Πριν ξεκινήσεις να διαβάζει αυτό το άρθρο θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως δεν κάνω κριτική στο αν οι παρακάτω ταινίες-ερμηνείες-σκηνοθεσίες είναι καλές-μέτριες-κακές αλλά το γιατί επιλέχθηκαν (ή όχι) από την Ακαδημία (Academy of Motion Picture Arts and Sciences – AMPAS) που βρίσκεται πίσω από τα βραβεία Oscars.
Άρα από την αρχή αποκλείονται οι (το λιγότερο) βλακωδέστατες εικασίες του “δεν γουστάρει τα όσκαρ και σνομπάρει τις επιλογές τους” ή τα “δεν καταλαβαίνεις από κουλτούρα” και τα “δεν βράβευσαν κάτι που σου αρέσει γι’ αυτό κράζεις”. Αν με το πέρας της ανάγνωσης δεν σας καλύπτει αυτή η αρχική δήλωση, τότε απλά προσθέτω το “περί ορέξεως κολοκυθόπιτα”.
Αρχικά να παραδεχτώ πως είναι δύσκολο να βρεις ΜΙΑ ταινία από τις χιλιάδες που βγαίνουν σε μία χρονιά και να την βραβεύσεις ως την καλύτερη. Τα 6000+ μέλη της Ακαδημίας όμως δείχνουν να έχουν τα κολλήματα και τις αδυναμίες τους, δημιουργώντας ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο επιλογών στα μάτια μου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως το να μπεις στο περιβόητο ελιτίστικο κλαμπ μελών δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στο κόσμο. Είναι άνθρωποι με πάνω κάτω τα ίδια κοινά χαρακτηριστικά και κινηματογραφικά γούστα. Πάμε όμως να δούμε κάποια από τα σνομπαρίσματα των μελών αλλά και τις χαρακτηριστικές, εξόφθαλμες αποθεώσεις τους.
Έχετε μεγάλο budget για τη παραγωγή της ταινία σας; Μας συγχωρείτε αλλά απορρίπτεστε…
Επειδή το συγκεκριμένο επιχείρημα δεν μπορώ να το υποστηρίξω χωρίς αριθμούς πάμε να τους δούμε. Άλλωστε λένε πάντα την αλήθεια, σωστά;
Αρχικά οι ταινίες που τη τελευταία δεκαετία πήραν το βραβείο καλύτερης ταινίας (Best Picture) δίπλα ο προϋπολογισμός της παραγωγής τους, τα χρήματα δηλαδή που (χοντρικά) δαπανήθηκαν για να φτάσουν στη κόπια που παρακολουθούμε εμείς οι αγνοί θεατές:
Release Date | Movie | Production Budget | |
---|---|---|---|
18/10/2013 | 12 Years a Slave | $20,000,000 | |
12/10/2012 | Argo | $44,500,000 | *μη βιάζεσαι, δες το Αποθέωση #3 |
25/11/2011 | The Artist | $16,000,000 | |
26/11/2010 | The King’s Speech | $15,000,000 | |
26/2/2009 | The Hurt Locker | $15,000,000 | |
12/11/2008 | Slumdog Millionaire | $14,000,000 | |
9/11/2007 | No Country for Old Men | $25,000,000 | |
6/10/2006 | The Departed | $90,000,000 | *μη βιάζεσαι, δες το Αποθέωση #4 |
6/5/2005 | Crash | $7,303,082 |
Πάμε να δούμε τώρα και τις φετινές υποψήφιες στην αντίστοιχη κατηγορία:
Release Date | Movie | Production Budget | |
---|---|---|---|
17/10/2014 | Birdman | $18,000,000 | |
11/7/2014 | Boyhood | $4,000,000 | |
10/10/2014 | Whiplash | $3,300,000 | |
14/11/2014 | The Imitation Game | $15,000,000 | |
25/11/2014 | American Sniper | $58,000,000 | *μη βιάζεσαι δες τα Αποθέωση #3 & #6 |
7/11/2014 | Theory of Everything | $15,000,000 | |
25/12/2014 | Selma | $20,000,000 | |
7/3/2014 | Grand Budapest Hotel | $31,000,000 |
Φτιάξατε στο μυαλό σας μπακαλίστικα ένα μέσο όρο; Ας ρίξουμε μια ματιά και σε 5 (αντικειμενικά) αρκετά καλές ταινίες του 2014. Προσοχή, δε λέω καλύτερες αλλά εξίσου καλές με τις παραπάνω.
