Καμία ταινία δεν είναι τέλεια. Καμία ταινία δεν είναι χωρίς λάθη. Αρκετές φορές μια σκηνή έχει πολλές λήψεις για να διορθωθούν κάποια λάθη. Μερικές φορές όμως ένα λάθος μπορεί να βγει σε καλό. Μια συμβουλή που δίνουν οι σκηνοθέτες είναι “εκμεταλλεύσου τα λάθη των γυρισμάτων”. Ας ρίξουμε μια ματιά λοιπόν σε 10 λάθη που πέρασαν στην τελική έκδοση της ταινίας.
Θα ξεκινήσω με κάτι που έχετε δει οι περισσότεροι λόγω της δημοτικότητας του Star Wars και του ότι η λήψη σίγουρα δεν έπρεπε να γίνει έτσι.
Όταν κάποιοι stormtroopers πηγαίνουν να ερευνήσουν κάτι στο Death Star, ένας ασυνήθιστα ψηλός stormtrooper χτυπάει το κεφάλι του στο κατώφλι μιας πόρτας, μάλλον επειδή δεν έβλεπε καλά μέσα από τη μάσκα.
Ο George Lucas όχι μόνο κράτησε τη λήψη, αλλά πρόσθεσε και ηχητικό εφέ στην επανέκδοση της ταινίας το 2004, με τη σκηνή να έχει γίνει πια θρυλική.
Το πιο πρόσφατο “κινηματογραφικό ατύχημα” της λίστας είναι μια σκηνή από το Django Unchained (2012) του Quentin Tarantino, η οποία καταλήγει με το ματωμένο χέρι του Leonardo DiCaprio.
Ο Candie, ο χαρακτήρας του DiCaprio, έχει ένα δραματικό μονόλογο και απειλεί ότι θα σκοτώσει τη γυναίκα του Django στο τραπέζι του δείπνου. Σε μία λήψη ο DiCaprio χτύπησε το χέρι του στο τραπέζι και έσπασε ένα γυάλινο ποτήρι, με αποτέλεσμα να κόψει το χέρι του.
Όταν το αίμα άρχισε να ρέει, ο DiCaprio δεν “έσπασε χαρακτήρα” και σε ένα σημείο τον βλέπεις να βγάζει κομμάτια γυαλιού από το χέρι του. Η λήψη ήταν τόσο καλή που ο Tarantino αποφάσισε να τη κρατήσει και να γυρίσει τις υπόλοιπες σκηνές του χαρακτήρα με επίδεσμο στο χέρι.
Το Guardians of the Galaxy έδωσε στον Chris Pratt ένα ρόλο τον οποίον γεννήθηκε να παίξει και τον μεταμόρφωσε σε a-lister. Όπως και ο Pratt, o Star-Lord είναι αστείος και χαζοβιόλης κι έτσι το λάθος έμοιαζε σχεδόν να έγινε επίτηδες.
Στη σκηνή όπου ο Star-Lord δίνει τη σφαίρα που περιέχει μια Infinity Stone στον Collector, αυτή πέφτει από τα χέρια του Chris Pratt, ο οποίος την πιάνει σαν να μην έγινε τίποτα και συνεχίζει το ρόλο του.
Η σκηνή ταίριαζε τόσο στο χαρακτήρα του Star-Lord και ο σκηνοθέτης James Gunn αποφάσισε να την κρατήσει στο τελικό cut.
O Viggo Mortensen είχε μπει τόσο πολύ στο πετσί του ρόλου και είχε ζητήσει να κάνει ο ίδιος πολλά από τα stunts του χαρακτήρα του. Είχε το σπαθί του πάντα μαζί και o εκπαιδευτής της ταινίας είχε δηλώσει ότι ήταν ο καλύτερος ξιφομάχος που είχε εκπαιδεύσει.
Φημισμένη είναι μια σκηνή στο Fellowship of the Ring που ο Mortensen αποκρούει με το σπαθί του ένα αληθινό μαχαίρι που κατευθύνεται προς το πρόσωπό του, το οποίο είχε εκτιμήσει λανθασμένα ένας κασκαντέρ.
Η σκηνή της λίστας είναι στο The Two Towers, όπου ο Aragorn αφήνει μια δυνατή κραυγή όταν κλωτσάει ένα κράνος Uruk-hai νομίζοντας ότι ο Merry και ο Pippin έχουν σκοτωθεί. Η κραυγή ήταν αληθινή, καθώς ο Mortensen έσπασε δύο δάχτυλα σε αυτή τη λήψη.
Μια ανάλαφρη ταινία από την οποία μπορείς να κάνεις αναφορά δεκάδες ατάκες. Δύσκολα θα περίμενε κανείς να έχει κάποιο σοβαρό απρόοπτο στα γυρίσματα πέρα των ξιφομαχιών, τις οποίες γύρισαν οι ηθοποιοί Cary Elwes & Many Patinkin.
Κι όμως, στη σκηνή που ο Count Rugen πιάνει αιχμάλωτο τον Westley, ο ηθοποιός Christopher Guest έπρεπε να χτυπήσει τον Elwes στο κεφάλι με το σπαθί του. Επειδή δεν είχαν διαθέσιμο κάποιο prop, ο Elwes επέμεινε να τον χτυπήσει ελαφρά ο Guest με το κανονικό σπαθί του.
Το αποτέλεσμα; Ο Elwes αναίσθητος και με αρκετά ράμματα στο κεφάλι του.
