The Salesman (2016)

Poster

Ο Emad και η Rana είναι ένα νεαρό ζευγάρι η σχέση του οποίου θα δοκιμαστεί από ένα αναπάντεχο γεγονός που λαμβάνει χώρα ενώ ανεβάζουν το θεατρικό του Arthur Miller “Ο θάνατος του Εμποράκου”.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Ο Ιρανός σκηνοθέτης, Asghar Farhadi, επιστρέφει με μια μοναδική νέα ανάγνωση του κλασικού έργου του σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου, “Ο θάνατος του Εμποράκου”. Η συγκλονιστική ιστορία του ξεκινά με μια πολυκατοικία που καταρρέει και οδηγεί τους ενοίκους της Emad και Rana, ένα ζευγάρι μεσοαστών που ζει στην Τεχεράνη, να αναζητήσουν άλλη κατοικία. Στο νέο τους σπίτι όμως, ανακαλύπτουν πως η προηγούμενη ένοικος, που δεν έχει ακόμα μετακινήσει τα πράγματά της, είχε ένα σκιώδες παρελθόν και, αφού ένας άγνωστος άνδρας επιτίθεται στη Rana στο μπάνιο, η ισορροπία στη ζωή των δύο ηρώων θα διαταραχθεί ανεπανόρθωτα.

Παράλληλα όμως με την κεντρική ιστορία, παρακολουθούμε και το ανέβασμα του θεατρικού “Ο θάνατος του Εμποράκου” στο οποίο το ζευγάρι των πρωταγωνιστών υποδύονται τους δύο κεντρικούς ήρωες. Όσο η σχέση του Emad και της Rana δοκιμάζεται μέσα από τις δύσκολες καταστάσεις τις οποίες αντιμετωπίζουν στην πραγματική ζωή, τόσο επηρεάζεται και η ερμηνεία τους στο έργο, αντανακλώντας την ψυχολογική τους κατάσταση. Η Rana, βαθιά τραυματισμένη από την επίθεση και νιώθοντας αβοήθητη, αρνείται να καταγγείλει το γεγονός και ο Emad αποφασίζει να πάρει το νόμο στα χέρια του, ανακαλύπτοντας και τιμωρώντας ο ίδιος τον δράστη. Ένα δράστη που, μέσα σε λίγα λεπτά από την πρώτη εμφάνισή του στην οθόνη, γίνεται από στυγνός κακοποιός ένας Εμποράκος.

Ο Farhadi καταπιάνεται για άλλη μια φορά με μια αμιγώς ανθρωποκεντρική ιστορία που εξερευνά αιώνια ηθικά διλήμματα που αφορούν την ανθρωπότητα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ο Emad φαίνεται να επιδίδεται στο κυνήγι του δράστη με στόχο την απόδοση δικαιοσύνης, στην πορεία όμως γίνεται εμμονικός και εκδικητικός και, επηρμένος από την πεποίθησή του ότι κάνει κάτι δίκαιο, μετατρέπεται ο ίδιος σε δράστη θέτοντας μάλιστα μια ζωή σε κίνδυνο. Τελικά πόσο μεγάλη είναι η διάφορα ανάμεσα στον αληθινό Εμποράκο και τον Emad, που τον υποδύεται στο θέατρο; στην πορεία οι δύο άνδρες, αναπόφευκτα ταυτίζονται, αφού και ο Emad δρα με προσωπικά κίνητρα και όχι για να βοηθήσει τη Rana, η οποία εξαρχής εκφράζει την αντίθεσή της.