Release Date | Movie | Production Budget |
---|---|---|
10/3/2014 | Gone Girl | $61,000,000 |
11/5/2014 | Interstellar | $165,000,000 |
10/12/2014 | The Hobbit 3 | $250,000,000 |
11/7/2014 | Dawn of the Planet of the Apes | $170,000,000 |
1/8.2014 | Guardians of the Galaxy | $170,000,000 |
Συμπέρασμα: Ξοδεύεις πολλά; Θα χαρακτηρίσουμε τη ταινία σου ως ποπ-κουλτούρα και αποκλειστική κατανάλωση για τις μάζες!
Φετινό Παράδειγμα: Interstellar & Gone Girl
Παλαιότερα Παραδείγματα: Χρειάζομαι 10 άρθρα…
Κατά γενική ομολογία οι ταινίες που έκαναν εισπρακτική επιτυχία το προηγούμενο έτος δύσκολα βραβεύονται ως ταινίες της χρονιάς. Θες γιατί πρέπει να έχουν μια δόση ελιτισμού, θες γιατί οι περισσότερες είναι όντως “μάπα το καρπούζι”; Ένα είναι σίγουρο, τα Oscars έχουν κόμπλεξ. Ταινία που είδε πολύς κόσμος, έγινε απλά για τα λεφτά και τη διασκέδαση του φιλοθεάμονος κοινού. Εμείς είμαστε μια ανώτερη ομάδα σοφών που καταλαβαίνουμε τα υψηλά νοήματα (χολή).
Φετινό Παράδειγμα:Interstellar & Dawn of the Planet of the Apes
Έγινε μία, έγινε δύο, έγινε πολλές και δεν το λες τυχαίο. Τι κι αν όλοι πιστεύουμε το αντίθετο, τα μέλη θεωρούν πως για κανένα από τα The Man in the Iron Mask , Gangs of New York, Catch Me If You Can, The Aviator, Shutter Island, Inception, The Great Gatsby & The Wolf of Wall Street, o Leonardo DiCaprio δεν αξίζει μια βράβευση. Είναι τόσο καλύτεροι οι υπόλοιποι υποψήφιοι; Κάθε χρόνο;
Μελλοντική Πρόβλεψη: Δες το Αποθέωση #4
Τι κι αν τα κόμικς έχουν γίνει αστείρευτο πηγάδι εύρεσης σεναρίων στην έρημο της χώρας του πρωτότυπου; Στα μάτια των κριτικών παραμένει ως ένα μέσο που απευθύνεται μόνο σε παιδιά, με εύπεπτα σενάρια και ρηχούς χαρακτήρες.
Φετινό Παράδειγμα: Guardians of the Galaxy
Παλαιότερα Παραδείγματα: Τριλογία Batman, Superman (70s-80s), Sin City, Avengers
Υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που τους αρέσει να βρίσκονται πίσω από τις κάμερες, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Άνθρωποι του σινεμά που παρότι δημιουργούν με έμφαση στη λεπτομέρεια, αμελούν (δεν νομίζω τυχαία) να κάνουν κολλητηλήκια με τους λεγόμενους οσκαρικούς κριτικούς – μέλη.
Φετινό Παράδειγμα: Christopher Nolan (σκηνοθεσία Interstellar), David Fincher (σκηνοθεσία Gone Girl)
Παλαιότερα Παραδείγματα: Quentin Tarantino (σχεδόν η μισή φιλμογραφία του), Christopher Nolan (ολόκληρη η φιλμογραφία του), Alfred Hitchcock (ο μάστερ του τρόμου), David Fincher, Stanley Kubrick (ο δάσκαλος), Gary Oldman, Jonhnny Depp, Tom Cruise, Edward Norton, Ralph Fiennes κα
Προμοτάρεις κάποιο προϊόν μέσα από τη ταινία σου; Όσο καλή και να είναι, δεν θα την προτείνουμε γιατί δεν μας αρέσει να προμοτάρουμε (έμμεσα) αυτό που πουλάς! Επανάσταση…
Φετινό Παράδειγμα: LEGO Movie
Όπου Ring βάλε το “η ζωή μου όλη”. Όπου Boxer βάλε τον εαυτό σου. Όπου προπονητής βάλε το “ο άνθρωπός μου”. Όπου αντίπαλος Boxer βάλε το “άτιμη κοινωνία που άλλους τους ανεβάζεις και άλλους τους κατεβάζεις”. Όπου μπουνιά και ξάπλα βάλε το “γιατί με πίκρανες ζωή”. Όπου καμπανάκι βάλε το “οι σταθμοί της ζωής μου”. Τι δεν καταλαβαίνεις;
Εναλλακτικός Τίτλος: Σημασία δεν έχει πόσες φορές θα πέσεις, αλλά πόσες θα σηκωθείς.
