Οι κανόνες των Βραβείων Όσκαρ (Μέρος Β’)

Μετά τους κύριους και γενικούς κανόνες των βραβείων Όσκαρ, συνεχίζουμε με κανόνες οι οποίοι αφορούν συγκεκριμένες κατηγορίες βραβείων. Να σημειωθεί ότι οι ταινίες οι οποίες θα ληφθούν υπόψη για υποψηφιότητα εξετάζονται από το συγκεκριμένο κάθε φορά τμήμα της Ακαδημίας (π.χ. υποκριτικής, ντοκιμαντέρ, σεναρίου, κλπ).

Διάβασε το πρώτο μέρος του αφιερώματος με τους Γενικούς Κανόνες

Μέρος Β’ – Ειδικοί Κανόνες

 

Κανόνας 6: Βραβεία υποκριτικής

Από κάθε ταινία που πληροί τους βασικούς κανόνες, μέχρι 10 άντρες και 10 γυναίκες ηθοποιοί μπορούν να ληφθούν υπόψη από το τμήμα υποκριτικής της Ακαδημίας για να προταθούν ως υποψήφιοι για τα βραβεία Α΄ & Β’ Ανδρικού και Α’ & Β’ Γυναικείου ρόλου. Οι τελικοί υποψήφιοι είναι 5 σε κάθε κατηγορία, ενώ οποιοσδήποτε ρόλος μπορεί να είναι επιλέξιμος για οποιαδήποτε κατηγορία (Α’ ή Β’) και στο τέλος θα προταθεί στην κατηγορία στην οποία έχει συλλέξει τις περισσότερες ψήφους.

Αν κάποιος ηθοποιός συγκεντρώσει ικανό αριθμό ψήφων ώστε να είναι επιλέξιμος στην ίδια κατηγορία, θα λάβει μόνο μία υποψηφιότητα με την Ακαδημία να αποφασίζει/ψηφίζει ποιος ρόλος θα είναι αυτός. Αντίθετα, αν κάποιος ηθοποιός συγκεντρώσει 2 υποψηφιότητες σε διαφορετικές κατηγορίες (για διαφορετικούς ρόλους), θα προταθεί κανονικά και για τους δύο.

 

Κανόνας 7: Βραβείο Animation

Οι διαφορές με τους βασικούς κανόνες είναι ότι στο κινούμενο σχέδιο η κίνηση του περιβάλλοντος και των χαρακτήρων πρέπει να γίνει με frame-by-frame τεχνική. Ένας μεγάλος αριθμών χαρακτήρων πρέπει να είναι animation και τουλάχιστον το 75% της ταινίας να είναι κινούμενο σχέδιο, ενώ το motion capture από μόνο του δεν θεωρείται τεχνική κινουμένου σχεδίου.

Θα πρέπει να έχουν προβληθεί τουλάχιστον 8 animation ταινίες στην κομητεία του Λος Άντζελες για να είναι ενεργή η κατηγορία, με την υποβολή των ταινιών να γίνεται μέχρι την 1η Νοεμβρίου και να αναφέρονται το πολύ δύο άτομα (Key Creative Individuals) τα οποία ήταν κυρίως υπεύθυνα για τη δημιουργία της ταινίας και τα οποία θα παραλάβουν το βραβείο (μπορεί να γίνει ειδική εξαίρεση για τρίτο άτομο).

Κατά την ψηφοφορία, τα μέλη της Ακαδημίας είναι υποχρεωμένα να δουν το 66% των επιλέξιμων ταινιών και να τις βαθμολογήσουν με άριστα το 10. Μόνο οι ταινίες με βαθμό μεγαλύτερο του 7.5 είναι δυνατόν να είναι υποψήφιες για Όσκαρ. Αν οι επιλέξιμες ταινίες είναι 8-12 σε αριθμό, οι υποψηφιότητες θα είναι 2 ή 3, αν είναι 13-15 θα έχουμε το πολύ 4 υποψηφιότητες, ενώ αν έχουμε άνω των 15 ταινιών οι υποψηφιότητες θα είναι το πολύ 5.

