Poster

Οι Monos είναι μία ομάδα εφήβων στρατιωτών, οι οποίοι ανήκουν σε μία επαναστατική ομάδα με το όνομα “Οργάνωση”. Οι έφηβοι έχουν ψευδώνυμα με τα οποία προσφωνούνται σε όλη την ταινία π.χ. Boom Boom, Rambo και έχουν ως αποστολή να φυλάνε μία Αμερικανίδα αιχμάλωτη, την Sara Watson. Εκτός από την αποστολή τους αυτή, οι Monos πρέπει να ακολουθούν τις εντολές της “Οργάνωσης”, να ασκούνται και να είναι συνεχώς σε επιφυλακή. Μετά από μία ενέδρα που τους έχουν στήσει οι εχθροί τους, αναγκάζονται να εισέλθουν μέσα στην ζούγκλα. Εκεί, θα δοκιμαστούν οι σχέσεις τους, καθώς προσπαθούν να μείνουν πιστοί στην “Οργάνωση” και να καταφέρουν να επιβιώσουν.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Η ταινία “Monos” είναι μία παραγωγή του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Alejandro Landes, η οποία κέρδισε τις εντυπώσεις στα Φεστιβάλ τα οποία προβλήθηκε, ανάμεσα σε αυτά και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το συνολικό μπάτζετ της ταινίας ανέρχεται στα 2 εκατομμύρια δολάρια που την κατατάσσουν στις low budget ταινίες. Ο δημιουργός στηρίζει την ιδέα της ταινίας του, όπως είπε, στην κατάσταση που επικρατούσε μέχρι πρόσφατα στην χώρα του. Για όσους δεν γνωρίζουν, η Κολομβία είναι ένα κράτος που βρίσκεται συνεχώς σε εμπόλεμη κατάσταση εδώ και αρκετά χρόνια, στα όρια εμφυλίου, καθώς η FARC (στην ταινία προβάλλεται ως “Οργάνωση”) μία επαναστατική οργάνωση, φαίνεται να ελέγχει περίπου το 30-40% της χώρας(κυρίως μεγάλες εκτάσεις ζούγκλας) και είναι το αντίπαλο δέος της Κολομβιανής κυβέρνησης. Όπως δείχνει η υπόθεση της ταινίας, ο Landes φωτογραφίζει ακριβώς αυτή την κατάσταση.

Ο σκηνοθέτης δήλωσε για το νόημα της ταινίας ότι τα παιδιά συμβολίζουν το μικρό σε ηλικία κράτος της Κολομβίας, το οποίο ακόμη δεν έχει βρει την ταυτότητα του και συνεχώς βιώνει μία τεταμένη κατάσταση, διότι πάντα ελοχεύει το ξέσπασμα του εμφυλίου. Η ταινία έχει θεματολογία με αρκετά περιορισμένο κοινό και αυτό γιατί δεν κινείται ιστορικά για να ενεργοποιήσει έτσι το ενδιαφέρον του θεατή. Ποίο είναι όμως το σημείο της που κερδίζει αρκετά και την μετατρέπει σε μία αξιόλογη δουλειά;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Για να βρούμε αυτό το σημείο πρέπει να κατευθυνθούμε προς το τεχνικό της μέρος. Αρχικά, στις σκηνές όπου βλέπουμε την καθημερινότητα των παιδιών και την εκπαίδευση τους, η σκηνοθεσία κινείται στην αποτύπωση τοπίων. Ομιχλώδη μακρινά πλάνα στο βουνό όπου έχει κατασκηνώσει η ομάδα “Monos” , πανέμορφα κάδρα φυσικού φωτισμού είναι αυτά που προσφέρουν μία αισθητική ικανοποίηση στον θεατή. Αργότερα, μετά την ενέδρα και την διαφυγή της ομάδας των νεαρών εντός της ζούγκλας, η ταινία παίρνει μία διαφορετική τροπή και αρχίζει να ανεβάζει την ένταση της. Από το σημείο αυτό και έπειτα περνάμε σε μία αισθητική επιβίωσης μέσα στην ζούγκλα.

Η προσπάθεια του Landes να δημιουργήσει μία ατμόσφαιρα πολεμικού θρίλερ είναι ιδιαίτερα πετυχημένη, καθώς το κυνηγητό μέσα στις λάσπες και την έντονη βλάστηση, κρατά το κοινό συνεχώς σε εγρήγορση και ανεβάζει το σασπένς. Σίγουρα, δεν συγκρίνεται με ανάλογου στυλ ταινίες, όπως το ιστορικό “Apocalypse Now” και το έντονο “Come and See”, από τα οποία δείχνει και να επηρεάζεται, αλλά πετυχαίνει επαρκέστατα τον στόχο της. Το σενάριο, όπως είπαμε, είναι εμπνευσμένο από την συνεχώς εμπόλεμη Κολομβία και την εντελώς ασταθή κατάσταση της εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ωστόσο, η κατάσταση αυτή δεν αναλύεται, παρά μόνο ελάχιστα μέσα στην ταινία, με αποτέλεσμα οι μικροί παραλληλισμοί και οι αναφορές να μην αποδίδουν κάτι που να συμβαδίζει με το πάρα πολύ καλό οπτικό κομμάτι, αλλά να δίνουν μία γενικευμένη εικόνα της κατάστασης της χώρας. Όσον αφορά την μουσική της ταινίας, από την αρκετά δημοφιλή Mirca Levi, ήταν μαγευτική και ταίριαζε απολύτως με τον “τόνο” της ταινίας. Τέλος, οι ερμηνείες στο σύνολο τους ήταν πολύ καλές, με τον Moises Arias να ξεχωρίζει αρκετά από τους υπόλοιπους.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Συνοπτικά, η ταινία “Monos” είναι μία αξιόλογη δουλειά για το budget της που πατάει πάνω σε μία πραγματική κατάσταση, για να δημιουργήσει ένα πολεμικό θρίλερ επιβίωσης που ως βάση του έχει την πολύ καλή σκηνοθετική ματιά του δημιουργού. Η αισθητική της εικόνας της ταινίας, σε συνδυασμό με την μουσική αγγίζουν ένα αρκετά υψηλό επίπεδο, ενώ το κομμάτι του σεναρίου παρά τους παραλληλισμούς του, παραμένει στην μετριότητα. Η ατμόσφαιρα της ταινίας σε κάποια σημεία είναι αποπνικτική, όπως θα έπρεπε να είναι σε ένα θρίλερ επιβίωσης, ενώ η συναισθηματική σύνδεση με τους χαρακτήρες έρχεται εξαιτίας της μικρής ηλικίας τους. Από το σημείο της ενέδρας και μετά, το ενδιαφέρον γίνεται όλο και πιο έντονο για την κατάληξη των πρωταγωνιστών, οι οποίοι είναι μόνοι τους μέσα σε μία ατέλειωτη ζούγκλα. Τέλος, η πολύ καλή απόδοση που είχε παρά το χαμηλό της budget , ίσως να την κατατάσσουν και στα “διαμαντάκια” της χρονιάς.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
5
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
8
ΜΟΥΣΙΚΗ
8
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
7
Reader Rating5 Votes
7.4
7