Judas and the Black Messiah (2021)

Poster

Ο πληροφοριοδότης του FBI, Γουίλιαμ Ο’Νιλ, εισβάλει κρυφά στο κόμμα των Μαύρων Πανθήρων του Ιλινόις, ώστε να παρακολουθεί τον χαρισματικό του ηγέτη, τον Φρεντ Χάμπτον. Κλέφτης καριέρας, ο Ο’Νιλ νιώθει οικείος με τον κίνδυνο, χειραγωγώντας τόσο τους συντρόφους του όσο και τον επικεφαλής της υπηρεσίας, τον πράκτορα Ρόι Μίτσελ. Και καθώς η πολιτική ισχύς του Χάμπτον αυξάνεται, γνωρίζει και τον έρωτα στο πλάι της Ντέμπορα Τζόνσον, μέλος της οργάνωσης. Μα το αληθινό πρόβλημα το έχει ο ίδιος ο Ο’Νιλ. Να συμμαχήσει με αυτούς που θεωρεί δυνάμεις του καλού, ή να υπονομεύσει τους Μαύρους Πάνθηρες όπως έχει διατάξει ο διαβόητος Έντγκαρ Άλαν Χούβερ;

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Μερικούς μήνες μετά την ταινία Chicago 7 Trial, το Judas and the Black Messaiah μας τοποθετεί στο Σικάγο του ’68-’69, μια περίοδο όπου υπήρχαν πολλά αριστερά κινήματα ενεργά, με διαφορετικές επιδιώξεις το καθένα. Ο πόλεμος του Βιετνάμ βρισκόταν σε εξέλιξη και τα κινήματα είχαν αυξήσει την δράση τους, ζητώντας να τελειώσει ένας πόλεμος που δεν προσέφερε τίποτα στον λαό των Η.Π.Α.. Οι Μαύροι Πάνθηρες, έχοντας εμπνευστεί από τον Malcom Χ, έχουν εξοπλιστεί με όπλα, επιδιώκοντας μια αμεσότερη άμυνα απέναντι στην ασυδοσία των αστυνομικών που ασκούσαν έντονη βία και σκότωναν αφροαμερικανούς καθημερινά. O Fred Hampton ήταν μαρξιστής ιδεολόγος, ο οποίος προσπαθούσε να ενώσει όλα τα αριστερά κινήματα, τα κινήματα μειονοτήτων, αλλά και τα κινήματα των χαμηλότερων τάξεων της αμερικανικής κοινωνίας για έναν κοινό αγώνα, πράγμα το οποίο πέτυχε σε μεγάλο βαθμό. Γι αυτό τον λόγο η ταινία τον ονομάζει Black Messiah. Η ταινία, επίσης, ακολουθεί την ιστορία του “Ιούδα” της υπόθεσης Bill O’ Neal, ο οποίος ήταν πληροφοριοδότης του FBI που παρεισέφρησε στο κίνημα των Μαύρων Πανθήρων, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη τους και φτάνοντας να γίνει μέχρι και υπεύθυνος ασφαλείας των γραφείων τους στο Σικάγο.

Ο ρόλος αυτός και η εξιστόρηση του χαρακτήρα του O’ Neal μας βοηθά να κινηθούμε μέσα στις αποφάσεις του FBI για την έρευνα, αλλά προσθέτει και σασπένς στην υπόθεση, καθώς έχει αρκετές σκηνές αγωνίας, κατά τις οποίες κινδυνεύει να ξεσκεπαστεί ο πραγματικός λόγος που βρισκόταν στους Μαύρους Πάνθηρες. Από την πλευρά του Fred Hampton, τα στοιχεία της δραματοποίησης της ιστορίας του έρχονται από την προσωπική του ζωή και, συγκεκριμένα, από τη γνωριμία με την μετέπειτα γυναικά του και την ανάπτυξη της σχέσης τους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στην σκηνοθεσία της ταινίας βρίσκεται ο άπειρος σε μεγάλες παραγωγές Shaka King, ενώ υπογράφει και το σενάριο μαζί με τον -επίσης άπειρο- Will Berson. Η ταινία έχει σταθερό ρυθμό ως προς την κάλυψη των γεγονότων, σχετικά αργό, με εξαίρεση μερικές σκηνές οι οποίες πρόσθεσαν λίγο σασπένς και δράση, όπως π.χ. Η σκηνή με την ανταλλαγή πυρών μεταξύ ενός μέλους των Μαύρων Πανθήρων κι αστυνομικών, σε μια αποβάθρα. Βασικό αρνητικό της ταινίας είναι ότι χάνει την ισορροπία μεταξύ των ιστοριών. Ορισμένες στιγμές, δηλαδή, ο θεατής νιώθει ότι αποκόπτεται από την μία ιστορία και απλά κατευθύνεται σε κάποια άλλη, απότομα. Ωστόσο, μεμονωμένα η σκηνοθεσία λειτουργεί σωστά, δηλαδή καταφέρνει να δημιουργεί την απαραίτητη ένταση και το σασπένς που χρειάζεται.