 

Κανόνας 8: Βραβείο Κινηματογράφησης

Η λίστα με τις ταινίες που πληρούν τις προϋποθέσεις για υποψηφιότητα αποστέλλονται στο αντίστοιχο τμήμα της ακαδημίας. Οι 5 ταινίες με τις περισσότερες ψήφους ορίζονται ως υποψήφιες. Το βραβείο παραλαμβάνουν μόνο οι κύριοι συντελεστές (κάτι που ισχύει και στα υπόλοιπα βραβεία) και για το βραβείο ψηφίζουν μόνο τα ενεργά και μόνιμα μέλη της Ακαδημίας.

 

Κανόνας 9: Βραβείο Κοστουμιών

Για να είναι μια ταινία επιλέξιμη, θα πρέπει τα κοστούμια της να έχουν σχεδιαστεί από ένα σχεδιαστή για την ταινία, καθώς σκοπός του βραβείου είναι η αναγνώριση για κοστούμια που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για ταινίες. Το αν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις ορίζεται από το αντίστοιχο τμήμα της Ακαδημίας.

 

Κανόνας 10: Βραβείο Σκηνοθεσίας

Ισχύουν τα ίδια με τον κανόνα 8.

 

Κανόνας 11: Βραβείο Ντοκιμαντέρ

Αφορά μια nonfiction (βασισμένη γεγονός, όχι προϊόν φαντασίας) ταινία που καταπιάνεται με κάποιο πολιτιστικό, καλλιτεχνικό, ιστορικό, κοινωνικό, επιστημονικό, οικονομικό ή άλλο θέμα. Μπορεί να έχει κινηματογραφηθεί σε πραγματικό χρόνο, με υλικό αρχείου, με φωτογραφίες, animation, stop-motion ή άλλες τεχνικές, αρκεί η έμφαση να είναι στο γεγονός.

Υπάρχει κατηγορία μεγάλου (άνω των 40 λεπτών) και μικρού μήκους (κάτω των 40 λεπτών μαζί με credits).

Για να είναι επιλέξιμη μια ταινία πρέπει να έχει προβληθεί (βλ. Κανόνα 2) και στη Νέα Υόρκη το πολύ 2 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της. Για ταινίες που προβλήθηκαν μεταξύ 1/1 και 20/8 η υποβολή τους πρέπει να γίνει έως 30 μέρες μετά το τέλος της προβολής τους, ενώ για αυτές που προβλήθηκαν μεταξύ 21/8 και 31/12 η υποβολή πρέπει να γίνει έως τις 20/9.

Για να είναι επιλέξιμο ένα ντοκιμαντέρ πρέπει να έχει διαφημιστεί σε τουλάχιστον μία μεγάλη εφημερίδα σε κάθε πόλη (The New York Times, Time Out New York, The Village Voice, Los Angeles Time, LA Weekly) από την πρώτη μέρα προβολής.

Μόνο μεμονωμένα ντοκιμαντέρ (όχι μέρος σειράς ή τμήμα μεγαλύτερου προγράμματος) είναι επιλέξιμα με το κύριο μέρος του διαλόγου ή της αφήγησης να είναι στα Αγγλικά.

Η υποβολή γίνεται ηλεκτρονικά μαζί με αποστολή 300(!) DVD του ντοκιμαντέρ στην Ακαδημία.

Από την ψηφοφορία προκύπτει λίστα με 15 ντοκιμαντέρ από τα οποία επιλέγονται οι 5 υποψηφιότητες με δεύτερη ψηφοφορία, ενώ βραβείο λαμβάνουν το πολύ 3 κύριοι συντελεστές.

Για την κατηγορία μικρού μήκους: το ντοκιμαντέρ θα πρέπει να έχει προβληθεί σε μία από τις 2 πόλεις στο διάστημα από 1/9 του προηγούμενου έτους έως 31/8, ενώ θα πρέπει να έχει κερδίσει και κάποιο αντίστοιχο βραβείο σε Κινηματογραφικό Φεστιβάλ ή στα Student Academy Awards της Ακαδημίας.

