Sorry We Missed You (2019)

Poster

Ένα ζευγάρι δυσκολεύεται να αποκτήσει οικονομική ανεξαρτησία, μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση. Έτσι, θέλοντας να χτίσει ένα σταθερό μέλλον για τα παιδιά τους, ο Rickey, πατέρας της οικογένειας, αποφασίζει να αρπάξει μία επιχειρηματική “ευκαιρία” που του εμφανίζεται, όμως με αυξημένες απαιτήσεις. Αυτό θα αυξήσει την πίεση που βιώνει ο ίδιος, μεταφέροντας την σε όλη την υπόλοιπη οικογένεια.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Τρία χρόνια μετά το I, Daniel Blake το οποίο ξεσκέπαζε την απουσία του κράτους πρόνοιας και αφορμιζόταν από την οικονομική κρίση και τις δυσχέρειες που προκαλεί, ο Άγγλος σκηνοθέτης Ken Loach, δημιουργεί ακόμη μία ταινία που προβάλει τις δυσκολίες που βιώνει μία οικογένεια μέσα σε μία “οικονομική δυστοπία”. Με ένα γκριζαρισμένο τοπίο με μουντά χρώματα μας αφηγείται μία αρκετά απλή ιστορία και κάπως τετριμμένη, όμως δοσμένη με ρεαλισμό που σου ενεργοποιεί αυθόρμητα τα συναισθήματα και σε “δεσμεύει” να την παρακολουθήσεις μέχρι τέλους.

Η ιστορία εστιάζει στην μάχη που δίνει μία οικογένεια που ανήκει στην χαμηλή οικονομική τάξη για να επιβιώσει, να πληρώσει τα δάνεια της και να προσπαθήσει να κρατήσει την ενότητα και τους δεσμούς μεταξύ των μελών της. Μέσα σε μία αλληλεπίδραση που λειτουργεί σαν ντόμινο, το “δουλεύω για να ζω” γίνεται “ζω για να δουλεύω” για τους γονείς της οικογένειας που πιέζονται να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των εργοδοτών τους, πράγμα που φθείρει τους χαρακτήρες τους και τις σχέσεις μεταξύ αυτών και των παιδιών τους.

Η ταινία παρουσιάζει στο μεγαλύτερο της μέρος μία αρκετά ρεαλιστική ματιά στον θεσμό της οικογένειας εν μέσω οικονομικής κρίσης, θέτοντας απλές καταστάσεις και προβλήματα που απασχολούν αρκετές οικογένειες. Μόνο σε δύο σημεία χάνεται ο ρεαλισμός όπου η εξέλιξη γίνεται λίγο μελοδραματική για να προκαλέσει ακόμη περισσότερο την συμπόνια του θεατή προς τους πρωταγωνιστές, αλλά κάτι τέτοιο είναι περιττό. Επιπλέον, πάντα πιστός στις σοσιαλιστικές του απόψεις ο Loach εκτός από την ζωή των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων, μπαίνει στην διαδικασία να προσωποποιήσει και τον σκληρό καπιταλιστή, το άτομο που τον ενδιαφέρει μόνο το κέρδος, χωρίς να έχει ίχνος ανθρωπιάς και δεν δείχνει οίκτο ούτε σε άτομα που δουλεύουν σκληρά. Το θετικό είναι ότι δεν τον παρουσιάζει ως “τέρας” που αναίτια είναι επιθετικός, αλλά υπάρχει και σημείο που του δίνεται βήμα να μιλήσει, να δικαιολογήσει την θέση του στα μάτια του θεατή. Βέβαια, είναι καθαρά ιδεολογικό θέμα από ένα σημείο και μετά η εικόνα που θα σχηματίσει ο θεατής γι αυτόν τον χαρακτήρα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στο τεχνικό κομμάτι, ο Ken Loach χρησιμοποιεί γκριζαρισμένα μελαγχολικά χρώματα για να καλύψει την ταινία του και να προϊδεάσει τον θεατή ότι δεν θα παρακολουθήσει κάποιο “παραμύθι”. Η πραγματικότητα για την ζωή της οικογένειας που θέλει να περιγράψει έχει μόνο μουντά χρώματα. Η ροή είναι σχετικά αργή και ντύνεται με διαλόγους απλούς και καθημερινούς, όπως ακριβώς θα τους έκαναν οι χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν, χωρίς φαφλατισμούς. Το σενάριο βασίζεται γενικά στην ιδέα να δεθείς με τους χαρακτήρες και να ταυτιστείς. Εκεί είναι ακριβώς και το σημείο που “ποντάρει” ο δημιουργός, ότι με κάποιον τρόπο το μεγαλύτερο μέρος του κοινού θα ταυτιστεί και δεν θα χρειαστεί κάτι πρόσθετο στο απλοϊκό σχετικά στόρι του. Παρ’ όλα αυτά προσθέτει κάποιους μελοδραματισμούς που χαλούν την γενικότερη εικόνα. Οι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι άσημοι και με μικρή κινηματογραφική εμπειρία, με αποτέλεσμα να βλέπουμε σχετικά μέτριες ερμηνείες με εμφανέστατες υποκριτικές αδυναμίες σε κάποιες σκηνές.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Συνεπώς, το Sorry, We missed you είναι μία καλή στο σύνολό της δουλειά γεμίζοντας την φιλμογραφία του Ken Loach με ακόμη μία ταινία σοσιαλιστικής κατεύθυνσης. Σίγουρα, δεν έχει το ιστορικό ενδιαφέρον του Land and Freedom, ούτε την μινιμαλιστική ομορφιά του My name is Joe, αλλά διατηρεί το ενδιαφέρον και καταφέρνει να πετύχει όμοιο δέσιμο με τους χαρακτήρες μέσα από μία πολύ απλή και καθημερινή υπόθεση. Τέλος, μπορεί να ήταν ακόμη πιο αξιόλογη δουλειά, αν έλειπαν οι μελοδραματισμοί που σε αρκετά σημεία κάνουν την εμφάνιση τους κατά την εξέλιξη της υπόθεσης.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
7
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
7
ΜΟΥΣΙΚΗ
8
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
5.5
Reader Rating4 Votes
8.2
6.9