Ελληνικός Τίτλος: Το Παιχνίδι με τη Φωτιά

Ετος Πρώτης Προβολής: 2018

Είδος Ταινίας:

Ο νεαρός Jong-su συναντά μια κοπέλα από το παρελθόν του και την ερωτεύεται παράφορα. Σύντομα, ο ευκατάστατος Ben μπαίνει ανάμεσά τους μέχρι που κάποια μέρα η κοπέλα εξαφανίζεται. Ο Jong-su κυριεύεται από τις υποψίες ότι πίσω από την εξαφάνιση της Hae-mi κρύβεται ο Ben.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Μια ταινία που κατέκτησε τις καλύτερες κριτικές που έχουμε δει σε Φεστιβάλ Καννών τα τελευταία χρόνια, το “Burning” είναι η θριαμβευτική επιστροφή του Κορεάτη Lee Chang-dong μετά από 8 χρόνια απουσίας. Ο Jong-su, ένας νεαρός της εργατικής τάξης συναντά τυχαία την Hae-mi, μία φίλη των παιδικών του χρόνων και την ερωτεύεται ακαριαία. Όταν η Hae-mi επιστρέφει από ένα ταξίδι στην Αφρική, έχει γνωρίσει τον Ben, έναν ευκατάστατο και μυστηριώδη άνδρα που μπαίνει εμπόδιο στον έρωτα του Jong-su. Μετά την ανεξήγητη εξαφάνιση της Hae-mi ο Jong-su είναι πεπεισμένος ότι πίσω από όλα κρύβεται ο Ben.

Ένα ατελείωτο παιχνίδι με το μυαλό μας, αυτό είναι το “Burning”. Ένα μεγάλο ερωτηματικό, που ξεδιπλώνεται αργά και νωχελικά, προκαλώντας μας να βρούμε τις απαντήσεις μόνο και μόνο για να μας οδηγήσουν σε περισσότερες ερωτήσεις. Μια εξερεύνηση στα όρια του πραγματικού και του φανταστικού, μια μελέτη της ερωτικής εμμονής, ένα άρτιο ψυχολογικό θρίλερ που κινείται σε χαμηλούς τόνους, έχει όμως ηχηρό αντίκτυπο. Ο Lee Chang-dong θέλει να παίξει με τα όρια της κατανόησης του θεατή, θέλει να τον αποπροσανατολίσει, να τον μπερδέψει, να τον προκαλέσει να ζήσει μέσα στο παρανοϊκό σύμπαν της ψυχοσύνθεσης των ηρώων του.

Παρόλο που δεν κινείται στα πλαίσια της παραδοσιακής δυτικής αφηγηματικής τεχνικής και ουσιαστικά χρειάζεται να περάσει τουλάχιστον μια ώρα θέασης για να καταλάβουμε- όσο μπορούμε- ποιος ακριβώς είναι ο προσανατολισμός της ταινίας, δεν μας αφήνει να χάσουμε ούτε για λίγο το ενδιαφέρον μας. Ο αργός αλλά υποβλητικός ρυθμός του αναγκάζει το θεατή να βρίσκεται μονίμως σε μια κατάσταση αγωνίας, χωρίς όμως η δράση να εκρήγνυται πραγματικά ποτέ. Η κλιμάκωση έρχεται μόνο στο τέλος και η κάθαρση φυσικά απουσιάζει, αφήνοντας το θεατή μουδιασμένο μέσα στην αβεβαιότητα και την ανασφάλειά του. Μας αφήνει, χωρίς να ξέρουμε τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα, χωρίς να ξέρουμε αν υπάρχει καν αλήθεια και ψέμα.

Λίγοι σκηνοθέτες θα μπορούσαν να χειριστούν τόσο επιδέξια το κοινό τους. Ο Lee Chang-dong θέλει να παίξει με το μυαλό μας και έχει κάθε επίγνωση ότι το καταφέρνει. Διερωτάται μέχρι που μπορεί να φτάσει, η εμμονή, η αίσθηση κατωτερότητας, η ζήλια και πως αυτά τα συναισθήματα μπορούν να διαστρεβλώσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο και τη ζωή μας. Μας μιλά με δεξιοτεχνία για το πόσο εύθραυστη έννοια είναι πράγματι η αλήθεια και πόσο τελικά, όπως έλεγε και ο Νίτσε, η αλήθεια διαμορφώνεται αποκλειστικά από την οπτική αυτού που την παρατηρεί. Τίποτα δεν είναι απόλυτο στο σύμπαν του “Burning” όλα είναι μια φενάκη και όλα μπορούν να αμφισβητηθούν.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Η σκηνοθεσία του Lee Chang-dong είναι λιτή και προσηλωμένη, την ίδια στιγμή όμως δεν είναι καθόλου απλή, ξεδιπλώνει σιγά σιγά μια ήρεμη μαεστρία, μέσα από ατέλειωτα παιχνίδια σκιών και έμφαση στις εναλλαγές του φυσικού φωτός. Το πιο εντυπωσιακό είναι όμως ο τρόπος με τον οποίο μεταπηδά από το ένα είδος στο άλλο: από τη ρομαντική ταινία στο μυστήριο εξαφάνισης και από το μυστήριο στο καθαρό ψυχολογικό θρίλερ. Όλα αυτά με μια απίστευτη δυναμική ηρεμία, που δεν ξεστρατίζει ποτέ από το στόχο της και δεν χάνεται μέσα στην ίδια την πολυπλοκότητα του θέματος της ταινίας.

