Submergence (2017)

Poster

Η Danielle (Alicia Vikander) μια επιστήμονας που μελετά τη ζωή στο βάθος των ωκεανών και ο James (James McAvoy) συναντιούνται σε ένα ξενοδοχείο σε κάποια παραλία της Γαλλίας. Σε αυτές τις λίγες μέρες που θα περάσουν εκεί, θα έρθουν κοντά και θα ερωτευτούν. Ωστόσο, οι δρόμοι τους θα χωρίσουν, καθώς ο καθένας ξεκινάει μια δική του επαγγελματική αποστολή. Όταν όμως ο James εξαφανίζεται χωρίς να δώσει σημεία ζωής, η Danielle θα αρχίσει να υποψιάζεται την κρυφή αποστολή του.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Με την αφήγηση να μεταφέρεται σε διάφορα χρονικά επίπεδα, τόσο στο παρελθόν όσο και στο παρόν που ζούνε οι ήρωες, αλλά και με την αφήγηση να μοιράζεται σε δύο διαφορετικές ηπείρους, η ταινία μας προσφέρει μια πολυδιάστατη ιστορία, θίγοντας πολιτικά και κοινωνικά θέματα: από τη μία την αρκετά ριψοκίνδυνη αποστολή της Danielle, η οποία προσπαθεί να αποδείξει την επιστημονική της θεωρία ταξιδεύοντας στο βυθό των ωκεανών και από την άλλη την άκρως επικίνδυνη αποστολή του James να δράσει κατά των βιαιοτήτων των τζιχαντιστών, ταξιδεύοντας στην Αφρική με μυστική ταυτότητα. Καθώς ο James βρίσκεται αιχμάλωτος από τους τζιχαντιστές στην Αφρική, ο Wim Wenders θολώνει για μια στιγμή τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντερίστικης προσέγγισης, παραθέτοντας έναν έντονο κοινωνικό και πολιτικό σχολιασμό.

Η αλήθεια είναι πως η ταινία άγγιξε εντελώς επιφανειακά τρία σημαντικά θέματα: μια ιστορία αγάπης, την ιστορία μιας δυναμικής γυναίκας επιστήμονα και την επιχείρησή της στα άδυτα του ωκεανού και την ιστορία ενός άνδρα που επιχειρεί να αντισταθεί στην επιχείρηση των οπαδών της τζιχάντ. Κατά συνέπεια, κανένα από τα τρία θέματα δεν αναπτύσσεται επιτυχώς, με αποτέλεσμα ένα ημιτελές και αναξιόπιστο σενάριο, ιδέες και μηνύματα που περιοριστήκανε στην έμμεση και σύντομη αναπαράστασή τους. Μάλλον το σενάριο μας άφησε να φανταστούμε, να υποθέσουμε και να αναλύσουμε πολλές καταστάσεις, σε σημείο που μας έκανε να αγωνιούμε ελάχιστα για τους χαρακτήρες και για την τύχη τους αλλά και για το τί στα αλήθεια ήθελε να μεταφέρει η ταινία.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ποιός μπορεί να πει ότι δεν έχει αγαπήσει τις παλιές ταινίες του Wim Wenders; Ποιός μπορεί να πει πως δεν σπάραξε η καρδιά του με το Paris, Texas ή με το Wings of Desire; Φαντάζομαι κανείς! Επιχειρώντας πάντα να απεικονίσει την ανθρώπινη φύση, με τις επιθυμίες της, τα λάθη της αλλά και την ομορφιά που κρύβει μέσα της, ο Wim Wenders σκηνοθέτησε ονόματα όπως τη Nastassja Kinski, τον Harry Dean Stanton, τον Bruno Ganz και τον Otto Sander. Παράλληλα, έχει μεγαλουργήσει και στο είδος του ντοκιμαντέρ με το Pina και το The Salt of the Earth να αποτίνουν φόρο τιμής σε καλλιτέχνες όπως η Γερμανίδα χορογράφος Pina Bausch και ο φωτογράφος Sebastiao Salgado αντίστοιχα. Μάλλον αυτή η τελευταία του κινηματογραφική δουλειά δε θυμίζει σε τίποτα το έργο των περασμένων ετών ή τα καλογραμμένα σενάρια με το βάθος των ηρώων του.

Οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, αν και επιχειρούν να αποδώσουν τους χαρακτήρες και τη σχέση των δύο ηρώων, μάλλον το μόνο που καταφέρνουν είναι να μας ανακαλέσουν στη μνήμη προηγούμενους ρόλους τους σε άλλες ταινίες, όπως τον χαρακτήρα του James McAvoy, Robbie, στο Atonement και την ηρωίδα από το The Light Between Oceans, Isabel, που υποδύεται η Alicia Vikander.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Γιατί κάθε νέο εγχείρημα του Wim Wenders αξίζει την προσοχή μας και ειδικά με ένα καστ όπως αυτό. Άλλωστε, η ταινία επιχειρεί να προσεγγίσει ένα άκρως σύγχρονο ζήτημα και, άσχετα αν αυτή η προσπάθεια ήταν επιτυχημένη ή όχι, σίγουρα θα μας προβληματίσει. Αν κάτι μας δίδαξε αυτή η ταινία είναι πως στη σύγχρονη εποχή, ο καθένας από εμάς παλεύει με τον τρόπο του και με βάση την ιδεολογία, τις αντιλήψεις και τα πιστεύω του, για ένα καλύτερο αύριο. Οι δύο αυτοί ήρωες πολεμούν, ο καθένας με το δικό του τρόπο, για να αλλάξουν κάτι που θεωρούν ότι είναι απαραίτητο να αλλάξει. Και οι δύο τους είναι έτοιμοι να θυσιαστούν επιμένοντας στις πεποιθήσεις και τις αντιλήψεις τους, χωρίς η ταινία να σχολιάζει εάν αυτές οι επιλογές είναι λάθος ή σωστές.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
5
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
7
ΜΟΥΣΙΚΗ
5
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
6
Reader Rating3 Votes
7.9
5.8