Ελληνικός Τίτλος: Star Wars: Skywalker Η Άνοδος

Ετος Πρώτης Προβολής: 2019

Είδος Ταινίας:

Με τον Kylo Ren ανεξέλεγκτο και τη Rey αφοσιωμένη στην εξάσκησή της, οι λιγοστοί εναπομείναντες επαναστάτες προσπαθούν να διατηρήσουν τις ελπίδες τους για την ανατροπή του Πρώτου Τάγματος.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Το ένατο κεφάλαιο του λατρευτού σύμπαντος του Star Wars προσπαθεί να ορθοποδήσει το franchise που λαβώθηκε εμφανώς από τις αντικομφορμιστικές πρακτικές που εφάρμοσε ο Rian Johnson στη σκηνοθεσία του Last Jedi. Οι αντιρρήσεις, που αρχικά εξέφρασαν οι φαν, γρήγορα εξελίχθηκαν σε μαζική αποκήρυξη: Η αλλοίωση της ταυτότητας των έργων βρέθηκε στο προσκήνιο, με τη Disney να θορυβείται και να θέτει σε πρώτο πλάνο τη διόρθωση των κακώς κειμένων. Εμπιστεύτηκε στη σκηνοθεσία τον J.J. Abrams, ο οποίος ετοίμασε μια ταινία που δεν απομακρύνεται από την πεπατημένη προσέγγιση, αλλά παραμένει ευλαβικά συνδεδεμένη στις ανώτατες αξίες που κατέστησαν τη θρυλική πρώτη τριλογία μαγευτική και διαχρονική.

Έτσι, αθόρυβα και φρόνιμα, αναπτύσσεται ένα κινηματογραφικό σχέδιο με σαφή την τάση για λοξοδρόμηση από την ανατρεπτική πορεία του προκατόχου του, αλλά χωρίς το θάρρος για πρωτοπορία. Ο Abrams, καλλιτέχνης στην αναβίωση ιερών τεράτων (βλέπε Star Trek και Force Awakens), αψηφά την καινοτομία ως ριψοκίνδυνη τακτική και προσφεύγει στις δοκιμασμένες λύσεις αφηγηματικά· η εμμονή του στο να μην ατιμώσει τον μύθο οπωσδήποτε τον γλιτώνει από επιπλοκές που θα μπορούσαν να αποβούν μοιραίες. Παράλληλα, όμως, αυτή η αίσθηση της ευφυούς επανερμηνείας δεν εγκαταλείπει ποτέ την ατμόσφαιρα του έργου του. Ακόμα και στις στιγμές του πληθωρικού μεγαλείου των εικόνων του, αδυνατεί να υπεισέλθει στον ψυχισμό των θεατών. Δεν αφήνει περιθώρια για αλόγιστες διαμαρτυρίες, αλλά ούτε και χαράζει νέα μονοπάτια, μένει κλεισμένος στην κατεύθυνση που (εννοείται) ως έναν βαθμό του έχει υποδειχθεί.