Το σενάριο είναι καθηλωτικό. Δεν αφήνει τον θεατή να ησυχάσει ούτε στιγμή, δημιουργώντας συνέχεια νέα ερωτήματα και σκορπώντας μια αίσθηση απίστευτης ανασφάλειας τόσο για τον νεαρό ήρωα, όσο και για τον ίδιο το θεατή που δεν ξέρει ποτέ τι να πιστέψει. Αποτυπώνει την αγωνιώδη αβεβαιότητα της ίδιας της ζωής, ικανοποιεί τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης και μας σπρώχνει να αμφισβητήσουμε όλα όσα πιστεύουμε. Θέλει να μας προκαλέσει να σκεφτούμε και να αναρωτηθούμε τι είναι η «πραγματικότητα» και που τελειώνουν τα όριά της δίνοντας τη θέση της στη φαντασία.

Όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτά αν δεν υπήρχαν οι τρομακτικά αποτελεσματικές ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών. Ο Ah-In Yoo στο ρόλο του Jong-su παίζει μόνος του στο μεγαλύτερο κομμάτι της ταινίας, αποδίδοντας την σταδιακή βύθιση του ήρωα στα παιχνίδια του μυαλού του. Η Jong-seo Jeon είναι ανατριχιαστικά απόκοσμη ως Hae-mi και ο Steven Yeun είναι αψεγάδιαστος ως μυστηριώδης πλούσιος. Όταν οι ήρωες αλληλεπιδρούν είναι έκδηλη η φανταστική επιδεξιότητα των ηθοποιών σε ρόλους φαινομενικά ήπιους και χωρίς εκρήξεις αλλά με τεράστιο ψυχικό βάθος.

Η μουσική είναι υποβόσκουσα και απόκοσμη. Συνοδεύει άριστα τις στιγμές αγωνίας και έχει μεγάλο αντίκτυπο στον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο θεατής τη δράση. Είναι άλλο ένα από τα παιχνίδια που παίζει η ταινία με την αντιληπτική μας ικανότητα και τον ορίζοντα προσδοκιών μας.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Το “Burning” είναι η ταινία της χρονιάς. Μπορεί να μην γίνεται αντιληπτό αμέσως, αφού χρειάζεται λίγος χρόνος μέχρι να ξεπεράσετε το μούδιασμα με το οποίο θα σας αφήσει στο τέλος της η ταινία. Μόλις όμως αυτό περάσει, θα βρείτε τον εαυτό σας να αναρωτιέται, να απορεί, να συζητά και να στοχάζεται πάνω στις θεματικές της ταινίας και τότε θα συνειδητοποιήσετε ότι είδατε ένα μικρό αριστούργημα, το ευφυές έργο ενός ανήσυχου μυαλού που δεν συμβιβάζεται με τις κοινές παραδοχές για την αντίληψη της ζωής και του κόσμου.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Burning
ΣΕΝΑΡΙΟ10
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ9
ΜΟΥΣΙΚΗ8.5
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ9
9.1Score
Βαθμολογια Αναγνωστων: (0 Votes)
0.0

POSTER

Poster

TRAILER

 Burning
(2018) on IMDb

Ποιος το εγραψε

Ευτυχία Τερζή
Reviewer / Reporter

Σπουδάζει στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου αλλά στόχος της είναι να γίνει σκηνοθέτης. Ο άνθρωπος που την έκανε να αγαπήσει το σινεμά είναι ο Tim Burton και γι'αυτό θα έχει πάντα μια θέση στην καρδιά της. Θα ήθελε ο κόσμος να έμοιαζε με ταινία που έφτιαξαν μαζί ο Wes Anderson και ο Woody Allen. Είναι αδύνατον να διαλέξει μια αγαπημένη ταινία, γιατί θα ένιωθε ότι αδικεί χιλιάδες άλλες. Λατρεύει την Audrey Hepburn και τον Al Pacino.

Σχετικες Αναρτησεις