La Promesse de l’aube (Promise at Dawn) (2017)

Poster
Από τη δύσκολη παιδική του ηλικία στην Πολωνία, την εφηβεία του κάτω από τον ήλιο της Νίκαιας και μέχρι τα κατορθώματά του ως αεροπόρος στην Αφρική κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Romain Gary έζησε μια καταπληκτική ζωή. Αυτήν όμως την επιμονή να ζήσει χιλιάδες ζωές, να γίνει ένας σπουδαίος άνθρωπος και διάσημος συγγραφέας, την οφείλει στην αγάπη της μητέρας του, Mina. Μια αγάπη που θα αποτελέσει και το βαρύ φορτίο της ζωής του.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

«Η Υπόσχεση της Αυγής» είναι η τελευταία ταινία του Γάλλου σκηνοθέτη Eric Barbier, βασισμένη στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Romain Gary. Με έκδηλη την λατρεία και τον θαυμασμό του απέναντι στο έργο του, ο Barbier συνθέτει μια βιογραφική ταινία χολιγουντιανών διαστάσεων που δυστυχώς πνίγεται μέσα στην ίδια της αφηγηματική υπερβολή.

Ο Romain Gary, ένας από τους σημαντικότερους λογοτέχνες της Γαλλίας του 20ου αιώνα, αλλά και μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προσωπικότητες της λογοτεχνικής ιστορίας, συνθέτει αδιαμφισβήτητα έναν συναρπαστικό κινηματογραφικό χαρακτήρα. Η ζωή του είναι γεμάτη ατελείωτες περιπέτειες, συγκινήσεις και larger than life καταστάσεις, οι οποίες περνάνε από την οθόνη σαν ένα μπερδεμένο συνονθύλευμα παλιών επικών ταινιών. Από την ταραγμένη και σκοτεινή παιδική του ηλικία, μέχρι τις αερομαχίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η ταινία ξεχειλίζει από αφηγηματική φλυαρία και καταλήγει να χάνει τον ουσιαστικό της στόχο.

Ποιος όμως είναι τελικά αυτός ο στόχος; Μέσα στον καταιγισμό τον υπερφορτωμένων εικόνων της ταινίας διαφαίνεται η σκιαγράφηση της σχέσης του συγγραφέα με τη μητέρα του. Μια σχέση αγάπης και εξουσίας με πρωταγωνίστρια μια ιδιαίτερα δυναμική μητέρα που ασκεί τρομακτική επιρροή στο γιο της και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον δει στην κορυφή. Μια θεματολογία καθόλου πρωτότυπη πλην όμως ενδιαφέρουσα, ιδιαίτερα στην περίπτωση του Gary, την οποία όμως επίσης αποτυγχάνει να χειριστεί ο σκηνοθέτης με τη δεξιοτεχνία που της αρμόζει. Ούτε καν η Charlotte Gainsbourg δεν καταφέρνει να σώσει αυτόν τον υπερβολικά γραμμένο χαρακτήρα που καταλήγει να γίνεται καρικατούρα του εαυτού του. Το αποτέλεσμα: Μια από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς του ευρωπαϊκού σινεμά επιδίδεται σε μια ατέρμονη αλληλουχία θεατρινισμού και ερμηνευτικής φανφάρας χωρίς να ξυπνά κανένα απολύτως συναίσθημα και αποτυγχάνοντας να φωτίσει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές της ζωής του Romain Gary.

Συνολικά, παρά την εμφανή αγάπη του σκηνοθέτη προς τον Gary αλλά και το ίδιο το μυθιστόρημα, ο Barbier δεν καταφέρνει να αναδείξει την πολύπλευρη προσωπικότητα του συγγραφέα, ούτε την ενδιαφέρουσα δυναμική της σχέσης του με τη μητέρα του, αλλά πέφτει στην παγίδα του εντυπωσιασμού και της άσκοπης φλυαρίας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας, Eric Barbier επιστρέφει στα πρώτα του βήματα, όταν για την ταινία του “Le Brasier” το 1991 διέθεσε έναν από τους μεγαλύτερους προϋπολογισμούς του γαλλικού κινηματογράφου της εποχής. Είκοσι επτά χρόνια αργότερα, συνεχίζει την παράδοση που ξεκίνησε παραδίδοντας μια βιογραφία επικών διαστάσεων που αδικεί τόσο τον εαυτό της σαν ανεξάρτητο κινηματογραφικό έργο, αλλά και το υλικό από το οποίο προέρχεται. Τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται, με πρωταγωνίστρια τη μητρική αγάπη, βουλιάζουν ένα-ένα σε έναν ωκεανό ασυναρτησίας και έλλειψης κινηματογραφικής δομής.

Όσο κι αν προσπαθούν, δύο από τους πιο καταξιωμένους ηθοποιούς της γαλλικής κινηματογραφικής ελίτ- ο Pierre Niney στο ρόλο του Gary και η Charlotte Gainsbourg στο ρόλο της μητέρας του- δεν καταφέρνουν να σώσουν αυτό το βαρύγδουπο και άμετρο δράμα. Παρόλο που ο Niney δίνει μια αξιοπρεπέστατη ερμηνεία στα πλαίσια του δυνατού, δεν είναι στιγμή αρκετός για να ισορροπήσει τις ελλείψεις της ταινίας. Το ίδιο ισχύει και για την Gainsbourg που πασχίζει να βρει τη χρυσή τομή ανάμεσα σε έναν κακογραμμένο ρόλο και έναν σκηνοθέτη που θέλει απεγνωσμένα να πει κάτι αλλά δεν καταφέρνει να πει τίποτα.

Η μουσική κινείται στους ίδιους τόνους, φανφαρόνικη και φλύαρη, χωρίς καμία ουσιαστική συμβολή στην κινηματογραφική αφήγηση, ενισχύσει το αίσθημα πολυλογίας και αμετροέπειας.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

«Η Υπόσχεση της Αυγής» αποτυγχάνει να μας προσφέρει αυτό που περιμένουμε από μια ταινία για τον Romain Gary. Πιθανώς, οι πιο φανατικοί του έργου του συγγραφέα να καταφέρουν να συμμεριστούν τον ενθουσιασμό του σκηνοθέτη και να παραβλέψουν τα ατοπήματά του, όμως κάτι τέτοιο είναι μάλλον αδύνατο. Δεν μπορούμε ούτε να τη συστήσουμε σε όσους δεν είναι γνώστες του συγκεκριμένου συγγραφέα, καθώς μάλλον το αποτέλεσμα της ταινίας αδικεί τόσο τον ίδιο ως προσωπικότητα, όσο και το έργο του.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
4
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
4
ΜΟΥΣΙΚΗ
4
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
4.5
Reader Rating0 Votes
0
4.1
Poster

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ

Η Υπόσχεση Της Αυγής

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ

20 Δεκεμβρίου 2017

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ (GR)

12 Απριλίου 2018

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

131 λεπτά

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΓΛΩΣΣΑ

ΧΩΡΑ

STUDIO