Ελληνικός Τίτλος: Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ

Ετος Πρώτης Προβολής: 2019

Είδος Ταινίας:

Η πραγματική ιστορία της λανθασμένης απαγγελίας κατηγοριών στον φύλακα που ανακάλυψε τη βόμβα που στέρησε τη ζωή σε δύο ανθρώπους και τραυμάτισε άλλους εκατό στους Ολυμπιακούς της Ατλάντα τίθεται στο στόχαστρο του 90χρονου Clint Eastwood, ο οποίος σκοπεύει να περισώσει την τιμή ενός ανθρώπου που η λέξη απερισκεψία δε βρισκόταν στο λεγιλόγιό του.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Μια σαφής κριτική ενάντια στην παραποίηση της πραγματικότητας και την αγνόηση της νομιμότητας πραγματοποιεί ο Clint Eastwood, προβληματίζοντας βαθιά για τη διάβρωση των θεσμών και τη γενικευμένη παρακμή που κυριαρχεί στους δημοσιογραφικούς κύκλους. Καταπιάνεται με το αληθινό γεγονός της βομβιστικής επίθεσης που έλαβε χώρα στο Ολυμπιακό χωριό της Ατλάντα το 1996, όπου ο έγκαιρος εντοπισμός του εκρηκτικού μηχανισμού δεν απέτρεψε την ανατίναξή του, η οποία είχε τραγικές συνέπειες για έναν μεγάλο αριθμό παρευρισκομένων.

Πρωταγωνιστής είναι ένας αιώνιος υπερασπιστής της δικαιοσύνης, ένας ανυποψίαστος security guard με εμφανή την επιθυμία για διατήρηση της τάξης και της ασφάλειας των πολιτών. Καθίσταται ήρωας εν μία νυκτί, όταν, τηρώντας το πρωτόκολλο, βλέπει ένα ξεχασμένο ύποπτο σακίδιο και καλεί τους αρμόδιους για την εξερεύνηση του περιεχομένου του. Έστω και αν το αποτέλεσμα των προφυλακτικών μέτρων τους δεν αποσόβησε τον κίνδυνο, η δράση του τον έστεψε ήρωα, ένα φαινόμενο αυταπάρνησης και αυτοθυσίας που συγκίνησε και προκάλεσε το σεβασμό εκατομμυρίων συμπολιτών του.

Γρήγορα, όμως, τα δεδομένα ανατράπηκαν και ο ίδιος βρέθηκε εξιλαστήριο θύμα, επειδή ταίριαζε σε ένα προφίλ που κίνησε τις υποψίες των ομοσπονδιακών αρχών. Μια ασυλλόγιστη ενέργεια από έναν υπάλληλο του FBI στάθηκε αρκετή για να διαρρεύσει στον Τύπο η ενδεχόμενη εμπλοκή του στην υπόθεση, με τον ίδιο να αναδεικνύεται ως ο κυριότερος ύποπτος. Ακολούθησε μια εξαντλητική διαδικασία διερεύνησης του παρελθόντος του και μια χυδαία επίθεση από τους δημοσιογράφους, οι οποίο εκμεταλλεύτηκαν την περίσταση για την αύξηση της κυκλοφορίας των εντύπων τους και την άνοδο της απήχησης των εκπομπών τους. Ο Richard αφέθηκε στη δίνη ενός ψυχοφθόρου πολέμου εναντίον του, προσπαθώντας να αποδείξει την αθωότητά του μέσω του συνηγόρου του, ενός σοβαρού και μετρημένου δικηγόρου, υποψιασμένου απέναντι στην κρατική υστεροβουλία, ονόματι Watson Bryant.

Ο Eastwood φωτίζει τα σκοτεινά σημεία της υπόθεσης, καταγγέλοντας τη νοθεία της αλήθειας, την ανεπάρκεια στελεχών της Αστυνομίας και τη γελοία προπαγάνδα που χρησιμοποιήθηκε για τη στηλίτευση του Jewell. Η ανηθικότητα που διαφαίνεται από τις μεθόδους που επιλέγονται για την απόσπαση πληροφοριών τόσο από το FBI, όσο και από τον Τύπο υπογραμμίζονται με εκνευρισμό και προφανή αποδοκιμασία. Ένα σχόλιο της γραμματέως του δικηγόρου υπεράσπισης με καταγωγή από τη Σοβιετική Ένωση διασαφηνίζει την ουσία του σκεπτικού του σκηνοθέτη: “Από εκεί που έρχομαι εγώ το να θεωρείσαι ένοχος από τις Αρχές, σημαίνει πως είσαι αθώος”. Και εδώ περικλείεται η σημασία του σχολίου: Θεσμοί που ευελπιστούν στην επίλυση υποθέσεων δίχως να σέβονται τον άνθρωπο παύουν να ασκούν την εξουσία στο πνεύμα που επιβάλλεται. Διασπούν τη σχέση αιτίου- αιτιατού και κινούνται ύπουλα, ώστε να αποδείξουν την αποδοτικότητά τους.

