Πρόκειται για την ιστορία του James B. Donovan, ενός δικηγόρου από το Μπρούκλιν που βρίσκεται στο επίκεντρο του Ψυχρού Πολέμου όταν η CIA τον στέλνει σε μια σχεδόν αδύνατη αποστολή για την διαπραγμάτευση της απελευθέρωσης ενός κρατούμενου Αμερικανού πιλότου. Οι σεναριογράφοι Matt Charman και Ethan Coen έχουν εντάξει την απίστευτη εμπειρία του Donovan σε μια ιστορία για έναν άνδρα που ρίσκαρε τα πάντα.
TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ
Ένας “βολεμένος” οικογενειάρχης την εποχή του ψυχρού πολέμου, με επιτυχημένη καριέρα δικηγόρου και προσωπική ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, αναγκάζεται να αναλάβει την υπεράσπιση του πιο μισητού ανθρώπου στην Αμερική, ενός πρόσφατα συλληφθέντα Ρώσου κατασκόπου. Η επιλογή του δεν είναι να μείνει στο παρασκήνιο ως απαρατήρητος, αλλά αφήνοντας τον φόβο της κοινωνικής κατακραυγής και το μίσος της κοινής γνώμης στην άκρη (που ζητά την εκτέλεση) να παραμείνει σωστός επαγγελματίας, βάζοντας σε κίνδυνο ακόμα και την ίδια του τη ζωή.
Το ταξίδι για την δικαίωση της απόφασης του αυτής δεν θα αργήσει να ‘ρθει. Θα πρέπει όμως να την υπερασπιστεί ο ίδιος αναλαμβάνοντας την ανταλλαγή του πελάτη του με έναν αντίστοιχα συλληφθέντα Αμερικανό κατάσκοπο σε μία τοποθεσία όχι και τόσο φιλική για την εποχή, όπως η Γερμανία μετά την ήττα της στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.
Ο James Donovan είναι από εκείνους τους πρωταγωνιστές που βάζουν τον καθένα από εμάς στη θέση τους, σε μία περίοδο που ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο, που ο φόβος κυριαρχεί και κατευθύνει τη ζωή μας, αναγκάζοντάς μας να ξεφύγουμε από τις επαγγελματικές, κοινωνικές και οικογενειακές μας ηθικές αξίες.
Το σενάριο βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα και τοποθετημένο χρονικά στα 1950s, εποχή που οι σχέσεις Αμερικής & Ρωσίας αποτελούσαν αρρωστημένο ανταγωνισμό σε όλα τα επίπεδα, προβάλει την αληθινή διάσταση της κατασκοπείας παραμερίζοντας τη δράση και τα στερεότυπα του είδους. Προβάλει τον κατάσκοπο (Rudolf Abel) ως άνθρωπο με επιλογές χωρίς επιστροφή, μία οντότητα μηδενικής ατομικής ελευθερίας σε αρχική αποστολή θανάτου της ίδιας του της ύπαρξης. Έναν εντεταλμένο ψυχρό επαγγελματία χωρίς ανθρώπινα δικαιώματα, έρμαιο της εκατέρωθεν κρατικής προπαγάνδας και αποδέκτη μίσους από “αντιπάλους” και καχυποψίας από “φίλους”. Εσύ θα τον υπερασπιζόσουν;
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Όταν αναφερόμαστε στην σκηνοθεσία και τον Steven Spielberg τα λόγια είναι περιττά, καθώς μιλάει από μόνη της η φιλμογραφία του. Σε αυτό του το εγχείρημα, ο σκηνοθέτης γνωρίζοντας τα ατού των ηθοποιών του (πρωτίστως των δύο πρωταγωνιστών), επιλέγει πολλές φορές κοντινά πλάνα γεμάτα πρόσωπα, κερδίζοντας το στοίχημα της ερμηνείας τους, κάνοντας τον θεατή να αισθανθεί την ψυχική κατάσταση που βιώνει ο χαρακτήρας. Καταπληκτική αναπαράσταση της εποχής, με τις σκηνές κατασκευής του τείχους του Βερολίνου να αποτελούν στιγμές ανατριχίλας (παρότι χρονικά δεν συμπίπτει με την ιστορία της ταινίας, το τοίχος κατασκευάστηκε το 1961). Επιστροφή στις επιλογές για ώριμο κοινό μετά από αρκετά χρόνια (τελευταία που θυμάμαι το Munich του 2005).
Ο Tom Hanks βρίσκει ακόμη έναν πρωταγωνιστικό ρόλο που του πάει γάντι, για να προσθέσει στο βιογραφικό του. Αυτό σημαίνει πως ξέρεις ακριβώς τι να περιμένεις, μία ερμηνεία που χαίρεσαι να απολαμβάνεις, με το εκφραστικό του πρόσωπο να σου χαρίζει στιγμές σινεματικής ικανοποίησης.
Την έκπληξη βεβαίως του Bridge of Spies αποτελεί ο Mark Rylance στον ρόλο του Ρώσου κατάσκοπου, σε μία ερμηνεία που θα συζητηθεί και θα τον τοποθετήσει από το πουθενά στον κινηματογραφικό χάρτη (στο χώρο του θεάτρου έχει ήδη την απαραίτητη αναγνώριση καθώς είναι κάτοχος τριών Tony Awards!). Προσωπικά, αποτελεί την φετινή μου επιλογή για τον καλύτερο Β’ Ανδρικό Ρόλο.
Την εικόνα πλαισιώνει άριστα η μουσική του Thomas Newman με νουάρ θεματολογία και ύφος, χωρίς να καπελώνει τις σκηνές, εμφανιζόμενη στα κατάλληλα σημεία (Oscar Alert).
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Το φιλμ προσφέρει καλές ερμηνείες, καλή σκηνοθεσία και ένα σενάριο με καλούς διαλόγους και χρήσιμα μηνύματα ζωής. Ένα φιλμ που σίγουρα θα φιγουράρει σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2015 και θα προταθεί για αρκετά βραβεία. Να γιατί να το δεις…