Ελληνικός Τίτλος: Ψυχρός Πόλεμος

Ετος Πρώτης Προβολής: 2018

Είδος Ταινίας:

Η φλογερή σχέση ενός μαέστρου και μιας ελκυστικής τραγουδίστριας γεννιέται μέσα από τις στάχτες της μεταπολεμικής Πολωνίας, για να δοκιμάσει τις αντοχές της περιπλανώμενη στην ψυχροπολεμική Ευρώπη.

TI EΧΟΥΜΕ ΕΔΩ

Μετά το Oscar ξενόγλωσσης ταινίας για το “Ida”, ο Πολωνός δημιουργός επιστρέφει με ένα σαγηνευτικό οδοιπορικό στον έρωτα στα χρόνια του ψυχρού πολέμου, που του χάρισε επάξια το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών. Αποτέλεσε την ταινία έναρξης στο φετινό φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», όπου παρευρέθηκε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης.

Ο «Ψυχρός Πόλεμος» καλύπτει 15 χρόνια της θυελλώδους σχέσης ανάμεσα στον Wiktor, έναν πιανίστα και μαέστρο και τη Zula, μια επίδοξη τραγουδίστρια που συμμετέχει στη χορωδία παραδοσιακού τραγουδιού που διευθύνει ο Wiktor. Η ιστορία των ηρώων είναι εμπνευσμένη από την σχέση των ίδιων των γονιών του Pawlikowski, που ξεκινά από την μεταπολεμική Πολωνία και περιπλανιέται στην Ευρώπη του ψυχρού Πολέμου.

Από το πρώτο κιόλας κάδρο της ταινίας καταλαβαίνουμε τον καταλυτικό, οργανικό ρόλο που έχει η μουσική στην δομή και την εξέλιξη της ιστορίας. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε ότι ο «Ψυχρός Πόλεμος» είναι περισσότερο ένα τραγούδι και λιγότερο μια ταινία. Είναι ονειρική, μελωδική και συχνά ασυνήθιστα ελλειπτική. Οι μελωδίες της περνούν από την Ανατολή στη Δύση, ταξιδεύουν, ταλαντεύονται και ρέουν μέσα από το πανέμορφο, αλλά συχνά απειλητικό και κλειστοφοβικό, ασπρόμαυρο τετράγωνο που γνωρίσαμε στην “Ida”. Ένα ασπρόμαυρο που μαγνητίζει και συνεπαίρνει τον θεατή, μεταφέροντάς τον απότομα και απροειδοποίητα, από τη χιονισμένη Πολωνία στους πλακόστρωτους δρόμους του Παρισιού. Τόσο απότομη, απρόσμενη και θυελλώδης όμως είναι και η σχέση των δύο ηρώων, που προσπαθούν απεγνωσμένα να ξεπεράσουν τα σύνορα, φυσικά και συναισθηματικά, που εμποδίζουν διαρκώς την ένωσή τους.

Ο τίτλος «Ψυχρός Πόλεμος» μπορεί να φανεί παραπλανητικός για κάποιους, καθώς είναι ξεκάθαρο από την αρχή ότι ο σκηνοθέτης δεν ενδιαφέρεται να κάνει κανένα πολιτικό σχόλιο πάνω στο σταλινισμό ή τον διαχωρισμό Ανατολής-Δύσης. Ο Ψυχρός Πόλεμος του Pawlikowski είναι πολύ πιο προσωπικός, λαμβάνει χώρα ανάμεσα στον Wiktor και τη Zula και αφορά στα ρήγματα που αναίτια, και όμως ασταμάτητα, δημιουργούνται ανάμεσά τους. Οι δύο ήρωες φαίνονται πρόθυμοι να ξεπεράσουν τα ιδεολογικά σύνορα, δυσκολεύονται όμως να δραπετεύσουν από τα εμπόδια που βάζει μπροστά τους ο εαυτός τους. Οι ήρωές μας ζουν έναν ασπρόμαυρο, μελαγχολικό και συχνά δυσβάσταχτο ανεκπλήρωτο έρωτα, που πλαισιώνεται από την ασταμάτητη περιπλάνησή τους στην ψυχροπολεμική Ευρώπη.