O Quentin Tarantino φημίζεται για την κλίση του προς το νευρώδη διάλογο και όσοι έχουν βρεθεί σε γύρισμα ταινίας του λένε ότι δεν υπάρχει καθόλου χώρος για αυτοσχεδιασμούς, με το σενάριο να είναι Βίβλος και τον Tarantino να είναι Θεός.
Παρόλα αυτά, ακόμα και οι ταινίες του Q έχουν τα λαθάκια τους με τη σκηνή της ληστείας στην αρχή και το τέλος του Pulp Fiction να έχει διαφορές στην πρόζα της Honey Bunny, παρότι στο σενάριο οι σκηνές είναι γραμμένες ακριβώς το ίδιο.
Ο Tarantino αποφάσισε να κρατήσει τον παραλλαγμένο διάλογο ώστε να δει ο θεατής πως αλλάζει η προοπτική από την πλευρά του Pumpkin και της Honey Bunny (στην αρχή), στην πλευρά του Jules και του Vincent (στο τέλος).
Όταν η Κακιά Μάγισσα κάνει την εντυπωσιακή της είσοδο στο Μάγο του Οζ, έρχεται από το πουθενά μέσα σε ένα σύννεφο κόκκινο καπνού (το 1939!), κάτι το οποίο πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια μιας καταπακτής στο πάτωμα. Το εφέ έγινε αψεγάδιαστα και έδεσε με την ανατριχιαστική ερμηνεία της Margaret Hamilton.
Όταν όμως φεύγει από την Munchkinland βλέπουμε λίγο κόκκινο καπνό να βγαίνει από το πάτωμα πριν η ηθοποιός βρεθεί πάνω από την καταπακτή και φύγει με μια μεγάλη λάμψη.
Θα αναρωτιέστε γιατί έμεινε στο τελικό cut αυτή η σκηνή. Το καστ και οι ηθοποιοί προσπάθησαν να ξαναγυρίσουν τη σκηνή, αλλά μια δυσλειτουργία του εξοπλισμού προκάλεσε εγκαύματα 2ου βαθμού στο πρόσωπο και τα χέρια της Hamilton, όταν υπερθερμάνθηκε το μακιγιάζ της που περιείχε ψήγματα χαλκού. Το εγκαύματα πήραν βδομάδες για να θεραπευτούν κι έτσι χρησιμοποιήθηκε η “ελαττωματική” λήψη.
Ευτυχώς που δεν έπιασε ποτέ το Smell-O-Vision. Ένα από τα πολύ καλά φιλμ της δεκαετίας του ’90, οι “Συνήθεις Ύποπτοι” τα είχαν όλα: δράμα, δράση, χιούμορ και μυρωδιές.
H σκηνή με την παράταξη των εγκληματιών προς αναγνώριση είναι από τις πιο αστείες της ταινίας, αλλά γράφτηκε για να είναι 100% δραματική. Ο Bryan Singer είχε εκνευριστεί με τους ηθοποιούς που γέλαγαν συνέχεια, όμως αφού ξαναείδε τις λήψεις αποφάσισε να κρατήσει την πιο ανάλαφρη εκδοχή της σκηνής.
Γιατί λοιπόν οι ηθοποιοί δε μπορούσαν να σταματήσουν να γελάνε σε αυτή τη σκηνή; Διότι ο Benicio Del Toro δεν μπορούσε να σταματήσει να “αφήνει αέρια”. Αυτό το έκανε σε ΚΑΘΕ λήψη με αποτέλεσμα οι ηθοποιοί να λυθούν στα γέλια.
Η ταινία είναι διαβόητη για τα δύσκολα γυρίσματά της και τα απύθμενα βάθη στα οποία βούτηξε το καστ και οι τεχνικοί της ταινίας. Περισσότερα για το Apocalypse Now μπορείτε να δείτε στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ Hearts of Darkness που χρονολογεί τα γυρίσματα της ταινίας.
Η συγκεκριμένη σκηνή γυρίστηκε την ημέρα των 36ων γενεθλίων του Martin Sheen, ο οποίος ήταν “σκνίπα” στο σετ και έριξε μια γροθιά σε έναν καθρέφτη, με αποτέλεσμα να κόψει το χέρι του και στη συνέχεια να απλώσει το αίμα του στο πρόσωπό του. Τίποτα από αυτά δεν ήταν προσχεδιασμένο, αλλά η σκηνή ήταν τόσο δυνατή και ταιριαστεί την ψυχολογία του χαρακτήρα που ο Coppola αποφάσισε να την κρατήσει στο φιλμ.
Όταν είσαι σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός και πρωταγωνιστής σε μια κωμωδία μεγάλου μπάτζετ, λογικό είναι να ξεχάσεις 1-2 ατάκες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Αυτό ακριβώς έπαθε ο Ben Stiller στην καλτ κωμωδία Zoolander.
Όταν ο χαρακτήρας του David Duchovny λέει στον Derek Zoolander ότι η βιομηχανία της μόδας είναι πίσω από κάθε σημαντική δολοφονία τους τελευταίους 2 αιώνες, ο Zoolander ρωτάει “Γιατί χρησιμοποιούν αντρικά μοντέλα;”. Όταν ο Duchovny του εξηγεί, ο Stiller έχει ξεχάσει την επόμενη ατάκα του και ξαναρωτάει το ίδιο: “But why male models?”.
Αυτό ταίριαξε γάντι στην ηλιθιότητα του Zoolander και από τη στιγμή που ο Duchovny αυτοσχεδίασε χωρίς να βγει από τον χαρακτήρα του, η λήψη μπήκε στο τελικό cut της ταινίας.