Φυσικά, το συμπέρασμα είναι ότι τίποτα καλό δεν βγαίνει όταν οι άνθρωποι παίρνουν το νόμο στα χέρια τους και ότι η βία οδηγεί πάντα σε περισσότερη βία που δεν μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο για κανέναν. Με αυτή τη μοναδική ανάγνωση του θεατρικού έργου-ορόσημου για το αμερικάνικο θέατρο, ο Farhadi δημιουργεί μια ταινία που αφορά όλη την ανθρωπότητα, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή άλλα εθνικά χαρακτηριστικά και εδραιώνει τον εαυτό του ως τον πιο σημαντικό εκπρόσωπο του ιρανικού κινηματογράφου στην εποχή μας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Asghar Farhadi. Με μία πολύ δυνατή πένα, καταφέρνει να δώσει νέα ζωή στο έργο του Arthur Miller, επιβεβαιώνοντας ότι δεν υπάρχει υπολογίσιμος καλλιτέχνης που να μην εμπνέεται από σπουδαίους προκατόχους του, δίνοντας συχνά νέα πνοή στο έργο τους και προσαρμόζοντάς το στη δική τους πραγματικότητα. Δημιουργεί έτσι ένα πολυδιάστατο έργο που όχι μόνο καθηλώνει τον θεατή, αλλά τον βάζει σε σκέψεις που διαρκούν πολύ μετά τους τίτλους τέλους.

Η σκηνοθεσία του είναι λιτή και νατουραλιστική, όχι όμως μονότονη, με πολύ ενδιαφέροντα κάδρα και έναν χαλαρό ρυθμό που δεν συμβαδίζει με την ραγδαία αλλαγή στην ψυχολογία των χαρακτήρων και έτσι δημιουργεί μια αφόρητη αίσθηση εγκλωβισμού, δηλώνοντας ότι η εξέλιξη των χαρακτήρων είναι ανεξέλεγκτη και πιο γρήγορη απ’ ό,τι μπορεί να επιτρέψει – πόσο μάλλον να ανεχτεί – ο ρυθμός της ζωής τους.

Αυτό όμως που κάνει την ταινία τόσο επιβλητική είναι, φυσικά, οι εξαιρετικές ερμηνείες και ιδιαίτερα αυτή του Shahab Hosseini, που υποδύεται τον Emad, και η οποία του χάρισε το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών. Ο Hosseini, ερμηνεύει με συγκλονιστική αλήθεια τον χαρακτήρα του, ο οποίος ίσως περνάει και από τις περισσότερες μεταβολές κατά τη διάρκεια της ταινίας. Ο τρόπος με τον οποίο «μεταμορφώνεται» από έναν δάσκαλο και καλλιτέχνη, δηλαδή έναν άνθρωπο με ευαισθησίες, σε έναν εμμονικό και εκδικητικό διώκτη είναι εντυπωσιακός και κάνει την ερμηνεία του να ξεχωρίζει. Βέβαια, το καστ συμπληρώνεται και από άλλες αξιοσημείωτες ερμηνείες, όπως αυτή της Taraneh Alidoosti που υποδύεται τη Rana και του Emad Emami στο ρόλο του δράστη.

Η μουσική είναι απούσα στις στιγμές της κορύφωσης του έργου με αποτέλεσμα να εντείνει την λιτή δραματικότητά του. Στο μέρος της ταινίας όπου η μουσική του Sattar Oraki συμμετέχει πάντως, είναι διακριτική και δένει υπέροχα με την αισθητική της ταινίας με θέματα που μπορούν να σταθούν και εκτός της σκοτεινής αίθουσας.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

“Ο Εμποράκος” είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία με εμπνευσμένο σενάριο και μια μοναδική επανεξέταση του κλασικού θεατρικού έργου του Arthur Miller. Η συναρπαστική ιστορία της θα σας καθηλώσει και θα σας κάνει να σκεφτείτε πάνω σε θέματα τόσο διαχρονικά όσο και παγκόσμια, ιδωμένα μέσα από το φακό ενός εκ των πιο σημαντικών Ιρανών σκηνοθετών της εποχής μας. Ακόμα, είναι μια ταινία με σημαντική παρουσία σε πολλές διοργανώσεις αυτής της κινηματογραφικής σεζόν, συμπεριλαμβανομένων και των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
9
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
8.5
ΜΟΥΣΙΚΗ
7
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
9
Reader Rating6 Votes
8.2
8.4
Poster

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ

Ο Εμποράκος

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ

24 Ιουνίου 2016

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ (GR)

12 Ιανουαρίου 2017

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

125 λεπτά

ΕΙΔΟΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΓΛΩΣΣΑ

ΧΩΡΑ