Ο Eastwood, όμως, δε χαρίζεται περισσότερο σε εκείνους που έχουν επωμιστεί τη διασπορά των ειδήσεων. Εκεί που η ελευθερία του λόγου μεταφράζεται σε ατού παραχάραξης της πραγματικότητας, ξεκινά ο δρόμος της εξαπάτησης και της μελετημένης διαστρέβλωσης. Κανένας δεν μπορεί να εμποδίσει την κατάθεση μιας άποψης, όμως η ανεδαφική εξαγωγή συμπερασμάτων δε γελοιοποιεί μόνο το επάγγελμα, αλλά καταστρέφει ανθρώπινες ζωές, ταπεινώνει και κατακρημνίζει την κανονικότητα που τις διέπει, υποτιμά και αμαυρώνει δίχως ευγένεια και στοιχειώδη λογική. Αυτή η μεθοδολογία ζημιώνει αφάνταστα τους εργαζομένους του κλάδου και υποβαθμίζει την αξία των λεγομένων τους, οξύνοντας ανάμεσα στον λαό μια υποψία πιθανού δόλου στην εξήγηση ορισμένων περιστατικών από μέρους τους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Αφοπλιστικά υπέροχο το καστ με το οποίο στελέχωσε το εγχείρημά του ο πολυμήχανος και διαρκώς παραγωγικός Eastwood. Ο Paul Walter Hauser ταιριάζει απόλυτα στο ρόλο του ανύποπτου, ταγμένου στην υπηρεσία της Πολιτείας εργαζομένου, ο οποίος ποτέ δεν αμφέβαλλε για τους χειρισμούς και τις πρακτικές των κυβερνητικών οργανισμών που θαύμαζε. Απίστευτα ηχηρή η αποπομπή των παγιωμένων αντιλήψεών του, όταν συνειδητοποιεί πως οι ενέργειές τους αποσκοπούν στην απόδειξη της ενοχής του και όχι στη νηφάλια αναζήτηση του αληθινού υπευθύνου. Κοντά του ο χαρισματικός Sam Rockwell λειτουργεί εξαιρετικά σαν πυλώνας υποστήριξης και ειλικρινούς συμπαράστασης, ενώ η Kathy Bates κουβαλά το συναισθηματικό φορτίο της μητέρας που αντιπαλεύει την αδικία συγκλονιστικά, φιλοτεχνώντας το πορτρέτο μιας γυναίκας που αγωνιά αστείρευτα για την έκβαση της υπόθεσης του φερέγγυου, πλην υποτακτικού και ελάχιστα καχύποπτου, Richard.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Η άθλια ταυτότητα της σκοπιμότητας αποτελεί το νόημα της κατάδυσης του Eastwood στον κόσμο των θεσμικών παραβάσεων και της δημοσιογραφικής αυθαιρεσίας. Αυτό που τονίζεται επανειλημμένα είναι η αδικαιολόγητη καθαίρεση πραγματικών ηρώων για μια εφήμερη- και ανώφελη- επικοινωνιακή κερδοσκοπία. Αν μια κοινωνία βρίσκεται στενάχωρα προσκολλημένη στηn απροσχημάτιστη κατασπάραξη αθώων, τότε απαλύνει τον πόνο των συστηματικών αποτυχιών της αδιέξοδα και ο 90χρονος Eastwood εφιστά την προσοχή με ακεραιότητα, ξεκάθαρα οριοθετημένη από τον τύπο αξιών που τον ορίζουν και έχουν αναδυθεί στο επίκεντρο των θεματικών του και στο παρελθόν.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Richard Jewell
ΣΕΝΑΡΙΟ7
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ7.5
ΜΟΥΣΙΚΗ6
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ8
7.1Score
Βαθμολογια Αναγνωστων: (2 Votes)
8.1

POSTER

Poster

TRAILER

 Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ
(2019) on IMDb

Ποιος το εγραψε

Δημήτρης Νταβανάς

Όταν ανακάλυψε ένα σκονισμένο αντίτυπο του "Carlito’s Way" αποφάσισε ότι του αρέσει περισσότερο να βλέπει ιστορίες από το να τις ακούει. Διατείνεται ότι σπουδάζει Οικονομικά, αλλά τα παραμελεί συστηματικά. Παρακολουθεί μανιωδώς τέννις και ανατριχιάζει σύγκορμος σε κάθε επαναληπτική προβολή των Δώδεκα Ενόρκων. Για τον ίδιο, ο κινηματογράφος είναι όσα ονειρευόμαστε, αλλά δεν τολμάμε να ομολογήσουμε.

Σχετικες Αναρτησεις