Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι ταινίες και τα πρόσωπα που θα δώσουν μάχη στις 26/2 για να διεκδικήσουν ένα χρυσό αγαλματίδιο. Με αφορμή αυτό θα ρίξουμε μια ματιά στους κανόνες και τις προϋποθέσεις που πρέπει να καλύπτονται σύμφωνα με την Ακαδημία ώστε να είναι έγκυρη μια υποψηφιότητα.

Μέρος Α’ – Γενικοί Κανόνες

Θα ξεκινήσουμε το αφιέρωμα με τους γενικούς κανόνες οι οποίοι αφορούν το τεχνικό/οργανωτικό μέρος και κυρίως τις ταινίες μεγάλου μήκους. Η αναφορά θα γίνει περιληπτικά καθώς, όπως μπορείτε να δείτε και στην επίσημη ιστοσελίδα των βραβείων, η καταγραφή των κανόνων καλύπτει αρκετές σελίδες. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:

 

Κανόνας 1: Ορισμός των βραβείων

Τα βραβεία θα απονέμονται σε ετήσια βάση για να τιμήσουν σημαντικά καλλιτεχνικά και επιστημονικά επιτεύγματα στον κινηματογράφο με την απονομή χρυσού αγαλματιδίου.

Οι κατηγορίες για τις οποίες απονέμονται τα βραβεία είναι οι εξής: υποκριτικής, ταινίας κινουμένου σχεδίου, κινηματογράφησης, σχεδιασμός κοστουμιών, σκηνοθεσίας, ντοκιμαντέρ (μεγάλο και μικρού μήκους), μοντάζ, ξενόγλωσσης ταινίας, makeup & hairstyling, μουσικής (score, τραγουδιού), καλύτερης ταινίας, σχεδιασμός σκηνικών, ταινίας μικρού μήκους (live action και κινουμένου σχεδίου), μοντάζ ήχου, μίξη ήχου, ειδικών εφέ, σεναρίου (πρωτότυπου και προσαρμοσμένου).

Ειδικά τιμητικά βραβεία (θα αναλυθούν στο Β’ Μέρος) μπορούν να απονεμηθούν σύμφωνα με την κρίση του Διοικητικού Συμβουλίου ανά πάσα στιγμή.

 

Κανόνας 2: Προϋποθέσεις ταινιών (μεγάλου μήκους)

Οι ταινίες οι οποίες θα ληφθούν υπόψη από την Ακαδημία θα πρέπει να έχουν διάρκεια μεγαλύτερη των 40 λεπτών και να έχουν προβληθεί στον κινηματογράφο με συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές (35mm ή 70mm φιλμ, 24- ή 48-frame ψηφιακά, το λιγότερο 3κάναλος ήχος, κλπ).

Η πρεμιέρα της ταινίας θα πρέπει να έχει γίνει σε κινηματογραφική αίθουσα, δηλαδή ταινίες με πρώτη προβολή σε δορυφορικά κανάλια/streaming/VOD αποκλείονται αυτόματα. Επίσης, μόνο το 10% ή 10 λεπτά της ταινίας (όποιο είναι μικρότερο) μπορεί να προβληθεί σε άλλα μέσα για διαφημιστικούς σκοπούς.

Η ταινία θα πρέπει να έχει προβληθεί για τουλάχιστον μια συνεχόμενη βδομάδα στην κομητεία του Λος Άντζελες (εβδομάδα προβολής) στο ημερολογιακό έτος των βραβείων (Κανόνας 3) που ορίζει η Ακαδημία, με τουλάχιστον 3 προβολές την ημέρα, με προβολή μεταξύ 6-10μμ και με διαφήμιση που συνηθίζεται στη διανομή ταινιών.

Ο παραγωγός ή διανομέας της ταινίας θα πρέπει να συμπληρώσει μια υπογεγραμμένη φόρμα (Official Screen Credits) στην οποία θα αναφέρονται όλοι οι συντελεστές (credits) της ταινίας και το όνομα του κινηματογράφου που έγινε η εβδομάδα προβολής μαζί με τις ημ/νιες και ώρες προβολών. Η φόρμα θα ληφθεί υπόψη από την Ακαδημία για τις κατηγορίες των βραβείων. Κάθε διένεξη στους συντελεστής θα λύνεται από την ακαδημία.

Οποιαδήποτε αλλαγή στην ταινία μετά την πρώτη της προβολή μπορεί να οδηγήσει στον αποκλεισμό της από τα βραβεία.

Μπορούν να δηλωθούν ταινίες από οποιαδήποτε χώρα, αρκεί να καλύπτουν τους παραπάνω κανόνες και να έχουν προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.

 

Κανόνας 3: Έτος Βραβείων & Προθεσμίες

Η ταινία θα πρέπει να έχει συμπληρώσει την εβδομάδα προβολής της μεταξύ 1/1-31/12, ενώ μπορεί να έχει κάνει πρεμιέρα σε ειδική προβολή ή φεστιβάλ από την 1/1 του προηγούμενου έτους και μετά.