Φετινό Παράδειγμα: –
Παλαιότερα Παράδειγμα: Rocky, Raging Bull, Wrestler, Million Dollar Baby, The Fighter, Cinderella Man
Τι κι αν η ζωή στα έφερε ανάποδα; Ήσουν στα ψηλά και τώρα έπιασες πάτο. Τώρα βρήκες τη ψυχική δύναμη για να επιστρέψεις από την απόλυτη απαξίωση στο μοναδικό standing ovation. Είναι αλήθεια πως η αμερικανική κοινωνία λατρεύει τις ιστορίες της μεγάλης επιστροφής. Δεν είναι ψέμα πως είναι μια από τις λίγες κοινωνίες που δεν φοβάται να αναγνώρισει φωναχτά την επιτυχία του δίπλα. Το σενάριο του “χτύπησα το πάτο του βαρελιού και έρχομαι ξανά στη κορυφή για μια τελευταία αναγνώριση” έχει σχεδόν 100% επιτυχία.
Φετινό Παράδειγμα: Birdman & Michael Keaton, Julianne Moore
Παλαιότερα Παράδειγμα: Mickey Rourke στο Wrestler (Bonus η Αποθέωση #1), Marlon Brando στο Godfather, Ben Affleck στο Argo
Ο Θεός είναι Αμερικανός! Ζήσε το Αμερικάνικο όνειρο, μπορείς. Η Αμερική δεν είναι απλά μια χώρα, είναι ιδέα. Μη κοιτάς τι κάνει η πατρίδα σου για σένα, κοίτα τι κάνεις εσύ για αυτήν.
Bonus Point: Τα παλικάρια μας που πολεμάνε για τη δημοκρατία τους κακούς αυτού του κόσμου!
Φετινό Παράδειγμα: American Sniper
Παλαιότερα Παράδειγμα: Θα με χαρακτηρίσεις κομμουνιστή και δεν το θέλω
Άνθρωποι είμαστε, λάθη κάνουμε (ή το αντίθετο;). Σε αδικήσαμε τα προηγούμενα χρόνια και τώρα ήρθε η ώρα να σε επιβραβεύσουμε για την φετινή σου μετριότητα, αδικώντας ταυτόχρονα τους υπόλοιπους. Τι κι αν το άξιζες πέρυσι και πρόπερσι, εγώ φέτος θα σε βραβεύσω (γιατί μπορώ) και τον άλλον (τον αδικημένο ντε) έχει ο Θεός…
Παραλληλισμός: Ελληνική Διαιτητική Λογική. Δεν σου δωσα μαρς πέναλτι στο πρώτο ημίχρονο; Ε θα σου δώσω πέναλτι μαϊμού στο δεύτερο.
Μελλοντική Πρόβλεψη: Ατέρμων βρόχος
Παράδειγμα: Martin Scorsese για το Departed και όχι για το Taxi Driver (έχασε από το Rocky λόγω Αποθέωσης #1), Raging Bull, Goodfellas, Gangs of New York κ.α.
Γιατί έτσι! Καταπληκτική ηθοποιός, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Ότι αγγίζει ΔΕΝ είναι χρυσός.
Φετινό Παράδειγμα: Into the Woods (εκτίθεστε…)
Γιατί έτσι! Είμαστε Αμερικάνοι και τούτος εδώ είναι ότι καλύτερο έχουμε βγάλει (διαφωνώ, συμφωνώντας)
Φετινό Παράδειγμα: American Sniper
Επιπλέον: Ρίξε μια ματιά στο Αποθέωση #3
Ταινίες που παρουσιάζουν την ιστορία του σινεμά μέσα από το σενάριό τους ή κατόρθωσαν να γίνουν πραγματικότητα μέσα από ένα δύσκολο-πρωτότυπο κινηματογραφικό εγχείρημα είναι λογικό και θεμιτό να προωθούνται ως προτεινόμενες για βράβευση.
Φετινό Παράδειγμα: Boyhood (μια δεκαετία γυρισμάτων)
Παλαιότερο Παράδειγμα: Hugo
Ήταν ένα κείμενο που κάθε χρόνο σκέφτομαι για γράψω αλλά για πρώτη φορά μου δίνεται η δυνατότητα να το κάνω πράξη. Ξαναδιάβασε τη πρώτη παράγραφο και περιμένω τα σχόλιά σου.
Αφήνω για το τέλος ένα ρητορικό ερώτημα: Αυτόν τον άνθρωπο θα τον βραβεύσετε κάποια στιγμή για τη προσφορά του στο σύγχρονο σινεμά και την καινοτομία στην κινηματογράφηση;