Spencer (2021)

Poster

Κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών της με τη βασιλική οικογένεια στο κτήμα Sandringham στο Norfolk της Αγγλίας, η Diana αποφασίζει να αφήσει τον γάμο της με τον πρίγκιπα Κάρολο.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Πολύ λίγο ενδιαφερόμαστε για βιογραφικές ταινίες, τείνουν να κάνουν αγιογραφία στο πρόσωπο με το οποίο καταπιάνονται, κάτι που θα έπρεπε να αποφεύγεται απ’ τους δημιουργούς τον εκάστοτε ταινιών. Εκεί που στο “Darkest Hour” δυσφορούσαμε με τους πολύ χαριτωμένους Αγγλισμούς του Gary Oldman ως Winston Churchill στο φετινό “Spencer” αγωνιούμε για την ψυχική κατάσταση της πριγκίπισσας Diana.

Η ταινία καταπιάνεται με τα αρνητικά συναισθήματα της πριγκίπισσας για τον τρόπο ζωής της και την καταπίεση που δέχεται απ’ την Βασιλική οικογένεια ως το πιο προβεβλημένο μέλος της. Νιώθει μόνη, χαμένη στα πλούτη της, μαύρη εσωτερικά, σε μια συνεχή άρνηση απέναντι στους αυστηρούς κανόνες της απαιτητικής οικογένειας της και φοβούμενη ότι θα έχει το ίδιο τέλος με την πριγκίπισσα Anne, την οποία αποκεφάλισε ο σύζυγος της επειδή ερωτεύτηκε μια άλλη, ψάχνει την αγάπη και την εσωτερική ελευθερίας της.

Ο σεναριογράφος Steven Knight (Peaky Plinders,Locke) θέλει να χτίσει ένα καμβά από δυνατές και άβολες σκηνές και να τον χρωματίσει με απάνθρωπο μαύρο και λίγο ελαφρύ λευκό στο τέλος. Ακολουθεί την Diana στο γιορτινό τριήμερο των Χριστουγέννων στο εξοχικό ανάκτορο της Βασιλικής οικογένειας, σε μια πολύ κρίσιμη καμπή της σχέσης της με τον άντρα της, όταν εκείνη υποπτεύεται ότι την απατάει και το μόνο που την κρατάει απ’ το να μην τα διαλύσει όλα είναι τα παιδιά της τα οποία λατρεύει.

Σε αντίθεση με την προσέγγιση της ταινίας του 2013 με πρωταγωνίστρια τη Naomi Watts, εδώ δεν μας αφορά η εξωτερική εικόνα της και οι κοινωνικές δράσεις της αλλά ο εσωτερικός της ευαίσθητος κόσμος. Είναι εύκολο να πει κάποιος υποκρίτρια τη πριγκίπισσα, λόγω των χρημάτων της, αλλά η ταινία το πάει σε ψυχογράφημα οπότε σε κάθε σκηνή που η Diana κλαίει και οδύρεται είσαι μαζί της και αγοράζει συγχωροχάρτι για τον εαυτό της.

Είναι σίγουρο ότι χρειαζόμασταν μια τέτοια ταινία, που μπορεί να μην είναι απόλυτη αποτύπωση πραγματικότητας αλλά βλέπουμε την ιστορία απ’ τα μάτια της ίδιας της Diana και το σκοτεινό καθήκον να είσαι σωστή πριγκίπισσα. Spencer είναι το όνομα της, δεν ένιωσε ποτέ ένα με την οικογένεια του άντρα της και η επιλογή του τίτλου της ταινίας δεν είναι τυχαία.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στη σκηνοθεσία ο Χιλιανός Pablo Larrain (The Club, Jackie) κάνει βιρτουόζικα πράγματα, κινηματογραφεί την έπαυλη σαν μια κόλαση που ζει μέσα η Diana και προσπαθεί συνέχεια να ξεφύγει. Χρησιμοποιεί εξαιρετικά, μαζί με τη φωτογράφο του Claire Mathon, τα πανέμορφα βρετανικά υπαίθρια τοπία και ταυτόχρονα με την αριστοκρατική σκηνογραφία και τα φινετσάτα κοστούμια συνθέτουν ένα αρχοντικό έργο με καρδιά.

Το πιο ενδιαφέρον που έκανε ο Larrain ήταν η εναλλαγή ύφους στην κάμερα του, από ιστορικό δράμα σε κλειστοφοβικό και  ψυχολογικό θρίλερ αφιερωμένο στο απεγνωσμένο πρόσωπο της Kristen Stewart, η οποία είναι ανεπανάληπτη, στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της, τα δίνει όλα και μας αποδεικνύει 14 χρόνια μετά το Twilight ότι είναι βόμβα υποκριτικής με τεράστιο εύρος. Το φιλμ είναι εκατό τις εκατό πάνω της και κατά τη γνώμη μου άξιζε το χρυσό αγαλματίδιο, το οποίο κέρδισε τελικά η Jessica Chastain.

Η μουσική του Johny Greenwood, μια αρμονία, οπερατική, αγχωτική συμβάλει στην αριστουργηματική ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο σκηνοθέτης.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Στην τελική, το “Spencer” προσφέρει μια διαφορετική οπτική στην πολυπαιγμένη και αγιοποιημένη φιγούρα της Diana. Μας στέλνει το μήνυμα της απώλειας της ευτυχίας μέσω των χρημάτων και του κέρδους της αγάπης μέσω του πνεύματος της ελευθερίας. Αξίζει να έχει την προσοχή σας.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
8
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
8
ΜΟΥΣΙΚΗ
7
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
9
8