Ο Daniel (Bartosz Bielenia) διαπράττει ένα έγκλημα και βρίσκεται έγκλειστος σε ένα αναμορφωτήριο, όπου παίρνει την απόφαση να γίνει ιερέας με οποιοδήποτε κόστος. Όταν αφήνεται ελεύθερος υπό όρους, φτάνει σε μια κωμόπολη και έπειτα από ένα φαινομενικά μικρό και αθώο ψέμα, βρίσκεται να αναλαμβάνει χρέη ιερέα σε μια κλειστή κοινωνία που προσπαθεί απεγνωσμένα να ξεπεράσει ένα τραυματικό τροχαίο δυστύχημα.
TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ
Η σθεναρή του επιθυμία να γίνει ιερέας αλλά και η προσήλωσή του σε αυτό τον στόχο, οδηγούν τον Daniel στο να εξαπατήσει μια ολόκληρη κοινωνία. Κουβαλώντας την ταυτότητα του εγκληματία, γνωρίζει πως δεν υπάρχει πιθανότητα να γίνει δεκτός σε κάποια ιερατική σχολή, γι’ αυτό και αρπάζει την ευκαιρία που του δίνεται. Ανάμεσα σε θεολογικά κηρύγματα, λειτουργίες αλλά και την ένθερμη αποδοχή των κατοίκων, ο νεαρός θα έρθει με έναν εμβληματικό και καθηλωτικό τρόπο να δημιουργήσει μια σύγχυση σε εμάς για το ποιος μπορεί να γίνει ιερέας, ποιοι είναι οι γραπτοί και άγραφοι νόμοι που το καθορίζουν αλλά και να μας προβληματίσει στο έπακρο σχετικά με όλα εκείνα που πιστεύουμε για αυτό το αξίωμα.
Καθώς ο Daniel έρχεται κοντά με τους ανθρώπους αυτής της μικρής κωμόπολης και επιχειρεί να απαλύνει αυτό το συλλογικό τραύμα, ξεσκεπάζει τα κρυμμένα μυστικά τους, την υποκρισία και τους άγραφους νόμους με τους οποίους ζουν. Εκείνος προσπαθεί να χρησιμοποιήσει την εξουσία και το αξίωμα του ιερέα ως φωνή δικαιοσύνης για να επαναφέρει την τάξη και τις ισορροπίες. Μια ταινία-παραβολή που επικεντρώνεται σε μια υπαρξιακή προσέγγιση του αξιώματος του ιερέα και κατακλύζει την οθόνη με σεναριακή πληρότητα που κόβει την ανάσα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Ο Πολωνός σκηνοθέτης, Jan Komasa (“Warsaw 44” (2014) ) με αυτή την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία συνεργάζεται με τον σεναριογράφο Mateusz Pacewicz και διηγούνται μια ιστορία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα. Η ταινία ταξίδεψε σε πολλά φεστιβάλ ανάμεσά τους και σε αυτό της Βενετίας για να φτάσει μέχρι την υποψηφιότητα των Όσκαρ στην κατηγορία καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Με την άνοδο του πολωνικού σινεμά μετά τις επιτυχίες του Pawel Pawlikowski με ταινίες όπως το Ida (2013) και το Cold War (2018), o Jan Komasa έρχεται να προσθέσει το όνομά του στη λίστα με τους πιο αξιόλογους Πολωνούς σκηνοθέτες. Με μια συγκλονιστική σκηνοθετική αρτιότητα και με ένα δηκτικό τόνο, αφηγείται μια προκλητική και τολμηρή ιστορία.
Επίσης, η ταινία αποτελεί αποκάλυψη για τον ίδιο τον Bartosz Bielenia, πρωταγωνιστή της ταινίας, ο οποίος με τα καθηλωτικά καταγάλανα μάτια του αλλά και την αποτύπωση ενός πολυεπίπεδου χαρακτήρα παγώνει την οθόνη και κυρίως τα πλάνα που μοιάζει να κοιτάει κατευθείαν στην κάμερα. Καταφέρνοντας να κλείσει στον χαρακτήρα του μια αντιφατική προσωπικότητα: ένας εγκληματίας, απόκληρος της κοινωνίας, μέσα σε μια θρησκευτική έξαρση, με έντονο το αίσθημα της δικαιοσύνης, με μια τρυφερότητα αλλά και με στιγμές έκρηξης βίας, ο Bartosz σημαδεύει μια ταινία που δεν θα περάσει απαρατήρητη. Είναι αναμφισβήτητα ένα από τα αστέρια του σινεμά που ήρθε για να μείνει.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Eίναι μια ταινία που συνδυάζει το δράμα, με την ειρωνεία, την πολιτική και κοινωνική κριτική, τις μικρές στιγμές χιούμορ αλλά και τις στιγμές βίας που ήρθε στις αίθουσες για να προκαλέσει και να προβληματίσει. Απολαυστικό, ανατρεπτικό και κυνικό