Ελληνικός Τίτλος: Η Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες

Ετος Πρώτης Προβολής: 2014

Είδος Ταινίας:

Ο πεισματάρης και ισχυρογνώμων Μωυσής επαναστατεί εναντίον της πανίσχυρης αυτοκρατορίας και του Φαραώ Ραμσή. Οι δύο τους έχουν μεγαλώσει σαν αδέλφια, μέχρι που ο Μωυσής μαθαίνει για την καλά κρυμμένη Εβραϊκή του καταγωγή και εξορίζεται στην έρημο από τον Φαραώ. Όμως ο Θεός επιλέγει να σώσει από βέβαιο θάνατο τον Μωυσή και να του αναθέσει μια δύσκολη αποστολή: να οδηγήσει το λαό του, 600.000 σκλάβους, σε ένα ταξίδι διαφυγής προς την ελευθερία και την αναζήτηση της Γης της Επαγγελίας, ενώ το βασίλειο μαστίζεται από θανάσιμο λοιμό.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Το προηγούμενο βράδυ κρατούσα στα χέρια μου το πολυπόθητο εισιτήριο της ταινίας ΕΞΟΔΟΣ του Ridley Scott. Συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις είμαι ο γκρινιάρης της παρέας. Είμαι αυτός που αγχώνομαι γιατί θέλω να μπω πριν κλείσουν τα φώτα και προφανώς να δω όλα τα trailers πριν την ταινία.

Οφείλω να πω, πως ένιωθα ανάμικτα συναισθήματα. Είτε γιατί ήξερα κάποια πράγματα, είτε γιατί η παρέα μου δεν ήταν ενθουσιασμένη για την ταινία. Και κάνω αυτόν τον πρόλογο, για να καταλήξω στο εξής. Πριν πάω κινηματογράφο συνήθως ξέρω τι πάω να δω. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, που ο ποιοτικός κινηματογράφος πάει να εξαλειφθεί. Διότι έχουμε πήξει στις εμπορικές υπερπαραγωγές.

Μην παρεξηγηθώ, και εγώ τις βλέπω και τις απολαμβάνω, διότι πρέπει να είναι στιγμές χαλάρωσης. Αλλά σίγουρα από ποιότητα, με εξαίρεση νέους δημιουργούς, το Hollywood πάσχει. Οφείλω να πω, πως δεν έψαξα εις βάθος την ταινία, γιατί δεν είχε νόημα πριν την δω, αλλά το γεγονός ότι είχαμε στην ίδια πρόταση τα ονόματα Christian Bale και Ridley Scott είναι εντυπωσιακό.

Η ταινία λοιπόν, σε γενικές γραμμές δεν μας είπε ψέμματα. Και είναι μία φράση που χρησιμοποιώ συχνά. Και αυτό γιατί; Ας αρχίσουμε από τα απλά πράγματα. Είδαμε πριν μήνες το trailer. Επικό, επιβλητικό και εφετζίδικο. ΟΚ, και αυτό ήταν και η ταινία.

Μία ταινία, που θα την δεις, θα την απολαύσεις για το μεγαλείο των σκηνικών, των εφέ και την οπτική γωνία του Scott και τέλος. Δεν θα την σχολιάζεις, δεν θα την αναλύσεις.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ο Ridley Scott, σίγουρα είναι ένας μεγάλος σκηνοθέτης, με πολλές ταινίες στο ιστορικό του, από πραγματικά καλές όπως BladeRunner, Gladiator μέχρι και πραγματικές πατάτες στα όρια της αυτοκτονίας όπως The Counselor, Prometheus. Σίγουρα, δεν έβαλε τον καλύτερο εαυτό του, και σίγουρα έχει εκσυγχρονιστεί κάτι το οποίο δεν είναι πάντα καλό. Αλλά μέχρι εκεί. Η ταινία δεν έχει κάτι παραπάνω να σου δώσει, γιατί ο ίδιος ο σκηνοθέτης ως storyteller, δεν έχει κάτι παραπάνω να σου πει. Και για ποιο λόγο να το κάνει; Έχει κάτι να αποδείξει; Απολύτως τίποτα. Στην ηλικία που είναι, και με το όνομα που έχει δημιουργήσει, δεν τον ενδιαφέρει να ξαναφτάσει το pic του.
Δυστυχώς ο Ridley Scott, δεν είναι Tarantino που έχει δηλώσει ότι όσο ζει θα σπουδάζει τον κινηματογράφο και θα πάρει πτυχίο όταν αποδημήσει εις κύριο, ούτε Alfred Hitchcock που έφτασε στο pic του στα 70 του.

Το σενάριο γράφτηκε από 4 άτομα, (Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian) και είναι ολοφάνερο πως δεν είχαν την διάθεση να κάνουν το κοινό, βγαίνοντας από την αίθουσα να ψάχνει το βαθύτερο νόημα της ιστορίας και τα ηθικά διδάγματα. Σίγουρα, όταν γράφεις ένα τέτοιο σενάριο, έχεις εις γνώση το έτος που το γράφεις, την εποχή και σε ποιους θέλεις να απευθυνθείς. Σίγουρα, μιας και η βάση σου είναι τα έσοδα, ας μη γελιόμαστε, θέλεις να πιάσεις μία μεγάλη γκάμα θεατών. Γι αυτό είδαμε μάχη, με ελάχιστο αίμα, την ανθρώπινη πλευρά αλλά και την θεϊκή πλευρά, την διαφθορά, την «φοροδιαφυγή», την ταξική ανισότητα, την ζήλια, την έλλειψη εμπιστοσύνης.