Παρόλη την προφανή υποχώρηση σε αρκετούς κανόνες της Disney, ο Αμερικάνος σκηνοθέτης σιάχνει μελετημένα εκκρεμότητες και διαγράφει ατασθαλίες που άφησαν παράπονο και απογοήτευση να δεσπόζουν τα προηγούμενα χρόνια. Καθότι βέβαιο πως οι επικρίσεις δε θα λείψουν όποιες και αν είναι επιλογές του,  πλάθει με ακρίβεια ένα μωσαϊκό, ώριμο, μα σχετικά μηχανικό. Εντάσσει το χιούμορ μετρημένα, προσθέτει δράση σημαντικότερη, αναπτερώνει το δράμα και συγκρατείται όπου πιστεύει πως ελλοχεύει ο κίνδυνος σφαλμάτων. Όμως- και αυτό είναι το βασικότερο- δεν αναθερμαίνει τη συγκίνηση, όσο και αν κάποια, ομολογουμένως φροντισμένα, τρικ του επιδιώκουν να την προκαλέσουν. Το κλίμα στάθμισης πιθανοτήτων αρνητικών αντιδράσεων ωθεί την ταινία στην τετριμμένη επανάληψη και, κατ’ εμέ, αυτό τη διαχωρίζει από την αρχοντιά των αυθεντικών ιδεών του Lucas.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στο τεχνικό κομμάτι δεν εντοπίζεται κανένα λάθος. Οι φαντασμαγορικές μάχες κατέχουν τη λάμψη που τους αρμόζει χάρη στην άψογη χρήση των ειδικών εφέ, ενώ τα διάφορα εξωγήινα πλάσματα μοιάζουν πιο αληθοφανή από ποτέ. Ο Adam Driver επιτέλους ξεβολεύεται και πλουτίζει τον Kylo Ren με ένταση και ζωτικότητα. Η Daisy Ridley διατηρεί ανέπαφη τη γοητεία της, συνδυάζοντας σκεπτικισμό και αποφασιστικότητα, ενώ ο Mark Hamill επιστρέφει δριμύτερος, συγγενεύοντας αισθητά με τον χαρακτήρα της νεότητάς του. Σειρά εκπλήξεων περιμένει τους θεατές, πολλές επιστροφές με σημασία στην εξέλιξη της πλοκής. Ο καθένας τους αξίζει να καυχιέται για την απόδοσή του. Δεν υστερούν σε σύγκριση με το παρελθόν, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον με τον αξιοπρεπώς μετρημένο τόνο των ερμηνειών τους.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Οι πελώριες προσδοκίες που συνοδεύουν την έλευση μιας συνέχειας του Star Wars συνορεύουν, δυστυχώς, με την αποβλακωμένη κριτική. Και αυτό επειδή προτάσσονται λεπτομέρειες ως βαριές ανοησίες των δημιουργών, δίχως την πρόθεση για αναγνώριση ελαφρυντικών. Στην πραγματικότητα, οποιαδήποτε ιστορία δε θα μπορούσε να ανταγωνιστεί όσα η νοσταλγία της παιδικής μας μνήμης στολίζει ακατάπαυστα. Το θέμα είναι πως το σύμπαν δε λυγίζει, ίσα ίσα γιγαντώνεται και αποκτά ολοένα περισσότερους ακολούθους, ενάντια ακόμα και στην αποστροφή που δημιουργεί στους πεισματάρηδες οπαδούς. Το συγκεκριμένο έργο παλεύει να μας ικανοποιήσει όλους και εκεί αποτυγχάνει: Η Disney, πάντοτε λειτουργώντας με γνώμονα την οικονομική επιτυχία και κάτω από την επίδραση της αγανάκτησης των φανατικών για τις επιλογές της, σάστισε και δεν παραχώρησε την ελευθερία στον Abrams για την πραγμάτωση ενός επικού κλεισίματος στη νέα τριλογία. Εξαιτίας, όμως, της ποιότητας του σκηνοθέτη η καμουφλαρισμένη ατολμία μεταποιείται σε μεγαλειώδη περιπέτεια.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Star Wars: The Rise of Skywalker
ΣΕΝΑΡΙΟ7
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ7
ΜΟΥΣΙΚΗ6
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ8
7Score
Βαθμολογια Αναγνωστων: (3 Votes)
9.0

POSTER

Poster

TRAILER

 Star Wars: The Rise of Skywalker
(2019) on IMDb

Ποιος το εγραψε

Δημήτρης Νταβανάς

Όταν ανακάλυψε ένα σκονισμένο αντίτυπο του "Carlito’s Way" αποφάσισε ότι του αρέσει περισσότερο να βλέπει ιστορίες από το να τις ακούει. Διατείνεται ότι σπουδάζει Οικονομικά, αλλά τα παραμελεί συστηματικά. Παρακολουθεί μανιωδώς τέννις και ανατριχιάζει σύγκορμος σε κάθε επαναληπτική προβολή των Δώδεκα Ενόρκων. Για τον ίδιο, ο κινηματογράφος είναι όσα ονειρευόμαστε, αλλά δεν τολμάμε να ομολογήσουμε.

Σχετικες Αναρτησεις