 

Κανόνας 12: Βραβείο Μοντάζ

Βλ. Κανόνα 8.

 

Κανόνας 13: Βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας

Ξενόγλωσση ορίζεται μια ταινία μεγάλου μήκους που η παραγωγή της έχει γίνει εκτός των ΗΠΑ με διάλογο που είναι κυρίως μη-Αγγλικός. Πρέπει να έχει προβληθεί στη χώρα που την υποβάλει από την 1 Οκτωβρίου (του προηγούμενου έτους) έως 30 Σεπτεμβρίου, χωρίς να είναι απαραίτητο να έχει προβληθεί στις ΗΠΑ.

Η χώρα που υποβάλει την ταινία πρέπει να καταστήσει σαφές ότι ο δημιουργικός έλεγχος ήταν στα χέρια πολιτών ή κατοίκων της χώρας και να υποβάλει επιπλέον αγγλική περίληψη, υπότιτλους, αφίσα και διαφημίσεις σε περιοδικά/εφημερίδες.

Κάθε χώρα μπορεί να στείλει μία ταινία που έχει επιλεχθεί από τοπική επιτροπή (η οποία θα γνωστοποιηθεί στην Ακαδημία και στο κοινό) που περιλαμβάνει καλλιτέχνες ή τεχνικούς από το χώρο του κιν/φου της χώρας.

Κατά την ψηφοφορία προάγονται 9 ταινίες οι οποίες προβάλλονται στη Νέα Υόρκη, στο Λος Άντζελες και το Λονδίνο σε μέλη της Ακαδημίας και καθορίζονται οι 5 υποψηφιότητες, ενώ το νικητή θα ψηφίσουν μόνο τα μέλη που έχουν δει και τις 5 ταινίες, με το βραβείο να παραλαμβάνεται από το σκηνοθέτη.

Να σημειωθεί ότι οι ταινίες που υποβάλλονται σε αυτή την κατηγορία μπορούν να υποβάλλουν υποψηφιότητα και στις υπόλοιπες κατηγορίες των βραβείων υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τις προδιαγραφές.

 

Κανόνας 14: Βραβείο Μακιγιάζ & Hairstyling

Είναι το βραβείο που δίνεται για αλλαγή στο πρόσωπο, στα μαλλιά ή στο σώμα ενός ηθοποιού με προσθήκη καλλυντικών, προσθετικών ή περουκών.

Οι makeup artists και οι hairstylists των επιλέξιμων ταινιών θα πρέπει να μπορούν να προμηθεύσουν την επιτροπή με γραπτές περιγραφές των διαδικασιών που ακολούθησαν και τα πρόσωπα (έως 3) τα οποία είναι κυρίως υπεύθυνα για αυτές.

Το τμήμα μακιγιάζ της Ακαδημίας ψηφίζει 7 από τις επιλέξιμες ταινίες, τις οποίες επιθεωρεί λεπτομερώς, ζητώντας προβολές από τους παραγωγούς των ταινιών και συγκεκριμένες σκηνές σε ψηφιακή ή αναλογική (φιλμ) μορφή. Από αυτές τις 7 ταινίες θα προκύψουν οι 3 τελικές υποψηφιότητες.

 

Κανόνες 15: Βραβεία Μουσικής

Εδώ έχουμε το βραβείο πρωτότυπης μουσικής που αφορά το κομμάτι της μουσικής που συνοδεύει την ταινία και γράφτηκε αποκλειστικά για αυτή από τον συνθέτη, και το βραβείο τραγουδιού για μουσική και στίχους που γράφτηκαν αποκλειστικά για την ταινία και το οποίο ακούγεται ξεκάθαρα κατά τη διάρκειά της.

Πρέπει να είναι αποτέλεσμα δημιουργικής αλληλεπίδρασης μεταξύ του συνθέτη και του σκηνοθέτη και να έχει ηχογραφηθεί για την ταινία πριν οποιαδήποτε άλλη χρήση. Μουσική η οποία έχει “νοθευτεί” από ήδη υπάρχοντα τραγούδια/συνθέσεις ή από μουσική που δε γράφτηκε ειδικά για την ταινία δεν έχει δικαίωμα συμμετοχής.