Μια ταινία μπορεί να κάνει πρεμιέρα εκτός Αμερικής από 1/1 του προηγούμενου έτους, έχοντας μετά και τηλεοπτική/online προβολή, αρκεί η πρώτη εβδομάδα προβολής της στην Αμερική να γίνει αποκλειστικά στην κομητεία του Λος Άντζελες.

Η υπογεγραμμένη φόρμα με τους συντελεστές της ταινίας πρέπει να αποσταλεί το πολύ 60 μέρες μετά την εβδομάδα προβολής της και το αργότερο την 1η Δεκεμβρίου, ενώ η υποβολή μιας ταινίας δεν μπορεί να αποσυρθεί μετά τις 23/12.

 

Κανόνας 4: Υποβολή

Η ακαδημία θα πρέπει να λάβει μία κόπια της ταινίας σε ποιότητας αντίστοιχη της κινηματογραφικής προβολής, η οποία θα της ανήκει (όχι για κερδοσκοπική χρήση) και θα μπορεί να την προβάλει στα μέλη της πριν τα βραβεία.

Οι εταιρίες παραγωγής των ταινιών μπορούν να χρησιμοποιούν τα logos των Όσκαρ για τη διαφήμιση της ταινίας τους, ενώ η Ακαδημία έχει το δικαίωμα να δείχνει μέρη της ταινίας και διαφημιστικό υλικό στην τηλεοπτική προβολή των Βραβείων και σε οποιοδήποτε άλλο υλικό παραγωγής της Ακαδημίας.

Υπάρχουν επίσης κάποιοι βαρετοί για μας κανόνες για τη χρήση των αγαλματιδίων από τους υποψήφιους αν τους απονεμηθούν.

 

Κανόνας 5: Ψηφοφορία και Υποψηφιότητες

Δικαίωμα να ψηφίσουν έχουν μόνο τα ενεργά και μόνιμα μέλη της Ακαδημίας (εδώ υπάρχει η ένσταση ότι οι περισσότεροι είναι λευκοί άντρες μεγάλης ηλικίας).

Όλες οι ταινίες με δικαίωμα υποψηφιότητας αναφέρονται στην ετήσια λίστα (Reminder List of Eligible Releases) που εκδίδει η Ακαδημία. Πριν την έκδοση της λίστας οι εταιρίες παραγωγής είναι υπεύθυνες για την ορθότητα των στοιχείων των ταινιών τους που αναφέρονται. Με εξαίρεση τα Βραβεία Υποκριτικής, στις λίστες υποψηφιοτήτων καταγράφονται μόνο τα ονόματα των ταινιών και όχι ονόματα συντελεστών.

Η ψηφοφορία για τις υποψηφιότητες και τα βραβεία γίνεται μυστικά και μετά τη συμπλήρωσή τους τα δελτία χειρίζονται και καταμετρούνται από ειδικούς λογιστές που έχει ορίσει η Ακαδημία.

Με εξαίρεση το βραβείο Καλύτερης Ταινίας, οι υποψηφιότητες στις υπόλοιπες κατηγορίες δεν μπορούν να ξεπερνούν τις πέντε (μπορούν να είναι λιγότερες).

Αν το επίτευγμα για το οποίο δοθεί ένα βραβείο έχει γίνει σε συνεργασία, χρυσό αγαλματίδιο θα πάρουν όλοι οι συμμετέχοντες, ενώ αν υπάρχει ισοψηφία σε κάποιο βραβείο, αγαλματίδιο θα δοθεί και στα 2 επιτεύγματα.

 

 

Εξαιρέσεις στους παραπάνω κανόνες υπάρχουν στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας Κινουμένου Σχεδίου, Βραβεία Ντοκιμαντέρ, Ξενόγλωσσης Ταινίας και Βραβεία Ταινιών Μικρού Μήκους. Επίσης, οι ειδικά ορισμένες επιτροπές για κατηγορίες βραβείων (υποκριτικής, κινηματογράφησης, ήχου κλπ) μπορούν να ορίσουν τους δικούς τους (επιπλέον) κανόνες τους οποίους παρουσιάζουν στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ακαδημίας. Αυτοί οι κανόνες και εξαιρέσεις θα παρουσιαστούν στο Β’ Μέρος του αφιερώματος.

Ποιος το εγραψε

Γιώργος Καραλιάς

Οι σπουδές του έχουν να κάνουν με την επιστήμη και συγκεκριμένα με τη Μοριακή Βιολογία. Πρόσφατα αποφάσισε να ασχοληθεί πιο σοβαρά με το χόμπι του, καθώς αγαπάει τον κινηματογράφο και την τηλεόραση από τότε που έχει αναμνήσεις. Άλλες του συμπάθειες είναι η λογοτεχνία/ποίηση, τα αθλητικά και το gaming ηλεκτρονικό και μη. Δεν συμπαθεί τη γκρίνια και την ανθρώπινη βλακεία. Οι αγαπημένες του ταινίες και σκηνοθέτες εμπλουτίζονται κάθε χρόνο.

Σχετικες Αναρτησεις