Οι χαρακτήρες είναι αρκετά καλογραμμένοι και τραβούν το ενδιαφέρον του θεατή, ιδιαίτερα του Bill O’ Neal, όπου η αμφιβολία είναι συνεχώς αποτυπωμένη σε όσα κάνει και, από ένα σημείο και μετά, και στα λόγια του. Οι πληροφορίες για τον O’ Neal πρέπει να πάρθηκαν από την συνέντευξη που είχε δώσει στο « Eyes on the prize 2”, που προβλήθηκε στις Η.Π.Α το 1990, καθώς ο ίδιος απέφευγε να μιλήσει για εκείνα τα χρόνια και ήταν η μόνη δημόσια ομιλία του για το θέμα. Η ενοχή του προκύπτει από πραγματικά γεγονότα, καθώς, μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ, αυτοκτόνησε.

Όλο το χτίσιμο του σεναρίου φτάνει τελικά στην σκηνή της δολοφονίας του Fred Hampton, ο οποίος σκοτώθηκε μαζί με ακόμη έναν Μαύρο Πάνθηρα, τον Mark Clark, μετά από έφοδο στο σπίτι του. Η έφοδος αυτή ριζώνει στο μυαλό του θεατή από την αρχή της ταινίας μέσα από το μίσος του FBI προς το πρόσωπο του Hampton, τον οποίο πάσχιζαν να βγάλουν από τον δρόμο ( είχε κάνει φυλακή για κάποιους μήνες με την κατηγορία ότι είχε κλέψει 70 παγωτά! ). Η σκηνή της εφόδου μαζί με τη σεκάνς στην αποβάθρα είναι γυρισμένες ιδανικά, ώστε να έχουν τον απαραίτητο συναισθηματικό αντίκτυπο στον θεατή, ο οποίος, όσο η ιστορία προχωράει, κατευθύνεται όλο και περισσότερο στην ένταση και τα δραματικά σημεία εκείνων των γεγονότων.

Όσον αφορά τις ερμηνείες, οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, Daniel Kaluuya και LaKeith Stanfield, ερμηνεύουν αξιοπρεπώς τους ρόλους τους. Οι ερμηνείες τους αναγνωρίστηκαν, καθώς και οι δύο είναι υποψήφιοι για Oscar Β’ Ανδρικού ρόλου.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Συνολικά, η ταινία Judas and the Black Messiah πετυχαίνει τους σκοπούς της, κυρίως ως προς την ανάδειξη των προσωπικοτήτων των χαρακτήρων της. Η δραματοποιημένη παρουσίαση δεν επηρεάζει καθόλου την ανάδειξη των γεγονότων με τον τρόπο που συνέβησαν και τοποθετεί τον θεατή, πλήρως, στην κατάσταση που επικρατούσε στις Η.Π.Α την περίοδο εκείνη. Η υπόθεση αναδεικνύει τα έργα του Hampton με τους Μαύρους Πάνθηρες, όπως τα γεύματα σε άπορα παιδιά και τις κλίνες για δωρεάν νοσηλεία ατόμων που δεν μπορούσαν να νοσηλευτούν σε ιδιωτικές κλινικές, που ήταν έτοιμοι να δημιουργήσουν. Επίσης, εντοπίζουμε το μίσος και την επιθετικότητα που είχε δημιουργηθεί μεταξύ των αφροαμερικανών απέναντι στην καταπίεση και την βίαιη συμπεριφορά από τους θεσμούς και, κυρίως, την αστυνομία, όταν η «λευκή κυριαρχία» δεν ήταν κατακριτέα από το σύνολο της κοινωνίας.

Η αδυναμία της ταινίας βρίσκεται στην αφήγηση και στον συνδυασμό των ιστοριών. Θέλοντας να καλύψει όλα τα γεγονότα στα οποία συμμετείχαν είτε οι κύριοι πρωταγωνιστές είτε οι δευτερεύοντες χαρακτήρες της ταινίας, o King χάνει την ομαλότητα της εξιστόρησης, με μερικά σημεία να μας αποκόπτουν από την κύρια υπόθεση και να μας κατευθύνουν βεβιασμένα και απότομα σε άλλες ιστορίες. Τέλος, το Juda and the Black Messiah είναι μια αξιοπρεπής δουλειά με ισχυρότερο στοιχείο τα πραγματικά γεγονότα που εξιστορεί, δηλαδή το πώς ιδεολόγοι, όπως ο Fred Hampton, που προσπάθησαν να ενώσουν τα χαμηλότερα στρώματα και τις μειονότητες, προσπαθώντας να αντισταθούν στο καθεστώς που τους καταπίεζε και να παραγάγουν έργα για δημόσια υγεία και παιδεία, κυνηγήθηκαν από το τότε καθεστώς και κάποιοι από αυτούς θανατώθηκαν από ένα πολίτευμα που είχε το ρόλο του δικαστή και του δήμιου.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
7
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
7
ΜΟΥΣΙΚΗ
6
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
8
7