Το καθηλωτικό ασπρόμαυρο, οι σαγηνευτικές μουσικές και η ανάλαφρη ελλειπτικότητα της σκηνοθεσίας και του σεναρίου, συνθέτουν μια γοητευτική, πανέμορφη αισθητικά, ρομαντική ταινία για τη δίνη και την αβάσταχτη αβεβαιότητα του έρωτα, σε μια εξίσου αβέβαιη και ορμητική εποχή.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πολωνός Pawel Pawlikowski που γρήγορα κατάφερε να εδραιωθεί ως ένας από τους πιο χαρισματικούς Πολωνούς σκηνοθέτες της γενιάς του. Στον «Ψυχρό Πόλεμο» συνθέτει αριστοτεχνικά τη μελαγχολική ομορφιά των κάδρων του, με συγκλονιστική δεξιοτεχνία και εξαιρετικά υψηλή αισθητική. Η φωτογραφία κόβει την ανάσα και η επιλογή του ασπρόμαυρου σε συνδυασμό με το aspect ratio 1:1 δημιουργούν μια γοητευτικά νοσταλγική ατμόσφαιρα που καθηλώνει το βλέμμα.

Η χρήση της μουσικής στην ταινία είναι αξιοπρόσεχτη καθώς βρίσκεται πάντα στο πλάνο σαν φυσική παρουσία και ποτέ σαν αόρατο soundtrack. Αυτό τη βάζει αυτόματα σε πρώτο πλάνο και την καθιστά ένα από τα πιο καταλυτικά κομμάτια της ταινίας. Από της παραδοσιακές μελωδίες της Πολωνικής υπαίθρου, μέχρι τα ελκυστικά τζαζ ακούσματα του Παρισιού της δεκαετίας του ’50, η μουσική είναι η πραγματική πρωταγωνίστρια της ταινίας, που μοιάζει να έχει γραφτεί και η ίδια σε πεντάγραμμο.

Στο ρόλο του Wiktor, ο Tomasz Kot δίνει μια γοητευτικά εσωστρεφή ερμηνεία αποδίδοντας σιωπηλά μεν αλλά συνάμα και έντονα το συναισθηματικό ταξίδι του ήρωα. Την ίδια στιγμή, η εκρηκτική και ηχηρή Joanna Kulig συμπληρώνει τέλεια το συμπρωταγωνιστή της στο ρόλο της Zula. Το υπόλοιπο καστ, συμπληρώνει απλώς τους δύο πρωταγωνιστές σε καθαρά υποστηρικτικούς ρόλους, αφού όλοι η ταινία είναι στηριγμένη στην αρμονική ερμηνευτική χημεία των δύο πρωταγωνιστών.

Το σενάριο μπορεί σε κάποιες στιγμές να γίνεται βραδυκίνητο ή και επίπεδο, όμως η πανέμορφη σκηνοθεσία και οι μετρημένες αλλά δυναμικές ερμηνείες, καθώς και η αναζωογονητική παρουσία της μουσικής εξισορροπούν πλήρως τις όποιες υπερβολικές αφαιρέσεις μπορεί να έχει το σενάριο.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ

Ο «Ψυχρός Πόλεμος» είναι μια ταινία ύμνος στις αντιξοότητες του έρωτα και σίγουρα θα σας ταξιδέψει στη νοσταλγική μελαγχολία της. Η σκηνοθεσία της είναι πραγματικά καθηλωτική και απέσπασε επάξια το βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάννες. Είναι αναμφίβολα ένα από τα festival darlings της φετινής σεζόν και αξίζει πραγματικά το χρόνο σας στη σκοτεινή αίθουσα.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Cold War (Zimna Wojna)
ΣΕΝΑΡΙΟ7.5
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ9
ΜΟΥΣΙΚΗ8
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ8
8.1Score
Βαθμολογια Αναγνωστων: (0 Votes)
0.0

POSTER

Poster

TRAILER

 Cold War
(2018) on IMDb

Ποιος το εγραψε

Ευτυχία Τερζή
Reviewer / Reporter

Σπουδάζει στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου αλλά στόχος της είναι να γίνει σκηνοθέτης. Ο άνθρωπος που την έκανε να αγαπήσει το σινεμά είναι ο Tim Burton και γι'αυτό θα έχει πάντα μια θέση στην καρδιά της. Θα ήθελε ο κόσμος να έμοιαζε με ταινία που έφτιαξαν μαζί ο Wes Anderson και ο Woody Allen. Είναι αδύνατον να διαλέξει μια αγαπημένη ταινία, γιατί θα ένιωθε ότι αδικεί χιλιάδες άλλες. Λατρεύει την Audrey Hepburn και τον Al Pacino.

Σχετικες Αναρτησεις