Κάννες 2017 – Μέρα Πέμπτη

Η πέμπτη μέρα των Καννών έχει κωμική διάθεση με δύο ταινίες με κωμικό χαρακτήρα να παρουσιάζονται στο διαγωνιστικό τμήμα. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν πολλές ειδικές προβολές και προβολές ταινιών εκτός διαγωνιστικού τμήματος, καθώς επίσης και μια ξεχωριστή εκδήλωση για τα 70 χρόνια του φεστιβάλ.

Η πρώτη ταινία που παρουσιάστηκε ήταν μια από τις πολυαναμενόμενες της φετινής διοργάνωσης. Ο λόγος για το «Le Redoutable» του Michel Hazanavicius που μας έκανε να πιστέψουμε ότι θα είναι κάποιου είδους biopic του Jean-Luc Godard, αλλά τελικά είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Ο μόνος οδηγός σχετικά με τα πραγματικά γεγονότα της ταινίας ήταν ένα βιβλίο της Anne Wiazemsky, συζύγου του Godard μέχρι το 1970, σχετικό με τη σχέση της με τον μεγάλο σκηνοθέτη. Η ταινία στην πραγματικότητα αντλεί έμπνευση από αυτές τις προσωπικότητες καταλήγοντας σε μια άκρως προσωπική, καθόλου βιογραφική και εξαιρετικά κωμική προσέγγιση του σινεμά της ταραγμένης δεκαετίας του ’60 αλλά και του καλλιτέχνη σε περίοδο κρίσης και επανεξέτασης του έργου του.

Στο ρόλο του Godard, o Louis Garrel, ένα παιδί της nouvelle vague (στην κυριολεξία, αφού ο πατέρας του, Phillippe Garrel υπήρξε σημαντικός εκπρόσωπος της τάσης στο γαλλικό σινεμά) και αυτό φαίνεται όταν μιλάει για το έργο του. Τον θαυμάζει βαθιά και αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με τον τρόπο που τον προσεγγίζει ο σκηνοθέτης. O Hazanavicius εμφανίζεται σίγουρος ότι ο περισσότερος κόσμος δε δίνει δεκάρα για το έργο του Godard και επιμένει ότι δε χρειάζεται να είναι κανείς γνώστης του σινεμά για να απολαύσει την ταινία του. Όταν του ζητείται να προσδιορίσει πώς ακριβώς προσέγγισε το θέμα απαντά «είναι ένας φόρος τιμής με σεβασμό αλλά και σάτιρα». Το αποτέλεσμα πάντως ευχαρίστησε τους κριτικούς αλλά όχι τον ίδιο τον Godard ο οποίος είχε δηλώσει ότι βρίσκει την ταινία «ηλίθια ιδέα», ενώ ο Hazanavicius αποκάλυψε ότι όταν τον προσκάλεσε σε ιδιωτική προβολή της, δεν πήρε καμία απάντηση «αλλά για να είμαι ειλικρινής, δεν περίμενα κιόλας», δήλωσε. Στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας πάντως παρευρέθηκε η Anne Wiazemsky.

Δεύτερη διαγωνιζόμενη ταινία, το «The Meyerowitz Stories (New and Selected)» του Noah Baumbach. Πρόκειται για μια κωμωδία με επίκεντρο τις οικογενειακές σχέσεις με πρωταγωνιστές τους Ben Stiller, Adam Sandler, Dustin Hoffman και Emma Thompson. Ο Baumbach είναι ένας πιστός εκπρόσωπος του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και δημιουργεί μια κωμωδία που κερδίζει τους κριτικούς, με μερικούς να το παρομοιάζουν με το «Royal Tenenbaums» του Wes Anderson. Το «The Meyerowitz Stories» είναι η δεύτερη ταινία του φετινού διαγωνιστικού τμήματος που ανήκει στο Netflix και, ενώ πιστέψαμε ότι το θέμα δε θα επανερχόταν, στα τελευταία λεπτά της συνέντευξης τύπου, έγινε η επίμαχη ερώτηση σχετικά με την μη προβολή της ταινίας στη μεγάλη οθόνη.

Αρχικά, οι συντελεστές επιχείρησαν να αστειευτούν με το θέμα με τον Dustin Hoffman να λέει «Εγώ πάντως έχω αρκετά μεγάλη οθόνη» και τον Baumbach να συμπληρώνει «τότε θα προβληθεί στο σαλόνι του Dustin Hoffman». Το αστείο πάντως δε φάνηκε να διασκεδάζει κανέναν, αναγκάζοντας τον Baumbach να απαντήσει σοβαρά, παρόλο που προσπαθούσε επίμονα να το αποφύγει. «Γύρισα την ταινία μου σε super16 όπως συνηθίζω να κάνω και θα ήθελα πολύ να προβληθεί στη μεγάλη οθόνη, αυτό δεν φεύγει ποτέ για εμένα. Το Netflix αγόρασε τα δικαιώματα όταν ήμασταν ήδη στο post production και υποστήριξε πολύ την προσπάθειά μας, γι αυτό είμαι ευγνώμων».

Εκτός διαγωνιστικού, προβλήθηκε το «How to Talk to Girls at Parties» του John Cameron Mitchell, μια sci-fi ιστορία αγάπης για τη γέννηση του punk το 1977. Βασισμένη σε διήγημα του Neil Gaiman και με πρωταγωνίστριες την Nicole Kidman και την Elle Fanning, η ταινία απογοητεύει τρομερά τους κριτικούς, που την χαρακτηρίζουν φλύαρη και μπερδεμένη χωρίς προφανή σκοπό. Ακόμη, σε Special Screening προβλήθηκε η, μόλις 68 λεπτών, ταινία του Hong Sangsoo «Claire’s Camera» που γυρίστηκε στο περσινό φεστιβάλ των Καννών και έχει θέμα το ίδιο το φεστιβάλ, συνθέτοντας ένα πορτρέτο της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Πρωταγωνιστούν η Isabelle Huppert και η Kim Min-Hee.
Tέλος, ο Clint Eastwood παρέδωσε μαθήματα κινηματογράφου σε ένα μοναδικό MasterClass που διοργανώθηκε για την εμδομηκοστή επέτειο της διοργάνωσης.