H υποβολή πρέπει να γίνει από τους ίδιους τους συνθέτες ή από εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους 60 μέρες μετά το άνοιγμα της ταινίας και πριν την 1η Δεκεμβρίου.

Τα scores και τα τραγούδια με τις περισσότερες ψήφους από το τμήμα Μουσικής αποτελούν τις 5 υποψηφιότητες για Όσκαρ, με το πολύ 2 τραγούδια από την ίδια ταινία. Αν υπάρχουν λιγότερα από 25 τραγούδια ή scores οι υποψηφιότητες μπορούν να μειωθούν σε 3.

Μετά από ειδικό αίτημα της ειδικής επιτροπής μουσικής της Ακαδημίας μπορεί να ενεργοποιηθεί η κατηγορία Πρωτότυπο Μιούζικαλ στην οποία η κάθε υποψηφιότητα αποτελείται από 5+ τραγούδια από την ίδια ομάδα συνθετών που γράφτηκαν και ακούγονται/εκτελούνται σε μια ταινία. To τελευταίο βραβείο απονεμήθηκε το 1984 για το Purple Rain του Prince.

 

Κανόνες 16: Βραβείο Καλύτερης Ταινίας

Η διαφορά με τον Κανόνα 8 είναι ότι έχουμε 5-10 υποψηφιότητες (που έχουν συγκεντρώσει όμως τουλάχιστον το 5% των ψήφων), ενώ το βραβείο το παραλαμβάνουν μόνο όποιοι έχουν credit “Producer” στην ταινία και καλύπτουν τις προϋποθέσεις της PGA (Producers Guild of America).

 

Κανόνας 17: Βραβείο Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης (Production Design)

Βλ. Κανόνα 8.

 

Κανόνας 18: Επιστημονικά και Τεχνικά Βραβεία

Τα βραβεία αυτά δίνονται μετά από αίτημα της Επιστημονικής και Τεχνικής Επιτροπής για να επιβραβεύσουν μεθόδους, μηχανήματα ή εφευρέσεις εξαιρετικής αξίας για τον κινηματογράφο.

Χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Academy Award of Merit για βασικά επιτεύγματα που είχαν επιρροή στην εξέλιξη του κινηματογράφου, Βραβείο Επιστήμης και Μηχανικής για επιτεύγματα υψηλού μηχανολογικού επιπέδου που είναι σημαντικά στην εξέλιξη του κινηματογράφου και Βραβείο Τεχνικού Επιτεύγματος που συμβάλει στην εξέλιξη του κινηματογράφου.

Η επιτροπή θα εξοικειωθεί και θα αξιολογήσει τα υποψήφια επιτεύγματα της κινηματογραφικής χρονιάς, ενώ θα τα δημοσιεύσει ώστε να επιτρέψει σε άτομα που ίσως έχουν αναπτύξει πρωτύτερα παρόμοιες τεχνικές να φέρουν το θέμα υπό την προσοχή της.

Ειδικές συμβουλευτικές ομάδες θα βοηθήσουν την επιτροπή, η οποία θα ψηφίσει για τα υποψήφια επιτεύγματα και θα κρίνει αν θα δοθεί κάποιο από τα βραβεία.

 

Κανόνας 19: Βραβεία Ταινιών Μικρού Μήκους

Τα βραβεία απονέμονται σε ταινίες διάρκειας μικρότερης των 40 λεπτών. Εξαιρούνται διαφημιστικά κλιπ, τίτλοι αρχής ταινιών, επεισόδια γνωστών σειρών που δεν έχουν προβληθεί και μη-αγορασμένα πιλοτικά επεισόδια.

