Στο κοντινό μέλλον το πρόβλημα του υπερπληθυσμού έχει αρχίσει να γίνεται αισθητό και η επίλυση του αναγκαία. Τότε μία ομάδα επιστημόνων θα βρει μια ανορθόδοξη λύση, αυτή της συρρίκνωσης των ανθρώπων στα 15 εκατοστά. Αργά ή γρήγορα ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού θα καταλάβει ότι το συμφέρει οικονομικά μία τέτοια κίνηση, δηλαδή να συρρικνωθεί. Ανάμεσα σε αυτούς που θέλησαν να το επιχειρήσουν βρίσκεται και ο Paul Safranek μαζί με την γυναίκα του, οι οποίοι θέλουν να ζήσουν όσο πιο ‘’άνετα’’ μπορούν το υπόλοιπο της ζωής τους.
TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ
Η επιστροφή του Payne μετά από 4 χρόνια απουσίας από την μεγάλη οθόνη είναι γεγονός. Μετά το μελαγχολικό και ιδιαίτερα φιλοσοφημένο Nebraska, δημιουργεί μία ταινία σατιρικού χαρακτήρα με αρκετό χιούμορ και όπως πάντα αρκετά κοινωνικά μηνύματα. Στο “μικροσκόπιο” του βάζει αρχικά ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια, αυτό του υπερπληθυσμού και μέσω αυτού επεκτείνεται σε περαιτέρω προβληματισμούς (οικονομική κρίση, ανθρώπινη απληστία, η εξαφάνιση της μεσαίας τάξης στην αμερικανική κοινωνία κ.α.). Όλοι αυτοί οι προβληματισμοί παρατίθενται με ειρωνικό τόνο και αρκετό σαρκασμό. Αρνητικό στην θεματολογία της ταινίας είναι η προσπάθεια να στριμώξει ο δημιουργός ένα οικολογικό μήνυμα στο τέλος με σκοπό να εξυπηρετήσει κατά κάποιον τρόπο την συμβουλή ζωής που θέλει να δώσει στον θεατή. Αυτό είναι αρνητικό γιατί το κάνει με έναν απότομο και άτσαλο τρόπο, δείχνοντας μία έλλειψη έμπνευσης στο κομμάτι σύνδεσης των γεγονότων. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης λόγω του θετικού μηνύματος που θέλει να αφήσει, “πέφτει” στην παγίδα του λίγο τετριμμένου, χωρίς βέβαια να επηρεάζει αυτό σε μεγάλο βαθμό την γενικότερη εικόνα της ταινίας.
Θετικό, σίγουρα αποτελεί η καλή ισορρόπηση ανάμεσα στην σοβαρότητα και το κωμικό-ειρωνικό στοιχείο, με τους ιδιαίτερα ευφυής παραλληλισμούς και το πλήθος ατακών που αντιστοιχούν σε ωμές αλήθειες που δύσκολα παραδέχεται και αποδέχεται η πλειονότητα των ανθρώπων. Επιπλέον, ο “μικρόκοσμος” στον οποίο θέλει να μας κάνει να εισέλθουμε ο Payne είναι πολύ ομαλά σχεδιασμένος η χρήση των εφέ γίνεται προσεκτικά, με μέτρο και αποδίδει, νομίζω, την “εικόνα” όπως την είχε στο μυαλό του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθέτης της ταινίας όπως προαναφέρθηκε είναι ο οσκαρικός Alexander Payne (Sideways,Descendants), ο οποίος όπως πάντα χτίζει την πλοκή με μία μέτριας ταχύτητας ροή που βοηθάει τον θεατή να έρθει σε επαφή με το περιβάλλον και τις συνθήκες στις οποίες ζουν οι πρωταγωνιστές και η οποία δεν κουράζει τον θεατή. Επίσης, αξίζουν να αναφερθούν τα εντυπωσιακά ομιχλώδη πλάνα του Payne προς το τέλος της ταινίας που προσφέρουν αισθητική πληρότητα στον θεατή . Σεναριακά, η ταινία είναι ικανοποιητική, κερδίζει από τις ωραίες ατάκες και τα καυστικά κοινωνικά σχόλια, αλλά χάνει αρκετά από την ανεπαρκή σύνδεση κάποιων γεγονότων της που όπως προαναφέρθηκε δείχνει μία έλλειψη έμπνευσης και βιασύνη. Όσον αφορά τις ερμηνείες, ο Matt Damon όπως πάντα είναι ικανοποιητικός και μας χαρίζει μία καλή ερμηνεία. Αυτοί όμως που “κλέβουν την παράσταση” είναι ο Cristopher Waltz που για ακόμη μία φορά είναι απολαυστικός αλλά και η Hong Chau ερμηνεύει απίστευτα καλά και προκαλεί αρκετό γέλιο.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Το Downsizing είναι μία ταινία σατιρική, με εύθυμο χαρακτήρα που όμως επεξεργάζεται σοβαρά κοινωνικά θέματα, τα οποία κατακρίνει μέσα από το χιούμορ της. Σίγουρα απευθύνεται προς τους απαιτητικούς και μη θεατές και προσφέρει κάτι παραπάνω από απλή διασκέδαση, προσφέρει ψυχαγωγία. Μικρή απογοήτευση αποτελούν οι ατασθαλίες στις οποίες υπέπεσε ο σκηνοθέτης αλλά δεν είναι τόσο έντονες ώστε να επηρεάσουν αρνητικά τα υπόλοιπα στοιχεία της ταινίας.