Εγκλωβισμένη μεταξύ μιας νευρωτικής μητέρας και μιας φιλόδοξης θεατρικής δημιουργού, μια 16χρονη ανερχόμενη ηθοποιός προσπαθεί να χαρτογραφήσει τα θολά όρια μεταξύ ερμηνείας και πραγματικότητας, αγάπης και εκμετάλλευσης. Η Τζόζεφιν Ντέκερ μας προσκαλεί σε μια συναρπαστική βόλτα στην ανεξερεύνητη πλευρά της κινηματογραφικής γλώσσας, υπογράφοντας το πειραματικό σινεμά που αξίζει φέτος να δεις και συστήνοντας το εκθαμβωτικό υποκριτικό ταλέντο της πρωτοεμφανιζόμενης Ελένα Χάουαρντ.
TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ
Σχεδόν οποιαδήποτε αμερικανική ταινία προβάλλεται φέτος στις Νύχτες Πρεμιέρας πρέπει να έχει κάνει την πρεμιέρα της στο περασμένο φεστιβάλ Sundance, κάτι το οποίο ισχύει και για το Madeline’s Madeline, τη νέα ταινία της Josephine Decker (Thou Wast Mild and Lovely).
Ας βγάλω από τη μέση το γεγονός ότι το Madeline’s Madeline έχει ένα από τα ευρηματικότερα και πιο ενδιαφέροντα τρέιλερ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Ωραία, ας πάμε παρακάτω: Παρακολουθούμε την ιστορία της Madeline (ένα σπουδαίο ντεμπούτο για την Helena Howard), μιας ψυχικά διαταραγμένης έφηβης ηθοποιού που σε μεγάλο βαθμό κάνει φυσιολογικά εφηβικά πράγματα: τσακώνεται με τους «μεγάλους», παθιάζεται με ό,τι της αρέσει, προσπαθεί να βρει ποια είναι και «κρατάει μούτρα». Απλά στην περίπτωση της Madeline ορισμένες αντιδράσεις είναι αρκετά βίαιες και ωμές.
Ξεσπάει συνήθως στην υπερπροστατευτική (ή μήπως υποβόσκει κι εδώ κάποια ψυχική ασθένεια;) μητέρα της, πότε στην πραγματικότητα και πότε στη φαντασία της. Βρίσκει διέξοδο σε ένα θεατρικό θίασο, αλλά σιγά-σιγά σχηματίζει μια αλληλοεξαρτόμενη σχέση μητέρας/κόρης με τη δασκάλα της που απειλεί να καταστρέψει το θίασο, όταν η δασκάλα προσπαθεί να ανεβάσει μια παράσταση που αφορά την ιστορία της Madeline. Και οι τρεις κύριοι χαρακτήρες εμφανίζουν σε αρκετά σημεία μικροπρεπή συμπεριφορά, κάτι που κάνει δύσκολο να νοιαστείς τρομερά γι’ αυτούς και να τους συμπαθήσεις.
Η Decker προσπαθεί να κάνει και μια κριτική στο αμαρτωλό παρελθόν του Χόλυγουντ, δείχνοντάς μας ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να πει τη δική σου ιστορία, εκτός από εσένα. Το κακό είναι ότι στο θυμίζει διαρκώς λέγοντας ότι «αυτό που παρακολουθείς είναι μια μεταφορά».
Έχω την εντύπωση ότι υπάρχουν μερικά σημεία που η Decker προσπαθεί να κάνει κάποιο φυλετικό σχόλιο, τα οποία αν όντως υπάρχουν είναι αρκετά ατσούμπαλα και επιφανειακά. Αυτό είναι και το γενικότερο πρόβλημα τις ταινίας: η ανισότητα. Έχει καλές προθέσεις, αλλά η εκτέλεση στερείται λεπτότητας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Η Josephine Decker επιχειρεί να δώσει στο κοινό την εντύπωση ότι βρίσκεται μέσα στο μυαλό ενός ψυχικά διαταραγμένου ανθρώπου και το πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό. Τα φλου πλάνα, τα πολλά POV με κάμερα στο χέρι και οι έντονες εναλλαγές φωτισμού περνούν σχεδόν ποιητικά τις απότομες αλλαγές διάθεσης, τη θολούρα της σκέψης και την προσπάθεια της Madeline να ελέγξει τις πράξεις της.
Η αποκάλυψη της ταινίας είναι η πρωτοεμφανιζόμενη Helena Howard στο ρόλο της Madeline. Δίνει μια ολοκληρωτικά παθιασμένη ερμηνεία, αλλά ταυτόχρονα ελέγχει απόλυτα την ερμηνεία της και τα ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα της Madeline. Κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο για μια φτασμένη ηθοποιό, πόσο μάλλον μια 17χρονη κοπέλα. Άξιοι συμπαραστάτες της είναι η Molly Parker (House of Cards) στο ρόλο της δασκάλας υποκριτικής και η Miranda July στο ρόλο της μητέρας της Madeline.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Ας πούμε την αλήθεια: για την υπέροχη ερμηνεία της wunderkind Helena Howard. Για μια από τις καλύτερες σκηνές που είδα φέτος στον κινηματογράφο, η οποία φυσικά έχει την υπογραφή της Howard.