Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)

Poster

Σε αυτήν την καινούργια περιπέτεια, ο ατρόμητος ντετέκτιβ βρίσκεται σε μια πολυτελή έπαυλη σε ένα ελληνικό νησί, αλλά το πώς και το γιατί βρέθηκε εκεί είναι ένας από τους πολλούς γρίφους. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο Blanc (Daniel Craig) συναντά μια χαρακτηριστικά ετερόκλητη παρέα φίλων που έλαβαν την πρόσκληση του δισεκατομμυριούχου Miles Bron (Edward Norton) για την ετήσια συνάντησή τους. Στη λίστα των καλεσμένων συγκαταλέγονται ο πρώην συνεταίρος του Miles, Andi Brand (Janelle Monáe), η τρέχουσα κυβερνήτρια του Κονέκτικατ, Claire Debella (Kathryn Hahn), ο ιδιοφυής επιστήμονας Lionel Toussaint (Leslie Odom Jr.), η σχεδιάστρια μόδας και πρώην μοντέλο, Birdie Jay (Kate Hudson), με την επιμελή βοηθό της, Peg (Jessica Henwick), και ο influencer Duke Cody (Dave Bautista), με τη φιλενάδα του, Whiskey (Madelyn Cline). Όπως σε όλα τα μυστήρια φόνου που σέβονται τον εαυτό τους, κάθε χαρακτήρας έχει τα δικά του μυστικά, ψέματα και κίνητρα. Όταν κάποιος πεθαίνει, όλοι είναι ύποπτοι

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Ο Rian Johnson είναι ένας σκηνοθέτης ανατρεπτικός για τα δεδομένα του χόλιγουντ, μπορεί να καταπιαστεί με τρομακτικά ετερόκλιτα θέματα, συνήθως ασχολείται με ένα είδος το οποίο το φέρνει σε κατάσταση αποδόμησης, του αρέσει πολύ να φαίνεται εξυπνάκιας, όμως στο τέλος αγκαλιάζει το genre και το οδηγεί στο απόγειο του, στον εκμοντερνισμό του, στα όρια που μπορεί να φτάσει ένα φορμουλαικό είδος όπως το μυστήριο.

Τρία χρόνια μετά το “Knives out”, ήρθε η ώρα για το σίκουελ, την καινούργια περιπέτεια του Benoit Blanc, του είρωνα, χιουμορίστα  ντετέκτιβ που τα βρίσκει όλα τα κάνει όλα και συμφέρει και άμα λάχει γίνεται και συναισθηματικός. Θα τον χαρακτήριζα όχι τον μέσω απόμακρο ντετέκτιβ όπως ο Holmes και ο Poirot αλλά μια μοντέρνα εκδοχή τους που νοιάζεται για τα δεδομένα της εποχής, σκέφτεται με καρδιά και μυαλό αλλά αναζητά την αδικία για προσωπική δικαίωση.

Το σενάριο είναι αριστουργηματικά γραμμένο, αλλότροποι χαρακτήρες μαζεύονται σε ένα απομακρυσμένο νησί, πλούσιοι, δεν ξέρουν τι έχουν, μα με κρυμμένα μυστικά, που αν αποκαλυφθούν θα πέσουν μαζί με τον αναμορφωτή τους. Όπως σε κάθε ταινία του Johnson οι άνθρωποι είναι αρχέτυπα έως καρικατούρες, όμως το σενάριο τους δίνει μια ανθρωπιά που μας κάνει εντέλει να μπαίνουμε συναισθηματικά στα παπούτσια τους. Γενικώς έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στους χαρακτήρες, οι  οποίοι κουβαλάνε απ’ την αρχή μέχρι το τέλος την ταινία, καταλαβαίνεις τα κίνητρα τους, κατανοείς τα πάθη τους, όμως σε καμία περίπτωση δεν συμπάσχεις στην ανηθικότητα τους. Είναι ένα τέχνασμα για να μην βαρεθεί ο θεατής το μυστήριο το οποίο υπάρχει με περίεργο τρόπο για να διηγηθεί μια ιστορία εκδίκησης και δικαίωσης για ένα σιχαμερό παλαιότερο ψέμα.

Σωστή κινηματογραφική γλώσσα και αφήγηση για μια πολυεπίπεδη ιστορία που εκσυγχρονίζει το είδος, το πάει ένα βήμα παρακάτω και θέτει κλισέ που θα ξαναδούμε στο μέλλον.

Επιπλέον σε δεύτερο επίπεδο θέλει να μιλήσει για την ανέμπνευστη τέχνη, την πληρωμένη, όλο το δημιούργημα που έχει κάνει μεγάλη και τρανή την παρέα αποτελεί ιδέα κάποιου άλλου, απόκληρου, ίσως αυτό θα έπρεπε να κάνει η Disney με το Rian Johnson και τις ιδέες του για το Star Wars Franchise, αν το έκανες γι’ αυτό σ’ αγαπάμε παραπάνω.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Στην σκηνοθεσία ο Rian Johnson κάνει και πάλι εξαιρετικά πράγματα, βιρτουόζος με την κίνηση της κάμερας, μάστορας με τα πανοραμικά πλάνα του, μαζί με τον Steve Yedlin, τον φωτογράφο του, δημιουργούν ένα πανέμορφο οπτικά υπερθέαμα, που χορταίνει το μάτι σου κάθε λεπτό. Κινηματογραφούν την έπαυλη με μεγαλειώδη τρόπο, εκεί που στο πρώτο είχαμε ένα παλιομοδίτικο σπίτι εδώ περνάμε σε ένα πιο νεοχιπστερ πλατό που αναδεικνύει και την αλλαγή στο ύφος της ταινίας, απλή δολοφονία για κληρονομικές διαφωνίες, σε σχέση με την λαμπερή αυτοκρατορία που έχει χτίσει ο χαρακτήρα του Edward Norton στην ταινία.

Στις ερμηνείες έχουμε θρίαμβο, όλες ανεξαιρέτως ξεχωρίζουν, οι χαρακτήρες είναι αριστουργηματικά δοσμένοι. Στο προσκήνιο οι δύο αντίπαλοι, Edward Norton και Janelle Monae, ο πρώτος παίζει με χίπικο τρόπο έναν υποκριτή δισεκατομμυριούχο που θέλει να ηγηθεί όλου του κόσμου με τα λεφτά του και τις ιδέες του, η δεύτερη, με διπλό ρόλο, μια δυναμική γυναίκα που αναζητά δικαιοσύνη για την δίδυμη αδελφή της, έχει γίνει αδιανόητη δουλειά με τους ηθοποιούς.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Ο Rian Johnson αδυνατεί να απογοητεύσει για άλλη μια φορά, φτιάχνει ένα σύγχρονο πορτρέτο της κοινωνίας των πλουσίων, μαζί με ένα ατελείωτο παζλ γρίφων, σε ένα δίωρο τράβηγμα χαλιού κάτω απ’ τα πόδια σου.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ
10
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
9
ΜΟΥΣΙΚΗ
7
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
9
8.8