Οι κατηγορίες είναι live action, animation, ντοκιμαντέρ και στις οποίες ισχύουν οι βασικοί κανόνες των αντίστοιχων μεγάλου μήκους. Οι επιλέξιμες ταινίες πρέπει να έχουν είτε κινηματογραφική εβδομάδα προβολής, είτε να έχουν κερδίσει βραβείο σε κάποιο διαγωνιστικό φεστιβάλ, είτε να έχουν κερδίσει το αντίστοιχο βραβείο στα Student Academy Awards.

Οι ταινίες κρίνονται για την πρωτοτυπία τους, τη ψυχαγωγική τους αξία και την ποιότητα παραγωγής ανεξαρτήτου μπάτζετ και θεματολογίας. H υποβολή γίνεται μέχρι τις 3 Οκτωβρίου ενώ το βραβείο λαμβάνει το άτομο που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην παραγωγή της ταινίας.

Οι ταινίες βαθμολογούνται με άριστα το 10 από την αντίστοιχη επιτροπή και προκρίνονται αυτές με βαθμολογία άνω του 7.5 (ή οι 6 ταινίες με τη μεγαλύτερη βαθμολογία). Το κάθε μέλος πρέπει να δει όλες τις παραγωγές και θα ψηφίσει έως 5 σε κάθε κατηγορία. Οι ταινίες με τις περισσότερες ψήφους θα φτιάξουν τις 5 υποψηφιότητες για τα Όσκαρ.

 

Κανόνας 20: Βραβείο Ηχητικού Μοντάζ

Βλ. Κανόνα 8.

Η υποβολή γίνεται μέχρι την 1η Δεκεμβρίου.

To βραβείο παραλαμβάνει ο/οι Επιβλέπων/Επιβλέποντες Μοντάζ Ήχου, που είναι υπεύθυνοι για τα ηχητικά εφέ και την τοποθέτησή τους στην ταινία, για το συντονισμό δημιουργίας νέων και την τοποθέτηση καθημερινών ήχων (Foley effects) και για το συντονισμό του μοντάζ των διαλόγων και του ADR (Automated Dialogue Replacement), καθώς και την εγγραφή των ήχων ντουμπλαρίσματος και το τελικό μιξάζ.

 

Κανόνας 21: Βραβείο Ηχητικού Μιξάζ

Βλ. Κανόνα 8.

Η υποβολή γίνεται μέχρι την 1η Δεκεμβρίου.

Πριν την προβολή των υποψήφιων ταινιών μια ειδική επιτροπή επιθεωρεί τα ηχητικά συστήματα των αιθουσών της Ακαδημίας, και δεν επιτρέπει αλλαγές στα συστήματα μετά τον τελικό έλεγχο. Αν κάποια παραγωγή απαιτεί τροποποίηση των ηχητικών συστημάτων πρέπει να εγκριθεί από την πλειοψηφία της επιτροπής πριν τον τελικό έλεγχο. Πριν τις προβολές, εκπρόσωποι των υποψήφιων ταινιών μπορούν να ακούσουν έως και 20 λεπτά των ταινιών τους, αλλά οι προβολές των ταινιών στα μέλη της Ακαδημίας γίνεται στα στάνταρ επίπεδα ήχου της Ακαδημίας.

 

Κανόνας 22: Βραβεία Ειδικών Εφέ

Η Ακαδημία ορίζει έναν πρόεδρο που θα οργανώσει μία επιτροπή από το τμήμα ειδικών εφέ που θα εξετάσει τη λίστα με τις επιλεχθείσες ταινίες ώστε να προκρίνει 20 φιλμ για περαιτέρω εξέταση.

Τα επιτεύγματα κρίνονται ως προς τη συνεισφορά των εφέ στη συνολική παραγωγή και ως προς την καλαισθησία, την επιδεξιότητα και την πιστότητα με την οποία επιτεύχθηκαν.