Η ιστορία έχει να κάνει, με την αλλαγή ενός χαρακτήρα, από τα ψηλά στα χαμηλά. Από την απιστία και την λογική, στην πίστη και την θυσία. Τον διωγμό, την αποξένωση. Όλα αυτά ο Ridley Scott, ξέρει να τα χειριστεί σωστά.

Είδαμε έναν θεό να παρουσιάζεται ως παιδί, αγνό και με όμορφο πρόσωπο. Είδαμε όμως τι είναι ικανό να κάνει, που μπορεί να φτάσει για να πετύχει τον σκοπό του. Στα άκρα. Όπως ο άνθρωπος. Αν λοιπόν παρουσίαζε έναν θεό, πολύ σωστό χωρίς ίχνος εκδικητικότητας, σίγουρα δεν θα ήταν για όλους. Παρά τα όσα έγιναν όμως δεν προσβάλει καμία ομάδα ανθρώπων. Η ταινία δεν σε κρατούσε, και έκανε κοιλιά στη μέση. Σίγουρα, γιατί βασίστηκε περισσότερο στις περιπέτειες του Μωυσή, οπότε είχαμε το κλασικό one-man show. Θέλοντας και μη, θα πέσεις τόσο σε κοιλιά όσο και σε αγγελοπουλίστικες σκηνές.

Ο Μωυσής, δεν αναζητά μόνο τρόπους επιβίωσης, αλλά και την ίδια του την ψυχή. Χάνει τον εαυτό του και τον ξαναβρίσκει. Κάνει πράγματα που ποτέ δεν πίστευε ότι μπορούσε και στο τέλος καταλήγει ένας διαφορετικός χαρακτήρας.

Ο Christian Bale, έβαλε τα δυνατά του. Πήρε την κατάσταση σοβαρά, και την ταινία στους ώμους του. Σίγουρα δεν ήταν η καλύτερη ερμηνεία της καριέρας του, και αυτό γιατί δεν είχε τον κατάλληλο ρόλο να υποστηρίξει από πίσω. Ο Joel Edgerton, αρκετά καλός, σωστός και σοβαρός στο ρόλο του. Το υπόλοιπο cast όμως, είχε μπει καθαρά για άλλο ένα paycheck και μία καλή γραμμή στο βιογραφικό. H Sigourney Weaver, με δύο ατάκες σε όλη την ταινία, μάλλον μπήκε γιατί θα την παρακάλεσε ο Ridley Scott και για να μπει το όνομα της στην ταινία. Ο Aaron Paul, γιατί είναι το νέο αίμα, οπότε ο ατζέντης του έχει πολύ δουλειά. Ο John Turturro, προσπαθεί να πετάξει τα transformers από πάνω του. Αν περιμένατε, τις ερμηνείες της χρονιάς, ανάπτυξη χαρακτήρων και βαθυστόχαστα νοήματα θυμηθείτε πως δεν είστε στο φεστιβάλ καννών και ότι ήρθατε στη λάθος ταινία.

Η φωτογραφία από τον κύριο Dariusz Wolski ήταν λίγο κουραστική, όπως και το color correction σε πολλές περιπτώσεις. Από πλάνο σε πλάνο, βλέπαμε διαφορές, καθώς και τα ψηφιακά εφέ, ήταν τόσο ψηφιακά που ώρες ώρες έβγαζαν μάτι. Οι λήψεις του Scott, πολλές φορές έκαναν την παρουσία του αισθητή κυρίως στις σκηνές μάχης και στα establishment shots, άλλες πάλι αισθανόμασταν ότι είχε δώσει τα ηνία σε κάποιον μαθητευόμενο δίπλα του.

Η μουσική ήταν άψογη, δυναμική στις στιγμές δράσης, σου θύμιζε συνέχεια ότι βλέπεις ταινία εποχής, και απούσα εκεί που έπρεπε.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Γιατί παρά τη μετριότητα της, η ταινία αξίζει τόσο για την αρχή της όσο για το τέλος στο cinema. Γιατί σου αρέσει ο Christian Bale, που ας το παραδεχτούμε η ερμηνεία του ανέβασε τις κριτικές. Γιατί έτσι παρουσιάζεται ο Θεός στην παλιά διαθήκη.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Exodus: Gods and Kings
ΣΕΝΑΡΙΟ4.5
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ5.5
ΜΟΥΣΙΚΗ7
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ7
6Score
Βαθμολογια Αναγνωστων: (4 Votes)
6.4

POSTER

Poster

TRAILER

 Exodus: Gods and Kings<br /><br />
(2014) on IMDb

Ποιος το εγραψε

Νάσσος Ζώτης
Writer / Reviewer

Το όνομα του βγαίνει από το Θανάσης. Αλλά δεν του αρέσει και εκνευρίζεται όταν τον φωνάζουν έτσι. Το όνειρό του ήταν να γίνει σκηνοθέτης, αλλά δεν το έκανε ποτέ ένας θεός ξέρει γιατί. Το επάγγελμα του είναι άσχετο, και εύχεται να το αλλάξει μία μέρα. Η ασχολία του με το βίντεο, το μοντάζ και τη φωτογραφία είναι το πάθος του. Έγραψε και σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία εν έτει 2018. Βλέπει ταινίες από τότε που θυμάται τον εαυτό του, και αναπολεί τις εποχές εκείνες του VHS. Θεωρεί πως η κριτική ταινιών πρέπει να είναι πολύπλευρη και όχι κοντοθωρη. Μισεί το ποδόσφαιρο τον τζόγο και την γυναικεία γκρίνια. Γιος του Christopher Nolan, ανιψιος του David Fincher και ξάδερφος του Denis Villeneuve.

Σχετικες Αναρτησεις