυτή του Noah Baumbach που δεν έχει προβληθεί ακόμα) διανέμεται μέσω Netflix. Οι δημοσιογράφοι βομβάρδισαν τους συντελεστές με ερωτήσεις σχετικά με το δίκτυο αλλά και τη δήλωση Almodovar με την Tilda Swinton να αναφέρει ότι «ο Πρόεδρος πρέπει να έχει το δικαίωμα να λέει αυτό που πιστεύει» και ότι «ούτως ή άλλως δεν είμαστε εδώ για βραβεία αλλά για να δείξουμε την ταινία στον κόσμο μέσω του φεστιβάλ. Το σίγουρο είναι ότι ανοίγει μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση στην οποία πιστεύω ότι υπάρχει χώρος για όλους». Πάνω στο ίδιο θέμα ο σκηνοθέτης δήλωσε ότι «το να δουλεύω με το Netflix ήταν απελευθερωτικό, δεν επενέβη σε καμία απόφασή μου και με σεβάστηκε απόλυτα». Επίσης δήλωσε ευγνώμων για την ελαστικότητα των Καννών που επέλεξαν να προβάλουν το φιλμ και ότι «οι ανοιχτόμυαλοι άνθρωποι μπορούν πάντα να βρίσκουν λύσεις». Όσο για τον Almodovar συγκεκριμένα, ο Bong Joon Ho είπε: «Δε με πειράζει αν θα το κρίνει θετικά ή αρνητικά, το μόνο που με νοιάζει είναι ότι θα δει την ταινία μου απόψε».

Αρκετή αναστάτωση προκάλεσε και το γεγονός ότι η δημοσιογραφική προβολή του «Okja» διακόπηκε μετά τα πρώτα λεπτά λόγω τεχνικών προβλημάτων. Στη συνέχεια, η προβολή ξεκίνησε εκ νέου και όλα κύλησαν ομαλά, όμως το συμβάν έγινε αφορμή για πολλά σαρκαστικά σχόλια περί σαμποτάζ της προβολής λόγω της κόντρας με το Netflix. Οι δημοσιογράφοι δεν παρέλειψαν να αναφέρουν και αυτό το συμβάν στη συνέντευξη τύπου και φυσικά ο σκηνοθέτης δεν μπορούσε παρά να αστειευτεί λέγοντας: «Τουλάχιστον είχατε την ευκαιρία να δείτε την εναρκτήρια σεκάνς δύο φορές».

Κατόπιν, θέση στις καρέκλες των συνεντεύξεων πήρε ο Ούγγρος Kornel Mundruczo με την ταινία του «Jupiter’s Moon» στο διαγωνιστικό κομμάτι. Η ταινία πραγματεύεται την προσφυγική κρίση με έναν άκρως φαντασιακό τρόπο, αφού αφηγείται την ιστορία ενός Σύρου πρόσφυγα που, όταν περνά παράνομα στην Ευρώπη, ανακαλύπτει ότι μπορεί να πετάξει κατά βούληση. Στη συνέντευξη ο σκηνοθέτης ανέφερε ότι είναι μάταιο να προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε το είδος της ταινίας λέγοντας ότι «δεν πρέπει να βάζουμε τις ταινίες σε κλουβιά». Είναι πάντως επίμονος στο γεγονός ότι κέντρο της ταινίας είναι η φαντασία, καθώς τα πάντα πλέον έχουν ειπωθεί για την προσφυγική κρίση, γι αυτό ένιωσε την ανάγκη να προσεγγίσει το θέμα με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο. Όποιος κι αν ήταν αυτός ο τρόπος πάντως, απογοήτευσε τους κριτικούς και τους άφησε με την αίσθηση ότι η ταινία φλυαρούσε χωρίς συγκεκριμένο σκοπό. Η αλήθεια είναι πάντως ότι ξεκινά με μια ιδέα τόσο πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα όσο και τολμηρή και παρακινδυνευμένη, που προφανώς αποτυγχάνει στην εκτέλεσή της.

Σε άλλα νέα, στο gala για τους επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας που πραγματοποιήθηκε αργά το απόγευμα, ο Pierre Lescure, Πρόεδρος του φεστιβάλ, μαζί με τον Thierry Fremaux, γενικό διευθυντή, απένειμαν τιμητικό Φοίνικα στον Jeffrey Katzenberg για τη συμβολή του στη βιομηχανία του κινουμένου σχεδίου και του σινεμά γενικότερα. Ο Katzenberg είναι συνιδρυτής της Dreamworks και έχει βρεθεί στις Κάννες με πολλές συμμετοχές κινουμένων σχεδίων. Την «τιμητική» του είχε όμως και ο Asghar Farhadi ο οποίος παρέλαβε επιτέλους το Όσκαρ του για τον «Εμποράκο» αφού δεν είχε παρευρεθεί στην τελετή λόγω του travel ban του Προέδρου των ΗΠΑ.

Ποιος το εγραψε

Ευτυχία Τερζή
Reviewer / Reporter

Σπουδάζει στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου αλλά στόχος της είναι να γίνει σκηνοθέτης. Ο άνθρωπος που την έκανε να αγαπήσει το σινεμά είναι ο Tim Burton και γι'αυτό θα έχει πάντα μια θέση στην καρδιά της. Θα ήθελε ο κόσμος να έμοιαζε με ταινία που έφτιαξαν μαζί ο Wes Anderson και ο Woody Allen. Είναι αδύνατον να διαλέξει μια αγαπημένη ταινία, γιατί θα ένιωθε ότι αδικεί χιλιάδες άλλες. Λατρεύει την Audrey Hepburn και τον Al Pacino.

Σχετικες Αναρτησεις