Incantation (2022)

Poster

Μια μητέρα, πρώην τρόφιμος σε ίδρυμα φρενοβλαβών παίρνει ξανά την κηδεμονία της κόρης της. Θέλοντας να ζήσει μια καινούργια ζωή το σκοτεινό παρελθόν της χτυπάει για τα καλά την πόρτα.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Ο φόβος αποτελεί το πιο ανεπιθύμητο συναίσθημα που μπορεί να νιώσει ένας άνθρωπος. Προέρχεται από κάτι που το ορίζουμε ως επικίνδυνο, μια απειλή. Όταν όμως αυτός ο φόβος έχει βιδωθεί μονολιθικά στο μυαλό και την ψυχή του ατόμου τότε μετατρέπεται σε κατάρα, που περνά από γενιά σε γενιά. Αυτό είναι ίσως που προσπάθησε να μας περάσει το ασιατικό θρίλερ “Incantation” ξεκινώντας “in medias res” την ιστορία με μια μητέρα που βγαίνει από κάποιο άσυλο φρενοβλαβών και παραλαμβάνει την μικρή κόρη της, την οποία η ίδια είχε παρατήσει μέχρι να ξεπεράσει τα ψυχολογικά προβλήματα του παρελθόντος.

Η αφήγηση εκτυλίσσεται σε δύο χρονικές περιόδους, παρελθόν-παρών, στην πρώτη μαθαίνουμε για ένα λάθος που είχε κάνει παλιά και είναι καταδικασμένη να βλέπει κάθε δικό της άνθρωπο να παθαίνει κάτι ανίερο, στην δεύτερη παρακολουθούμε την τωρινή ζωή της με την κόρη της. Δεν περίμενα να δουλέψει αυτή η αφηγηματική τεχνική σε μια  συμβατική τελικά ταινία τρόμου, κι όμως το μοντάζ μαζί με την εξαιρετική δομή έδωσαν κάτι παραπάνω σε ένα σενάριο που σε προκαταβάλει για κάτι πιο βαθύ και υπαρξιακό αλλά καταλήγει κρύο και χιλιοπαιγμένο.

Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Kevin Ko θέλει να χτίσει μια ιστορία κληρονομιάς και αναπόφευκτου, ένα ψηφιδωτό τρόμου και βουδιστικής παράδοσης και με το που ξεκίνησε η ταινία άρχισα να παίρνω flashback απ’ το Hereditary του Ari Aster, ένα ατμοσφαιρικό έργο με κοινωνικό υπόβαθρο, στοιχεία σατανισμού και ένα συνηθισμένο τέλος που με απογοήτευσε. Παράλληλα επιχειρεί να κερδίσει το θεατή με το ανατριχιαστικό στήριγμα που ντύνει  κάθε σκηνή, σε όλες τις στιγμές που συνυπάρχουν μαμά και κόρη νιώθεις το σκοτεινό παρελθόν και το κακό που έχει λούσει την οικογένεια.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Εκεί που πραγματικά λάμπει το φιλμ είναι η ατμόσφαιρα, ζοφερή, πομπώδης με ένα αίσθημα ανασφάλειας και καταθλιπτικού τρόμου κερδίζει απόλυτα τον όρο ιστορία φρίκης και κατάρρευσης. Σε κάθε καρέ που καταπιάνεται ο Kevin Ko(Dan pe ti, Tuo Dan Gao Ji) απελευθερώνει την αγάπη του για το genre slasher και αναβιώνει σκηνικά και αισθήσεις από εμβληματικές ταινίες τρόμου του ασιατικού σινεμά (The Ring, ju-on). Αυτό που κάνει την ταινία να ξεχωρίζει και να παίρνει άριστα στον τομέα της είναι η κινηματογράφηση που αποτελεί ένα πρωτότυπο εύρημα. Όλα φιλμάρονται από κάποια καταραμένη κάμερα που κρατάει ο πρωταγωνιστής (POV), έτσι κάνεις μακροβούτι μαζί με τους ήρωες στην στοιχειωμένη σπηλιά αλλά και στα εσωτερικά διλήμματα της μητέρας.

Η Hsuan-yen Tsai, ως χαροκαμένη μάνα με πολλά μυστικά, στην πρώτη της σοβαρή δουλειά στον κινηματογράφο παίζει ένα κατεστραμμένο άτομο που ψάχνει τρόπο να ξαναρχίσει την ζωή της και να πατάξει από πάνω της το ανείπωτο κακό που σέρνει. Η ταινία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην Tsai, η οποία τη σηκώνει με μεγάλη ευκολία στις πλάτες της. Μεγάλη εντύπωση κάνει και το κοριτσάκι που παθαίνει τα “πάθη του χριστού” και βγάζει μια πολύ ώριμη ερμηνεία για την ηλικία της.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Οι φαν του είδους δείτε τη χθες. Για μια ακόμη φορά οι Ασιάτες πετυχαίνουν πιο πολύ απ’ τους Αμερικάνους στο να πλάσουν μια exploitation ιστορία, η οποία όμως έχει καρδιά και αποπνέει συναίσθημα από κάθε της γραμμή στο σενάριο και από κάθε κάδρο που δημιουργεί ο σκηνοθέτης. Θα ανατριχιάσετε και θα θέλετε να ανοίξετε το φως, θα αγαπήσετε τον αγώνα της μητέρας να απαλλάξει την κόρη της απ’ την κατάρα και τέλος από εδώ και στο εξής κάθε προσευχή δεν θα είναι ποτέ ίδια.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
6
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
9
ΜΟΥΣΙΚΗ
6
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
8
7.3
Poster

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ

Κατάρα

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ

18 Μαρτίου 2022

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ (GR)

08 Ιουλίου 2022

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

111 λεπτά

ΕΙΔΟΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΓΛΩΣΣΑ

ΧΩΡΑ

STUDIO