Η επιτροπή θα ζητήσει ειδικές προβολές από τους παραγωγούς των ταινιών ώστε να προκριθούν οι 10 ταινίες που θα εξεταστούν για υποψηφιότητα. Οι παραγωγοί των 10 αυτών ταινιών παρέχουν στην ακαδημία: γραπτές περιγραφές και οπτικό υλικό για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, ψηφιακά αποσπάσματα διάρκειας έως 10 λεπτά με σκηνές με τα εφέ που περιγράφηκαν (τα οποία θα χρησιμοποιηθούν και στην τελετή) και τα ονόματα των κύριων συντελεστών (μέχρι 4 ονόματα). Αυτά τα αποσπάσματα θα μελετηθούν από την επιτροπή και οι 5 ταινίες με τις περισσότερες ψήφους θα είναι υποψήφιες για το Όσκαρ.

 

Κανόνας 23: Βραβεία Σεναρίου

Βλ. Κανόνα 8.

Τα βραβεία δίνονται για Πρωτότυπο και Προσαρμοσμένο Σενάριο.

 

Κανόνας 24: Βραβεία Διοικητικού Συμβουλίου

Βραβεία που απονέμονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ακαδημίας. Είναι τo Αναμνηστικό Βραβείο Irving G. Thalberg (σε παραγωγό που η δουλειά του αντανακλά σταθερά υψηλή ποιότητα ταινιών), το Βραβείο Φιλανθρωπίας Jean Hersholt και το Επίτιμο Βραβείο (για επιτεύγματα ζωής και εξαιρετικές συνεισφορές στον κινηματογράφο ή την Ακαδημία).

Οι υποψηφιότητες προκύπτουν από ετήσια συνάντηση του ΔΣ της Ακαδημίας με προτάσεις των μελών. Με διαδοχικούς γύρους ψηφοφοριών και αποκλεισμών των ονομάτων με τις λιγότερες ψήφους, καταλήγουν σε ένα όνομα για κάθε βραβείο.

Δεν απονέμονται υποχρεωτικά κάθε χρόνο, ενώ μπορούν να δίνονται μέχρι 4 βραβεία κάθε χρόνο.

 

Κανόνας 25: Βραβείο Ειδικού Επιτεύγματος

Αυτό το βραβείο απονέμεται σε εξαιρετική συνεισφορά στον κινηματογράφο που δεν αντιστοιχεί σε υπάρχουσα κατηγορία. Οι υποψηφιότητες προκύπτουν από συνάντηση του ΔΣ της Ακαδημίας ή/και με προτάσεις της επιτροπής Ταινιών Μικρού Μήκους και Animation.

Με κρυφή ψηφοφορία βγαίνει το άτομο με τις περισσότερες ψήφους και με επόμενη ψηφοφορία αποφασίζεται αν θα απονεμηθεί το βραβείο (πρέπει να συμφωνήσει το 66% της επιτροπής για να δοθεί το βραβείο).

 

Κανόνας 26: Ειδικά Επιστημονικά και Τεχνικά Βραβεία

Περιλαμβάνουν το βραβείο Gordon E. Sawyer (άτομο με τεχνολογικές συνεισφορές που έχουν διαρκή επίδραση στον κινηματογράφο), την απονομή επαίνου (Award of Commendation – για αναγνώριση ειδικών τεχνικών επιτευγμάτων στον κινηματογράφο) και το βραβείο John A. Bonner (προς αναγνώριση εξαιρετικής υπηρεσίας στον κινηματογράφο).

Η επιτροπή ειδικών βραβείων θα προτείνει τα ονόματα τα οποία θα εξεταστούν και για τα οποία θα εκπονηθεί ανάλυση των επιτευγμάτων τους που θα περιέχει συστατικές επιστολές από τουλάχιστον 3 ενεργά μέλη της Ακαδημίας. Δεν μπορούν να προταθούν ενεργά μέλη της Ακαδημίας.

H λίστα με τα ονόματα περνά στην επιτροπή βραβείων & εκδηλώσεων και μετά στο ΔΣ της Ακαδημίας το οποίο ψηφίζει αν θα δοθούν βραβεία (66% ψήφων απαραίτητο).

Τα βραβείο απονέμονται σε ξεχωριστή εκδήλωση που τιμά τα επιστημονικά και τεχνικά επιτεύγματα.